Avatar billede athjara Nybegynder
25. november 2003 - 07:56 Der er 17 kommentarer

Jyske Bank og C5

Er der nogen der har integreret Jyske Bank Erhverv med C5?
Jeg mangler lidt fremgangsmåde til at få C5 til at danne
det rigtige filformat til Jyske Bank.
Avatar billede tthansen Nybegynder
16. december 2003 - 09:54 #1
det har jeg lavet !
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
29. december 2003 - 22:53 #2
Det har vi også men det er ikke gratis...

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
20. februar 2004 - 07:25 #3
Kan man få flere oplysninger omkring denne integration til Jyske Bank Erhverv, det er faktisk lige hvad jeg mangler.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
03. marts 2004 - 08:46 #4
Vores betalingssystem understøtter JB's 001,008,010 betaling. DVS både betaling fra indlandske og udenlandske konti i diverse valuta. Vi benytter det bl.a. hos en kunde der har mange betalinger i ind- og udland.

Systemet udlæser en betalingsfil, der læses direkte ind i JB erhverv.

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
03. marts 2004 - 19:57 #5
Okay, bruger pt C5 2,10 og Jyske netbank erhverv 1.106.(C5 3.0 & 1.202 på vej)
Kan betalingssystemet automatisk udligne betalings poster ved hjælp af returdata fra JB ?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
03. marts 2004 - 22:03 #6
Det jeg snakker om er på kreditorsiden - betalinger læses over i bankprogram

Hvis jeg forstår rigtigt så mener du adviseringer fra banken - altså debitorer der har betalt.
Jeg ved ikke hvilke formater JB's erhvervsbank kan udlæse i men PTG (postens total giro) er et meget brugt format og det understøtter C5 standard, der skal ikke købes noget. På debitorsiden mener jeg ikke vi nogensinde har måttet tilpasse noget.

Adviseringerne indeholder fakturanummer og kundens kontonummer. De bliver læst ind i en finanskladde efter valg og fakturaposten bliver aut. markeret til udligning. Kassekladden skal man så selv udskrive og bogføre.

Husk at betalingsmodulet er en del af Debitormodulet og Kreditormodulet som skal tilkøbes.

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
04. marts 2004 - 13:25 #7
Kreditor er det jeg skal bruge. Altså danne en kreditorbetalings fil indlæse den i JB og når der komme en 'fil' tilbage fra banken indlæse de måske ændrede betalingsdatoer + øvrige data så posterne kan udlines via klade i C5
Har både debitor og kreditor moduler.
Der i JB angivet Totalbetaling, JBnetbank(formattype 1-3-8-9-11-19-fællesformat), E-faktura, E-giro som 'afsendelses formater' fra C5.
Hvordan man får returdata (Kreditornr. fakturenr.& fsk. en ændret betalingsdato)ud så posterne kan udlines i C5, er mig en 'gåde' der er ingenting at se i menuerne, så der må være en 'Adviseringsfil' men det også underordnet bare returdata kan indlæses i en klade som du nævner.
Kan C5 iøvrigt selv beregne betalingsdatoer med hensyn til kasserabatter ?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
04. marts 2004 - 15:20 #8
Jeg har ingen kunder, der læser aktuelle betalingsdatoer ud fra deres bankprogram og derefter læser dem ind i C5.
Når man vælger de kreditorposter, der skal betales, bliver posten inkl. den valgte betalingsdato, ført over i kassekladen hvorefter det kan bogføres.

Hele kreditor betalingssystemet i C5 bygger på at betalingerne læses over i kassekladden. Det er ud fra indholdet i kassekladden selve betalingsfilen bliver dannet. man kan selvfølgelig lade være med at bogføre kladden (slette den) og få lavet en kørsel der kan indlæse dine returdata, men er det ikke lidt overkilled?

Grundlæggende kan vi alt med en C5 (der er muligt) så dit problem kan også løses!

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
05. marts 2004 - 13:19 #9
Kreditor-overkill, jo måske, men jeg tænker på rentedage i forbindelse med ændrede betalings datoer, en løsning kunne også være at man ikke kunne vælge lør, søn og helligdage i C5 men det er nok for besværligt.
Virker jeres indlæsnings-filter også også på debitore/periodisk/indbetaling ?
Og det store spørsmål...hvad koster sådan noget, ca. ?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
05. marts 2004 - 13:36 #10
Det modul vi har lavet er kun til udlæsning af betalinger fra kreditormodulet.
Indbetalinger i debitormodulet er et helt andet tema som jeg vist har skrevet om tidligere (indlæsninger af adviseringer).

Selve kreditormodulet til JB's erhvervbank koster (i den stand vi har det nu) 1500,00 + moms, dertil skal regnes evt. tilretninger og installation (vi har et supportsystem så vi kan fjernstyre og installere på din PC herfra (online)

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
06. maj 2004 - 11:41 #11
Systemet er intressant for mig, hvad kræver det af moduler i C5 og hvad vil det koste at indlæse returmeldinger fra banken (Der er i øvrigt en knap i kasseklade der hedder sådan) måske skal du skrive direkte til mig på mr.NOSPAMalpace@hotmail.com ?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. maj 2004 - 09:51 #12
Det kræver kreditormodulet og basisudvikling.

Her hjælpeteksten til returmeldinger i kassekladden:
----------------------------------------------------
Indlæs returmeldinger
Dette menupunkt benyttes til at indlæse evt. returmeldinger fra betalingsinstituttet vedrørende kreditorbetalinger. Det forudsættes at betalingerne allerede ligger og venter i kladden, dvs. de på et tidligere tidspunkt er overført til kladden ved udlæsning af betalingerne via Kreditor/Periodisk/Betaling.

En indlæsning vil påvirke værdien i feltet Returstatus, som afgør, om linien skal medtages ved bogføring af kladden. Ved aktivering af menupunktet spørges om betalingsmåde. Det er opsætningen under Kreditor/Tilpasning/Betalingsmåder, der er afgørende for, om betalingsmåden understøtter returmelding. Returmeldingerne kan også registreres manuelt, i så fald skal man ændre feltet Returstatus jf. returmeldingen fra pengeinstituttet.

Når returmeldingerne er registreret, kan kassekladden bogføres. Ved bogføring medtages kun betalinger med returstatus blank, Afregnet eller Modtaget.
----------------------------------------------------

Vi har aldrig brugt systemet og der ligger ikke nogen brugbare kørsler i C5 til at indlæse returdata fra jyske bank. Hvis vi for et par linier fra en returfil kan vi godt lave en kørsel.

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
18. maj 2004 - 14:11 #13
Med hensyn til returdata er det eneste jeg umiddelbart har et link: http://www.jyskebank.dk/_jb/commonInc/bin.asp?Id=1478&src=Integration.pdf
Navisions hjælpe tekster bliver man efter min opfattelse ikke meget klogere af, man må tro at betalingsdatoen bliver overført tilbage til C5 så det påvirker en evt. kasserabat eller rente dage såfremt betalingsdatoen 'rammer' en weekend/bank-helligdag, måske skal man bare ignorer betalingsdatoen som i værste fald overskrider kasserabatdatoen med 2-3 dage, og lade det være kreditorens problem at kasserabatdatoen er overskredet med nogle dage og kasserabatten er trukket?
Umiddelbart bliver jeg ikke klogere så jeg håber du forstår hvad det er jeg vil ?
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
24. maj 2004 - 10:21 #14
Returmeldinger er statusmeldinger fra banken vedr. betalingen som:

Modtaget, Afregnet, Fejl

Det har ikke noget med selve betalingsdatoen at gøre. Systemet bliver brugt så kun betalte fakturaer bliver bogført.

Hvis du på en bestemt kreditor har opsat kasserabat, f.eks. 8 dage/2% så vil systemet selv foreslå at du udnytter kasserabatten hvis du vælger en betalingsdato, der giver ret til kasserabat.

Hvis kreditoren mener at han skal have pengene på sin konto senest 8 dage efter fakturadato så kan man korrigere opsætningen så 8 dage svarer til f.eks. 6 dage i systemet.
Problemet med bankdage mener jeg ikke der er taget hånd om i systemet.

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
27. maj 2004 - 13:17 #15
Okay, jeg syntes vi skal gå igang, hvis du er intresseret, skriv til mig direkte på mr. NOSPAM alpace@hotmail.com
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
17. juni 2004 - 11:03 #16
Jeg har prøvet at maile til dig men kontoen findes ikke hos hotmail (har fjernet NOSPAM)

//Tommy
Avatar billede mr.alpace Nybegynder
17. juni 2004 - 12:08 #17
Sorry, min fejl, punktum skal også væk.