Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 21:57 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

Mistanke om afbrændt strømforsyning.

Her klokken 21:20 (ca) lukkede min computer ned. Ligesom når man slukker på stik kontakten, hvilket jeg ikke gjorde :-). Da jeg ville tænde den igen skete der intet.

Jeg har haft strøm kablet ude og inde igen flere gange, og sikret mig at alle dele sidder som de skal, incl. strøm kablerne på bundkortet.

Jeg har lige haft et problem med at mit grafik kort brændte sammen, i samme computer. Det er så blevet fixet. Ved ikke om det kan have noget med det at gøre?

Jeg kan høre en svag summen fra strømforsyningen når kablet til strøm er sat i.

Kan det være andet end at den er brændt sammen? Hvis det kan være andet, kan jeg så selv løse det problem?

Mvh. Gustav Olsen
Avatar billede kbonline Nybegynder
25. november 2003 - 22:00 #1
uden tvivl powersuply

hvis du har prøvet alle stik af
Avatar billede kbonline Nybegynder
25. november 2003 - 22:00 #2
har du ikke mulighed for at låne en fra en anden computer, det er meget enkelt at skifte en sådan, så kan du jo tjekke efter om det ikke er det.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:01 #3
Jeg har prøvet med to forskellige strøm kabler. Det ene er det jeg bruger i den computer jeg skriver fra nu.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:01 #4
Men hvorfor kan jeg så høre at den "summer"? Det er den der "bzzzzzz" lyd, som klokke radio'er også laver...
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. november 2003 - 22:03 #5
Den skal heller ikk lave den der "bzzzzzzzzzzz" lyd kun lige når du sætter strømstikket i...
Avatar billede kbonline Nybegynder
25. november 2003 - 22:04 #6
den kan fint "brumme" selvom der ikke kommer strøm ud af den.

OG det er ikke strømkablet, det er strømforsyningen du skal låne fra en anden maskine
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:06 #7
For fanden da :(

Kan det være mit discount motherboard der får alle ting til at brænde af? :)

Det er den strøm forsyning der følger med det her kabinet: http://shopbasic.dk/mall/shop.asp?shop_id=5745&vare_id=206158
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:06 #8
kbonline: Jeg lånte powerkablet for at se om det var der den var gal...
Avatar billede botha Nybegynder
25. november 2003 - 22:06 #9
300w er en ok. så det er ikke den der er noget galt med.
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 22:07 #10
Du skal have et voltmeter eller lign. for at være sikker i din sag på at strømforsyningen er stået af, men hvis der ikke er liv i noget som helst, er det nok nærmest sandsynligt.
At den summer er der ikke noget mærkeligt i.
Der sidder en transformator, som der godt kan være strøm på, selvom der er røget en transistor eller diode eller sikring på lavspændingssiden.
En transformator har et magnetfelt som skifter retning 100 gange i sekundet, og det kan godt få den til at summe.
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
25. november 2003 - 22:08 #11
Går cpu-køleren og køleren på grafikkortet (og evt. andre kølere) igang, hvis ja, hvor får de strøm fra, bundkort eller Power Supply'en direkte?

Hvis der overhovedet ikke er noget der rør på sig, f.eks. HD der går op i omdrejninger osv, ja så er det nok strømforsyningen
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:09 #12
botha: Det kan godt være crap selvom det er 300w? :-)

boris: ok... prøver at have den tændt et par minutter og ser om den holder op med at summe...
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:10 #13
Der er intet der går igang. Og alt strøm går vidst igennem motherboardet. I hvert flad både grafik kort, og cpu, hdd og cd-rom drev har vidst sine egne...
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 22:12 #14
Med udtrykket "brænde af"  menes som regel at strømforsyningen overbelastes eller kortsluttes, - f.eks. hvis der er fejl i motherboard eller to ledninger rører hinanden.
Men den kan selvfølgelig også gå i stykker uden ydre påvirkninger, hvis en eller andne komponent er defekt.
Eller brænde af, hvis blæseren ikke kører.
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 22:14 #15
Hvad det døde grafikkort angår kan der godt være en årsagssammenhæng den anden vej. F.eks. at den defekte strømforsyning har givet overspænding (før den døde) eller at motherboardet har knaldet både grafikkort og strømforsyning.

PS: Du er HELT sikker på, det ikke bare er harddisken, som er stået af?
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:15 #16
Grunden til at mit grafik kort fuckede var at blæseren stoppede. Jeg ved ikke om strømforsygningens blæser har kørt hele tiden.

Tidligere idag har den også genstartet uden videre. Faktisk på samme måde, som da mit grafik kort brændte af...
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:18 #17
Der er intet som går igang. Hverken hdd eller blæsere...
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:19 #18
Kan det betale sig at brokke sig over det, til forhandleren?
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. november 2003 - 22:20 #19
Har du slet ikk en mulig hed for at låne en strømforsynign hos en ven eller noget? for det er jo surt at gå ud og ofre penge på en ny strømforsynig hvis det bare er bundkortet der er defekt.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:20 #20
Strøm forsygningen summer stadig...
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 22:22 #21
Glem det med at strømforsyningen summer....
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:23 #22
dj__christian: Jeg har en i den her gamle computer. Men hvis den brænder af skal jeg måske ud at købe to jo? :/
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 22:26 #23
Hvis strømforsyningens blæser ikke kører er den næppe ok.
Især ikke hvis den også bliver varm!

Eftersom du selv har skiftet grafikkort, kan du ikke være sikker på, at du ikke selv kommer til at betale gildet hos forhandleren, og du risikerer, at en evt. garantirep indebærer 3 uger hvor du må undvære computeren.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. november 2003 - 22:26 #24
tja.. men.. det er jo et forsøg vær... du kan jo nøjes med bare at sætte ATX stikket på bundkortet og sætte størmforsyningen til 230V og hvis blæseren på CPU'en begynder at kører rundt så har du jo allerede fundet fejlen jo.. ;)
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:27 #25
dj__christian: rigtigt nok...
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 22:29 #26
Den allernemmeste test er at tage et CD-rom drev fra en anden PC og sætte til et af stikkene fra strømforsyningen. Hvis der er strøm på, kan du bruge åbne/lukke knappen på drevet.

Tjek forresten også lige ledningerne hen til tænd/slut knappen!
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. november 2003 - 22:29 #27
Det var nok noget af det første at jeg ville gøre.. inden at jeg begyndte at gå ud og købe ind.. men.. det lyder højst sansynligt som strømforsyningen nå der slet ikke sker noget nå du starter..
Men der kan jo oz være en lille sansynlighed for at strømforsyningen har brændt bundkortet af..
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:30 #28
boris, det har jeg tjekket, de sidder det rigtige sted på motherboardet...

Skal jeg bare tage et cd-rom drev fra en anden comp og sætte til den?
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:32 #29
Jeg tror bare jeg piller hdd af, og sender den over til computerland.dk... Der er min. 2 års garanti på hele lortet. Så må de klare det... Det kan sq ikke være meningen. Den har ellers kørt upåklage ligt siden Maj i år... Indtil det med grafik kortet for 14 dage siden.
Avatar billede dj__christian Nybegynder
25. november 2003 - 22:32 #30
Man kan da ikke bare tage et drev og sætte til strømforsyningen uden at man for strømforsyningen til at kører.. har da vist aldrig hørt om det der..
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 22:55 #31
Der er strøm på netkortet, som er onboard på motherboardet. Det kan jeg se, fordi dioden på switchen, hvor min computer er koblet til, lyser. Dvs. at det kun er PSU'en der er brændt af?
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 23:08 #32
Hvis der er strøm på strømforsyningen, så kan man forbinde den direkte med et CD-drev og i så fald kan man skyde CD'en ind og ud. Uden strøm kan man naturligvis ingenting. Jeg har selv brugt det, da jeg kom til at fjerne et CD-drev med en CD i :-)
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
25. november 2003 - 23:13 #33
boris: burde det så ikkevirkemedde cddrev der allerede er i den?
Avatar billede boris Mester
25. november 2003 - 23:20 #34
Det burde det absolut - med mindre det er defekt.
Men prøv at fjerne alle andre diske og kun tilslutte den ene ting ad gangen og se om der er liv.
Jeg tror det nu næppe, når ventilatoren i strømfors. ikke kører.

Jeg havde engang en strømforsyning med død ventilator. Den levede et helt år uden låg på kabinettet, men var meget varm.
Den udåndede en dag, da der var fyret ekstra op i brændeovnen i stuen. det var lige dråben..
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
26. november 2003 - 17:44 #35
Hverken blæser eller noget kører på strøm forsyningen. Og mit DVD-drev virker i den gamle computer... Så det må være PSU'en.
Avatar billede boris Mester
26. november 2003 - 20:28 #36
Jaså. Alt tyder på enten strømforsyningen eller kredsløbet til tænd/sluk knappen.
Se lige efter om der sidder en sikring, som er til at udskifte, inden du kyler den ad h til.
Avatar billede gustav-olsen Nybegynder
28. november 2003 - 14:40 #37
Jeg købte en ny igår. Og modtog den i morges... Den er monteret og det virker...

Tak for hjælpen alle sammen.