Avatar billede mdez Nybegynder
25. november 2003 - 11:15 Der er 3 kommentarer

Benytte XML på en anden server (det er vel pointen)

Hvis jeg har et økonomisystem som spytter XML-filer ud på en server et eller andet sted og jeg ved hvordan disse er opbygget - er det så muligt fra Flash (vha actionscript) at benytte disse XML-filer til at bygge mit website op med. Websitet skal præsentere de produkter som kommer fra økonomisystemet.

Hvilken fremgangsmåde er lettest? Eller er det bedst at have det hele liggende samlet?

Jeg har rimelig godt styr på actionscript - men har desværre ikke arbejdet så meget med XML før :|
Avatar billede mcskelle Nybegynder
26. november 2003 - 18:05 #1
bobob...Jeg tror jeg kan lede dig lidt på vej. Måske kræver det noget samtale også. Det kunne være det hurtigste simpelthen:-)

Nåmen: Helt klart du kan bygge det du beskriver, som jeg læser det.
Nu må vi bare komme lidt tættere på dine helt konkrete overvejelser...

Skriv lidt mer om hvad du HELT PRÆCIST overvejer...fordi:

Ja, man kan bestemt godt bygge et site op på baggrund af XML fra en server et eller andet sted. Jeg vil endda gå så langt som til at sige, at jeg personligt er blevet fuldstændigt viiiiildt glad for at gøre dette. Jeg forstår ikke længere folk der IKKE benytter XML som kerneformat i ALT data/struktur/indholds håndtering!
XML er superblæret!

Du kan dog ikke helt regne med at macromedia kan tilbyde dig 'ligepræcis dit og dat' i forhold til håndteringen af XML'erne du bruger, så forklar hvad du overvejer, og så svarer jeg videre.
Avatar billede mdez Nybegynder
26. november 2003 - 22:14 #2
jeg har fedtet med at hente xml ind til at lave både menu-struktur og produkt-lister. Det ser nogenlunde ud til at virke... men kan man hente billeder fra et helt andet sted også - fx lave en preloader til dem også? - har ikke noget problem når filerne ligger lokalt med swfen men når de ligger på en anden server så hmm..
Men er der nogle smarte ting der er gode at vide inden jeg kaster mig ud i den helt store tur. Har fået læst noget op på xml i actionscript og det er ikke mega-svært kan jeg se. Der er noget med at man kan bruge xpath? (som kan hentes eksternt som komponent/funktion) - kan det noget værd?
Avatar billede mcskelle Nybegynder
27. november 2003 - 18:42 #3
1.Noget med en (vistnok stadigt eksisterende) bug i XML objekters .onLoad-funktion. Barklund har illustreret en løsningsmodel meget præcist ved simpelthen at lave en NY xml-klasse der basalt set retter netop den bug ved at wrappe MM's xml-klasse til en ny klasse du evt. kan benytte som grundlag for alle dine XML-objekter.
Jeg kan ikke finde linket til tråden lige nu - det får du imorgen!

2.Det med adskillelsen af filer på forskellige servere syntes jeg er svært gennemskueligt. Som jeg fatter manualen OG alle de sære tech-notes på MM.com jeg har forsøgt at fatte, så snakker vi om et bevidst sikkerhedskonfiguration (i playeren troooor jeg:) fra mm's side. Du skulle kunne slå det fra, således at du bare suger indhold ned fra de servere du ønsker.
Men oplægget er lisom at *.sfw og xml-fil skal befinde sig på samme ip (bemærk IP!?!?) set med klientens øjne. De mener vel at det som udgangspunkt er 'for farligt' at en flashfilm kan tilgå alverdens data uden om webserveren....hmm...
PLEASE tjek det ud.....

Derudover kan jeg KUN anbefale at du benytter dig af de 'nye' straighte OOP-muligheder der er. Det virker meget velfungerende.