Avatar billede lasp Nybegynder
12. januar 2001 - 16:37 Der er 7 kommentarer

Vilken rapportgenerator

är bäst när det gäller Delphi och en AccessDb?
Vi kör med Crystal Reports8 men den måste verifiera mot Db och kan tydligen spåra ur.
Avatar billede tknudsen Nybegynder
12. januar 2001 - 16:43 #1
Ikke at jeg helt forstår hvad \"...och kan tydligen spåra ur...\" betyder, men jeg bruger også CR8.0. Med den følger en komponent til delphi.

ehh - senere...
Avatar billede borrisholt Novice
13. januar 2001 - 10:33 #2
Jeg vil så afgjprt anbefale dig QuickReport som er bedst til rapporter der skal generere på baggrund af en Database.

Det kærver dog at du har sat dit ODBC driver på, så kan du på designtime desinge din rapport, næsten WYSIWYG.

Jens B
Avatar billede lasp Nybegynder
13. januar 2001 - 13:59 #3
Quickreport upplever jag som för långsam.
Vi söker efter en rapportmetod som ger användaren mycket snabba utskrifter. Run Time delen är viktig.
Kanske vi måste göra något eget.
Problemet med CR8 är att den länkar till de långa nummer som ligger i Access inte till Tabell och indexnamn.
När så Access reparerar en databas eller du flyttar in en tabell så stämmer inte rapporten direkt.
Avatar billede tknudsen Nybegynder
15. januar 2001 - 09:01 #4
Jeg bruger alm SQL i forb m delphi og CR8. Dog synes jeg et preview er ganske langsomt første gang det åbnes...

Hvilke numre mener du CR bruger i Access ?
Avatar billede lasp Nybegynder
16. januar 2001 - 07:39 #5
Vi kör Access9 dvs den som ligger i Off2000.
Problemet är att många av våra kunder ännu inte har Off2000 godkänt som verktyg.
Länkarna från CR8 till Access9 är ett jättelångt nummer. Jag skall fånga upp ett under dagen och återkomma.
Hur kan man redigera texten i en CR.rpt?
Avatar billede tknudsen Nybegynder
16. januar 2001 - 13:30 #6
.rpt - filer er rapport filer. Dem ændrer du med Crystal Report ! (?)
Avatar billede lasp Nybegynder
16. januar 2001 - 14:19 #7
Ledsen att jag utryckte mig oklart.
Jag menar att ta ut ur CR formatet.
Jag kan inte enkelt ändra förutsättningar generellt. Dvs källkoden till CR.rpt Allt är ju dolt inne i CR8. Om jag flyttar rapporter pekar dom fortfarande på det gamla biblioteket.
Det finns alltså en mängd data om rapporten i utvecklingsmode som inte är enkelt tillgängligt.