Avatar billede qivaaqi Nybegynder
24. november 2003 - 02:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

msconfig-start

Jeg har en fed lydkort som hedder Audiophile 2496 fra M-audio. Driveren er helt ny.

Jeg har ellers ikke haft problemer med den før. Faktisk er det ikke det helt store problem jeg har. Altså jeg kan godt få lyd ud af den.

Problemet er:

Jeg har haft mulighed for at klikke på en genvej (ved siden af uret) for mixeren. Nu er den der bare ikke længere, og jeg syntes at det er irriterende, at man ikke længere har den der.

Jeg må indrømme at jeg har experimenteret med forskellige programmer for længs (fra forskellige magasiner) som jeg ikke lige husker vilket det var.

P.g.a. problemet har jeg været i selve programmet (audiophile progammet), for at se om der er en ting man skal have markeret, for at få den genvej til at komme tilbage. Uheldigvis er der ikke noget. Så har kigget i windows-kontrolpanel-lyde og lydenheder, for at se om man kan få ikonet tilbage, men da lykortet er lidt specielt (driveret ikke er fra XP-cd), har jeg slet ikke mulighed for at ændre noget som helst.

Så har jeg til sidst kigget i msconfig-start, for at se om den lydkort er markeret, og den er markeret, så den burde starte.

Hvad er det der sker?

Jeg håber der er en ekspert derude som kan hjælpe mig, m.v.h.: Ex-ekspert.

;)
Avatar billede ripoff Nybegynder
24. november 2003 - 02:27 #1
Hej.

Har du prøvet at afinstallere driver og installere igen ?
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2003 - 04:21 #2
Du har været i "kontrolpanel-lyde og lydenheder". Har du der fjernet hakket ud for Vis ikonet lydstyrke på proceslinien. Ved dobbeltklik på ikonet plejer den "normale" mixer et komme til syne. Måske skal denne indstilling være markeret for at din "særlige" mixer kommer til syne?
Avatar billede qivaaqi Nybegynder
24. november 2003 - 15:51 #3
ripoff, ja, jeg har prøvet at geninstallere driveren. Også at køre det manuelt, hvis du forstå hvad jeg mener.

halifax, ja, jeg har kigget der. Men igen, mixer delen er lidt mere avanceret end den som findes på windows. Altså, en anden mixer plejer ellers at dukke op som ikon med en anden udseene.
Avatar billede halifax Nybegynder
24. november 2003 - 17:41 #4
"...køre det manuelt" - Skal det forstås sådan, at du kan starte programmet (mixeren) manuelt? Og at der ingen steder er en setting for "Minimize to Tray"

Måske kan de leve med en alternativ løsning: lav en genvej til programmet på skrivebordet. Træk herefter denne genvej ned i launch-baren = den bar med ikoner der ligger i venstre side af proceslinien. Så har du i det mindste en let tilgængelig genvej til mixeren.
Avatar billede nopovic Nybegynder
24. november 2003 - 19:53 #5
Det kan godt være det lyder alvorligt, mem hvis du har mulighed for det, så prøv at formatere. Windows har nogle gange problemmer med drivere. Fx Windows media player, kan gå helt i sort, hvis man installere flere codecs oven i hinanden, og der hjælper en formatering.
Avatar billede qivaaqi Nybegynder
27. november 2003 - 04:51 #6
Jeg vil ikke bruge en alternativ løsning. Iværtfald ikke formatere min hardisk!

halifax, yes, det skal forstås sådan som du har forstået det.

;)

Jeg giver 20 til dig for den forslag du kom med. Men ikke flere alternativer, tak. M.v.h.: Ex-ekspert.
Avatar billede halifax Nybegynder
27. november 2003 - 07:07 #7
Hmm... tak, den er svær. Har aldrig hørt om noget lignende.
Avatar billede qivaaqi Nybegynder
01. december 2003 - 11:22 #8
Jeg fandt ud af det. Der var noget i vejen med irq instillinger. Lydkortet brugte det samme IRQ nr. 11 som grafikortet gjorde.

Hvordan kan jeg ændre det?
Avatar billede halifax Nybegynder
01. december 2003 - 15:56 #9
Tror ikke det kan skyldes, at der deles IRQ med et andet device (grafikkort). Nyere bundkort og moderne styresystemer som XP kan sagtens dele IRQ.

Hvis du imidlertid vil tildele lydkortet en anden (LEDIG) IRQ kan det kun gøres efter opstart i fejlsikret tilstand. Herefter gå til

Denne Computer -> Egenskaber ->Enhedshåndtering -> Enheder til lyd, video og spil.

Marker Lydkortet og klik på menupunktet Handling og vælg Egenskaber. På faneblad Ressourcer kan du se nuv. IRQ og I/O adresser. Klik på "Skift indstilling" for manuelt at tildele en anden IRQ.

Tror bare ikke jeg vil anbefale det. For lydkortet virker jo godt nok - lyden går gennem den allerede tildelte IRQ.

Du mangler bare genvejen til din specielle mix'er. Tror ikke IRQ'en spiller nogen rolle her. Men du har da lov at forsøge.  :)