Avatar billede pothead Nybegynder
23. november 2003 - 11:33 Der er 13 kommentarer

dos...hvordan??

hvordan kommer man ud i dos'en hvis man gerne vil formatere sine drev i win XP.......hvis man ikke har et diskettedrev
Avatar billede arlet Juniormester
23. november 2003 - 11:36 #1
du booter bare fra din xp skive:

Formatering:

1:  Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en  - eller hold en af disse taster nede under opstart: ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC (se evt. i manualen til dit bundkort)
Inde i Bios går du til  "Advanced Setup Page".  Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne page up og page down. Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC.
Tilbage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N  ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået ,sættes (1'st Boot Device) tilbage til det oprindelige).

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.)  (se link nedenunder)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra.

2:  Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3:  Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4:  Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.

5:  Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6:  Her vælger du L = Formatering, og du vil nu se at, den går i gang med at formatere dit drev og bagefter starter den op med at lave
en helt ny installation, hvor alt det gamle på harddisken bliver slettet.

7:  PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8:  Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP .

9:  Men vil du blot formater dit drev for evt. at lægge win9x ind, skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu: hvis dit drev er NTFS  kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det. Win95/98/ME kræver FAT16 eller Fat32, og så skal
du i gang med en f-disk eller et 3.parts program, hvis du ikke vil miste data.

10: Når Formatteringen/Installeringen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

Hugget fra Catbody *S*
Avatar billede chico Nybegynder
23. november 2003 - 11:37 #2
Du kan ikke komme ud i dos i en WIN XP.
Avatar billede espersen Novice
23. november 2003 - 11:39 #3
Du kan formatere dine drev på følgende måde :

C: (ifm. installationen)
øvrige : via XP' (Kontrolpanel -> Administration -> Computeradministration , hvor du under "lager" vælger diskhåndtering
Avatar billede pothead Nybegynder
23. november 2003 - 11:42 #4
mange tak for den fine besvarelse....men jeg synes stadig ikke at det var det svar jeg havde brug for.......da jeg spurgte om hvordan man kommer ud i dos'en..ved du det???
Avatar billede halifax Nybegynder
23. november 2003 - 11:45 #5
Skriv cmd i kommandolinien under Start -> Kør
Avatar billede espersen Novice
23. november 2003 - 11:47 #6
Start -> Tilbehør -> Kommandoprompt
Avatar billede espersen Novice
23. november 2003 - 11:47 #7
Hvad er det du skal formatere ??
Avatar billede chico Nybegynder
23. november 2003 - 11:48 #8
I CMD i kommandopromt kan du ikke formatere. Man kan ikke komme ud i en dos for at formatere i en WIN XP !
Avatar billede magictouch Nybegynder
23. november 2003 - 12:26 #9
Og hvis du vil i dos, skal du have fat i et diskettedrev, og så bruge en bootdiskette
Avatar billede skwat Praktikant
23. november 2003 - 23:44 #10
Find en win98 cd - boot på den , vælg menupunkt nummer 3!

Hvad er det du vil opnå med at formatere dine drev?
Avatar billede espersen Novice
24. november 2003 - 10:24 #11
pothead : Med WinXP er der ikke længere Dos som du kender det - XP kører på noget "andet Dos-lignende".

Så kom nu med et svar på hvad du skal / hvorfor du vil formattere ??
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 15:29 #12
lukketid ??
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 20:53 #13
Hvis du har fået svar på dit spørgsmål/løst problemet, bedes du lukke det ved at acceptere et eller flere af de rigtige svar.

Læs evt. her hvorledes: http://expfaq.1go.dk/?id=5#pointsystem.