Avatar billede megaf Nybegynder
25. november 2003 - 20:40 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

mailserver mx_dns record fejl

Hej!

Jeg har akkurat flyttet domæne/webhotel, men før jeg gjorde dette glemte jeg at fortælle dem at de skulle bibeholde alle "dns/mx records" (ikke sikker på det hedder det), men i hvert fald sådan at mail.megaflis.no stadig skulle pege på der hvor mail serveren står (81.0.149.161). Men de records blev overskrevet, men jeg fik det hurtigt ændret. Men nu lader det som om noget alligevel gik galt. Jeg kan ikke modtage e-mail's fra andre steder end fra samme mailserver. Jeg kan godt sende ud mod verden. Med andre ord, kan jeg altså sende til. fks. hotmail.com og andre steder, men jeg kan ikke modtage fra fks. hotmail.com

Mit spg. er simpelthen hvad jeg kan gøre for at finde fejlen?
Kan det muligvis være at ikke disse dns/mx records ikke er blevet opdateret rundt omkring i verden? (ca. 4 timer siden jeg fik det rettet).
Avatar billede megaf Nybegynder
25. november 2003 - 20:47 #1
Kan vel lige tilføje at jeg prøvede at teste fra wheel.dk
Tjekker om 'mail.megaflis.no' har en A record:
- fandt A record: 81.0.149.162

Dette er rigtigt... Hva kan være galt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. november 2003 - 20:47 #2
Det sidste lyder meget sandsynligt
Avatar billede megaf Nybegynder
25. november 2003 - 20:52 #3
Jo men hvor lang tid KAN det tage?
Avatar billede megaf Nybegynder
25. november 2003 - 20:56 #4
Eller for at sige det på en anden måde, venner af mig har prøvet med fks. teledk som udbyder, at pinge mail.megaflis.no og navieg.megaflis.no som er de to servere vi bruger til mail. De får svar fra de ip'r som de skal, nemlig 81.0.149.162 og 81.0.149.161 . Vil dette ikke sige at teledk har opdateret deres records, og at de derfor ville være i stand til at sende mail dertil?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. november 2003 - 20:59 #5
Det sker på forskellige tidspunkter, afhængig af om og hvornår domænets
oplysninger blev cachet. En halv til en hel dag er ikke unormalt.

Der er 2 ting, der skal være ok i nameserverne:

1) At mx-recorden er registreret som mail.xxx.xx
2) At mail.xxxx.xx peger på den rigtige IP.

Ellers når mails ikke frem.
Avatar billede megaf Nybegynder
25. november 2003 - 21:03 #6
Begge dele burde være rigtigt.
Som du selv sikkert ser når du smider en ping efter mail.megaflis.no skulle den give svar fra 81.0.149.162 og navieg.megaflis.no fra 81.0.149.161 (begge skulle timeoute da det er firewall'n)

Hvad betyder mx-recorden egenlig? tror måske jeg kan rode lidt rundt i begreperne....?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. november 2003 - 21:07 #7
Nej, på de rigtige navneservere ser det rigtigt ud - så du venter bare
Avatar billede megaf Nybegynder
25. november 2003 - 21:09 #8
Ok, så prøver jeg at give den lidt tid at komme sig på. :)
Avatar billede venturer Nybegynder
26. november 2003 - 08:47 #9
Officielt kan man komme til at vente op til 24 timer (nogle gange skriver de 48), men dette er heldigvis yderst sjældent. Så mit forslag er at du slår kold vand blodet og ser om det ikke virker allerede nu :)
Avatar billede megaf Nybegynder
02. december 2003 - 18:19 #10
Jeg går ud fra ingen af jer vil have point, men i kan gi besked hvis i vil. Fejlen lå rigtig nok i at det bare var diverse servere som ikke var opdateret, og det hele ordenede sig selv efter 48 timer :)