Avatar billede elgen2 Nybegynder
23. november 2003 - 21:24 Der er 13 kommentarer

Er min Harddisk Kaput ?

Hej

Efter flere gange at have oplevet at min Winxp genstartede uden varsel (havde opdateret antivirus, firewall og adaware), forsøgte jeg flere gange at geninstallere Windows. Men fik fejl i kopiering af filer under installation, og til sidst virkede intet. Jeg har en 40 IBM HD, der var opdelt i 2 partitioner i Fat32.
Efter dette installerede jeg WinXp på en anden HD, som så blev C-drev (kørte fint (med fat 32)). Derpå satte jeg min 40 GB til computeren, men Winxp på mit C-drev oplyste mig bare om at HDD ikke var formateret. Efter formatering min 40 Gb er der dog kun 31 GB tilgængelig, og der kan ikke oprettes nye partitioner (udover den der er på 31 GB) i fdisk. Er der nogle der kender til en evt. skjult kommando i fdisk (har oprettet den størst mulige partition) der kan muliggøre brug af resten af harddisken ? eller skal jeg tage det som et tegn på at HD er på randen af permanent nedbrud ?

Jeg har prøvet Drive Fitness Test (som anbefales til tests af IBM-diske), men den melder ikke om nogle errors. Stadig er det mig dog umuligt at tilgå mere end ca. 31 GB via fdisk eller winxp partitioneringværktøj.

I øvrigt har jeg erfaret at mit A-drev ikke kan læse disketter når min 40 GB hdd er tilsluttet, og ellers fungerer ok når det ikke er tilfældet. Kunne det evt. være mit bundkort der driller? (alt synes dog at køre fint, når min 40 GB ikker tilsluttet).

På forhånd tak!

mvh

Elgen2
Avatar billede darkside Nybegynder
23. november 2003 - 21:25 #1
Tjek lige at du ikke har fået sat en 32 Gb clip på jumperne..det har jeg set før.

Disken skal stå til 16 heads
Avatar billede elgen2 Nybegynder
23. november 2003 - 21:28 #2
Mener du de Jumpere der afgør om min Harddisk er er master eller slave (det er de eneste jeg har ændret på)? eller hvordan skal det forståes ?
Avatar billede darkside Nybegynder
23. november 2003 - 21:38 #3
Ya, På de jumpere kan du oxo stille om disken skal ha 15 eller 16 heads og om der skal være en 32 gb clip på.
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
23. november 2003 - 21:39 #4
På nogle HDD'er er der nogle jumpere der kan gå ind og begrænse hvor meget man max må partitionere.
Avatar billede thegreatnerd Nybegynder
23. november 2003 - 21:40 #5
Det er dem/den der evt skal ændres på eller flyttes
Avatar billede pureshit Nybegynder
23. november 2003 - 22:58 #6
HEEY! Jeg har oplevet noget lignende, hvilket resulterede i at jeg havde den til reperation tre gange. Den virkede fint hos dem, men bare ikke hos mig. Til sidst var jeg ved at rive håret af mig selv, indtil jeg kom på den geniale løsning! Udskift IDE kablet! Seriøst! Udskift dit IDE kabel! Min har ikke fucket op en eneste gang siden, og det er på trods af at den var ved at eksplodere hver gang jeg tændte den!
-Bare et forslag...
Avatar billede mr.malmros Juniormester
27. november 2003 - 21:23 #7
God idé med kablet der... jeg har prøvet rocker mange forskellige medier i min brænder og renset den en milliard gange, uden at den virkerde før jeg skiftede IDE kablet... Men check også lige det der med jumperne på hdd... og brug computer management istedet for fdisk... I øvrigt virker XP altså bedst på NTFS systemet, selv om det godt kan køre på fat32.
Avatar billede elgen2 Nybegynder
04. december 2003 - 17:08 #8
Det var Jumperen der havde problemer. Takker mange gange for hjælpen fra alle
Avatar billede mr.malmros Juniormester
20. januar 2005 - 00:55 #9
Er det ikke ved at være lukketid så? ;)
Avatar billede pureshit Nybegynder
22. januar 2005 - 12:15 #10
Ha ha, ja nu er der jo også kun gået et år... Så få dog lukket spørgsmålet
Avatar billede mr.malmros Juniormester
01. februar 2005 - 21:45 #11
jeg henviser lige til http://www.eksperten.dk/spm/575579
Avatar billede mr.malmros Juniormester
01. februar 2005 - 21:48 #12
Der er i øvrigt gået 2 år, faktisk...
Avatar billede mr.malmros Juniormester
02. februar 2005 - 15:13 #13
fuck... ét år... jeg ka sQ' ik' regne mere! :D