Avatar billede cottontail Nybegynder
12. januar 2001 - 13:18 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Farveerstatning

Da jeg pga. mit syn har brug for at have mine musiknoder printet ud med fx. gul skrift på sort papir, vil jeg gerne scanne noderne ind og så konvertere den sorte skrifttype til gul. Hvordan gør jeg nemmest dette? Jeg har Photoshop til min rådighed, og har prøvet at lege lidt med Erstat Farve funktionen, men den forekommer mig noget besværlig.

mvh P
Avatar billede deurell Nybegynder
12. januar 2001 - 13:25 #1
Har du et ordentligt grafik program?
Avatar billede cottontail Nybegynder
12. januar 2001 - 13:31 #2
Som nævnt bruger jeg Photoshop, men måske andet er bedre?
Avatar billede cstern Nybegynder
12. januar 2001 - 13:32 #3
OK, du KUNNE prøve flg:
Dit scan er sikkert i gråtoner eller farver. Start med at konvertere til graylevels (Image - Mode - Grayscale).
Derefter til bitmap (Image - Mode - Bitmap (50% threshold))
Nu er der kun to farver i billedet, sort og hvid.
Nu skal du så gå tilbage igen:
Image - Mode - Grayscale
Så skal der farver på:
Image - Mode - Indexed Color

Nu skal de forskellige pixels så være sorte/gule.
Vælg Image - Mode - Color Table
Marker alle firkanterne på nær nederste række med musen (start øverst til venstre og tryk på museknappen og træk ned til den sidste firkant i højre sides næstsidste række).
I den farve picker der kommer op vælger du gul - OK - OK
Det samme gød du så med den sidste række. Her vælger du sort - OK - OK.
Thats it.
Du kan gemme det som en action og bruge det næste gang.
Avatar billede cstern Nybegynder
12. januar 2001 - 13:34 #4
Hvis du skal gemme det som action skal du huske at starte \"optageren\" inden du går i gang med at konvertere, men efter du har åbnet scan\'et.
Avatar billede cstern Nybegynder
12. januar 2001 - 13:39 #5
Hvis du vil have det kan jeg e-maile dig den tilsvarende action, som jeg lavede mens jeg skrev svaret... (skriv din email adresse)
Avatar billede cottontail Nybegynder
12. januar 2001 - 13:48 #6
ja tak vil jeg gerne :)
peter_cottontail@hotmail.com
Avatar billede cstern Nybegynder
12. januar 2001 - 14:01 #7
Er sendt.