Avatar billede rander99 Nybegynder
12. januar 2001 - 04:19 Der er 4 kommentarer

Installering av win 2000 & Udma 66/100

Hei, fikk akkurat et nytt Microstar K7T Pro 2-A (VIA KT133 Chipsett). + en T-bird CPU. Hovedkortet har onboard ATA 33/66/100 UDMA Kontroller. (Har ikke funnet ut hvem som har laget denne kontrolleren)
Problemet er at Win 2000 ikke vil innstalleres. Etter Win2000 har lastet inn alle driverne blir alt svart.
Jeg bruker en nyere IBM HD ATA 66 på 20,5 GB.
Jeg har prøvd å laste inn (F6) UDMA Driverne til både Promise og Highpoint uten at dette hjalp. Jeg har en kamerat med akkurat samme problem med dette chipsettet. Jeg er temmelig sikker på at problemet har med HD\'en å gjøre. Har også Disablet UDMA i BIOS til ingen nytte.Finner ingenting om dette noen plass, er det noen her som kan hjelpe ?
Avatar billede gim Nybegynder
12. januar 2001 - 04:52 #1
Hvor længe har du ventet på at den sorte skærm går væk?, windows 2000 står nemlig længe med sort skærm i den sidste del af instaleringen (diskkette 4) inden den forsætter instalationen.
Avatar billede mushie Nybegynder
12. januar 2001 - 09:45 #2
Nu kender jeg ikke lige dit bundkort.
Men har selv et Asus K7V med ATA33/66 og ATA100 contr. Og der kan du først flytte harddisken over på ATA100 controlleren efter at windows + ATA100 driverne er installeret.
Så måske du har sat din HD på ATA100 contr.
Bare et forslag.
Avatar billede rander99 Nybegynder
12. januar 2001 - 11:24 #3
Jeg har ventet i over en time på den at den svarte skjermen skal gå vekk :-( Men den forsvinner ikke. (Jeg booter fra CD\'en, har prøvd bootdiskettene også uten å lykkes)
På dette hovedkortet er det Onboard ATA kontroller, så jeg kan ikke velge noe annet enn 1 av de 2 Ide kontaktene som eksisterer på Hovedkortet.
Har nøkket ut alt slik at jeg kun har 1 Master HD på Primary IDE og 1 Cd-Rom som master på 2nd IDE.
I manualen står det bare at VIA VT686B Chipsettet har en Ide 33/66/100 kontroller som kan ta opp til 4 Hd\'er. Er denne kontrolleren da laget av VIA ?
Er det noen mulighet til å få innstallert VIA\'s 4in1 Driverpakke fra innstallasjon av Win2000. (win 2000 ser etter txtsetup.oem for å laste inn driverne til 3rd party leverandører, men i VIA\'s pakke er det ingen slik fil)
Avatar billede rander99 Nybegynder
15. januar 2001 - 18:08 #4
Problemet er blitt løst, kanskje noen andre kan ha nytte av dette :
Det var Ati Rage 128 32mb Tv-Ut som laget problemene. Jeg satte i et annet AGP skjermkort, og da gikk installasjon som smurt.
Altså ser det ut til å være et problem med dette Ati kortet i kombinasjon med Via Chipsettet.
Etter Innstallasjonen av Win 2000 var det bare å dytte i Ati kortet igjen og innstallere drivere.
:-) Temmelig letta nå !