Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 14:50 Der er 63 kommentarer og
2 løsninger

Front Side Bus problemer

hej

Da mit gamle bunkrot og cpu brændte af fornylig, købte jeg nyt. Det kører i og for sig også godt nok, men problemet er at den kun kan køre med en fsb på 100mhz, dvs at den ryger ned på 1.5ghz. jeg har prøvet at flytte jumperen på bundkortet til 133mhz så den kom op på de 2ghz som det er. Men når jeg enten prøver at starte windows op, eller prøver at installere Win Xp, så kommer der efter lidt tid bare en sort skærm, hvor der er en streg der blinker oppe i venstre hjørne. Hvis jeg så sætter jumperen tilbage til 100mhz så virker det fint. Det er da lidt irreterende at den ikke kan yde fuldt ud.

Bundkort: Asrock k7vt2
cpu: Athlon Xp 2400+
AMI bios

Nogle der kan hjælpe? Der er max point ude og svømme!

Jonas
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 15:55 #1
Som jeg læser det kan du (vende) og sætte CPU "manual" og SDram "auto", men altså med det forbehold at sådan læser jeg det!!
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/k7vt2.jpg
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:06 #2
Du skal loade Serup Optimal i bios først
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:13 #3
Forstår ikke lige hvad i mener der.. Jo forstår godt at man kan bytte om på auto og manual, men med hvad formål?
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:14 #4
I bios er der optimal settings eller Setup Optimal, det skal du aktivere.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:15 #5
okay prøver lige...
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:15 #6
Derefter sætter du FSB til 133/133
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:23 #7
Der er kun en Load default settings og load Turbo settings. Jumperen på bundkortet skal self stå på 133 ikke?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:24 #8
Men når jeg sætter jumperen på 133 så er den det jo også i biosen så kan jeg jo ikke ændre den til 133...
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:24 #9
Hvis jumper er sat til 133 på bundkortet, skulle default være 133/133
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:25 #10
ja det er den også.. Men den vil stadigt ikke starte xp.. når den er sat til 133.. virker kun på 100
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:25 #11
Er du sikker på, der ikke er to jumpere-en til ram og en til cpu?
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:27 #12
Sæt den til 133/133 og kør en repair af windows.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:27 #13
ja der er 3 pinde og en jumper til to. hvis man sætter den til den ene side altså på de to pinde ntil den ene side så er den på 100 og i den anden side på 133
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:28 #14
Kan jeg godt prøve.. Men har lige smidt xp ind idag, var nød til at gøre der på 100mhz, for den vil slet ikke installere på 133...
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:29 #15
Det er fordi du har fået nyt bundkort installeret, det kræver en repair af windows, ellers får du det ikke til, at køre.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:30 #16
Hvad sker der hvis man tager jumperen helt af? Vil biosen så bare finde det bedste når den står på auto i biosen?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:32 #17
Jamen jeg har jo formateret hele lortet idag også.. Men hvordan virker det dersens repair? Har været inde og se på det, men er ikke lige så genial til det dos sprog der...
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:33 #18
Og hvis jeg smider xp cden i og booter på den, starter den med det der hvor den indsamler info og kopierer midlertidige filer og så nr den er færdig med det går den i sort med den streg der... kan ikke komme ind til der hvor du skal lave en repair
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:35 #19
Har du en anden ramblok, at prøve med.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:37 #20
ja det har jeg, men jeg skulle ikke mene at det var den det var galt med..
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 16:40 #21
Under CPU host står der da "Auto" detect jumper setting - "manual" skulle du da kunne du sætte til (de 133Mhz)
Og omvendt ved SD ram står der "Auto detect SDram frequens"
Du kan da prøve at stille på dem og se - MEN... så gå ud af bios uden at ÆNDRE noget, det valg har du da når bios forlades.
Hvilke ram kører du egentlig med?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:41 #22
Det er en blok pqi 512sdram 133
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:43 #23
Ja det er rigtigt at der står det der, men hvad nøtte er det til? Forstår det ikke helt lige nu..
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:48 #24
Hvad sker der hvis man tager jumperen til fsben på bundkortet helt af?
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:48 #25
Der har været en del fejl på PQI
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:49 #26
zhark>> har prøvet det der nu.. man kan godt ændre på fsben inde i bios, men kommer der så ikke nogle konflikter når jumperen står til 100 og man sætter biosen til 133?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 16:50 #27
Ja, men jeg har kørt med den blok i over et år, og den sidder også i nu ved 1.5ghz, og der er intet i vejen...
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 16:56 #28
Det hjæåer jo ikke, at den har kørt over et år, når den måske ikke vil køre sammen med det nye kort.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 17:03 #29
jamen den kører jo også med det nye kort.. Jeg kan ikke helt se hvad rammene har med fsben at gøre!! har prøvet nogle andre ram.. Den gør stadigt det samme...
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 17:03 #30
ticerman>
Hvad er det for nogle ram, jeg mener jo dit mobo kan bruge både SD og DDR, meen er det ikke ddr ram kan det da ikke passe bios skal stå på 200-400??? Du skriver jo den blok har kørt i over et år, ja i dit gamle bobo og det er så sandsynligvis SD133 ram ik?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 17:05 #31
Jo det er sd133, og ja den kan både ta sd og ddr.. Det var ikke 200-400 men 100-133mhz.. Men det er jo til cpuen...
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 17:12 #32
Det jeg tænker på er (se billedet i mit første indlæg) - hvad står der i bios under ram, det kan jo stilles Auto og andet! Men altså hvad er det stillet til?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 17:17 #33
auto står den til i min bios og så 3. Man kan stille den til manual og så kan man vælge mellem 2 eller 3, ved ikke helt hvad der menes med det...
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 17:22 #34
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig der vil kunne ske noget ved at skifte (CPU host Frequence) til manual og vælge 133Mhz  (både ram og CPU kan jo køre det) og mener det er OK ram bliver stående som Auto
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 17:24 #35
okay.. Jumperen skal bare stå til 100mhz så eller? Kunne man pille den helt af eller?
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 17:30 #36
Prøv at reesette bios helt, og sæt derefter FSB, der sidder en jumper i nærheden af batteriet, sæt den over på det næste sæt pinde, og flyt den tilbage, prøv så igen.
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 17:30 #37
Jeg ville prøve bare lade jumperen stå som den står i første omgang. PS.: Det kan vel ikke tænkes dine SDram er SD100 og ikke 133 og det er der problemet ligger?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 17:47 #38
zhark -- Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig der vil kunne ske noget ved at skifte (CPU host Frequence) til manual og vælge 133Mhz  (både ram og CPU kan jo køre det) og mener det er OK ram bliver stående som Auto --

Det virkede et kort øjeblik indtil jeg kom ind i windows så tændte og slukkede skæremn et par gange, og jeg besluttede at sætte den tilbage til 100mhz.. kan det være fordi cpuen bliver for varm? Det var meget ustabilt på de 2ghz.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 17:51 #39
Kan man på en eller anden måde sætte hastigheden på køleren op? den kører kun 3000rpm og cpu temperaturen er på omkring 45 grader, hvilket jeg ville mene er lidt meget..
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 18:08 #40
Hvor stor er din PSU den bør være absolut minimum 300W - Du bruger måske stadig det "gamle" kabinet med en for lille strømforsyning (PSU).
jeg kan godt forstå du satte den tilbage, men de 45gr. er bestemt ikke problemet, kender ingen CPU der uden problemer kan klare 60gr. og 45gr er OK, selv om mange gør meget for at få den lavere. Det er lidt mærkeligt :) Er "tom" lige nu.
Mvh. zhark
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 18:10 #41
En XP2400 klarer 85 grader.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 18:12 #42
Det er også en helt ny Nexus 3000 300w strømforsyning, så det skulle heller ikke være problemet... Syntes det er ved at blive lidt underligt det her...
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 18:14 #43
Kan der på en eller anden måde være en defekt på cpuen så den ikke kan klare fuld kraft eller kan det slet ikke lade sig gøre??
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 18:19 #44
Senere vil jeg læse din manual igennem, om jeg kan finde en forklaring der!?
http://www.asrock.com.tw/Drivers/Manual/ASR_UM/K7VT2_UM_v11.pdf
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 18:20 #45
Jeg er sikker på, det ikke er CPUèn, du skal søge i PSU eller ram.
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 18:22 #46
Du har endnu ikke svaret på om du bruger SD100 ram? Som peet49 skriver, så udelukker jeg også fejl i CPU!
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 18:25 #47
Det hele kan skyldes en forkert biosversion.
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 19:57 #48
Jeg betragter det der bios update som helt vildt overdrevet, det kan være aktuelt ved ældre mobo - som evt. skal "bære" nyere CPU, HD m.v. men et nyt mobo der bare skal køre med (ofte) under hvad det kan klare er det ren fis - min mening :)

Hvad viser din bios her: http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/ram.jpg
Jeg formoder du IKKE kan finde på at sætte 2 typer ram i sammen!
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 19:58 #49
Det board han kører med er lavet for over 1 år siden, det kan skam godt være en for gammel bios.
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 20:00 #50
Det er de samme symtomer jeg har på de lidt ældre board`s med gammel biosversion.
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 20:14 #51
På side 5 i manualen står der også "support jumperfree", skulle man så ikke mene den ski' jumper bare kan stå åben?
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 20:20 #52
peet49>
OK, men et så nyt mobo, med den hardware synes jeg bare det lyder helt ude i hampen den "fødte" bios ikke skulle kunne handle det!?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 20:24 #53
Jeg har opdateret min bios, for da jeg købte den "gamle" havde jeg samme problem, men det blev løst ved at opdatere min bios, men det var ikke nok den her gang... min bios viser sdr1 - 512/133mhz har set side 5 i manualen, skulle man så ikke bare prøve at pille jumperen af?
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 20:25 #54
ja lige for at få det på der rene så er det pc133...
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 20:35 #55
Efter alt hvad, der er gået igennem nu, vil jeg sige, der er fejl på bundkortet.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 20:41 #56
Kan jeg ikke tro.. Det her bundkort er nr to inden for en uge der er fejl på.. Det første jeg fik, meldte ram fejl lige fra starten af, sendte det tilbage og fik det her... Satme grotesk hvis det også er defekt... Så kører jeg sgu bare som den er nu..
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 20:42 #57
Vil nu lige prøve at pille jumperen af...
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 20:55 #58
Nu har jeg prøvet at pille jumperen af, gået ind i bios sat den på manual.. Den kører uden problemer på 1.8ghz, fsb120mhz
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 21:01 #59
Den skulle jo gerne op på 2000MHz
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 21:04 #60
Nu har jeg den oppe på 1.92ghz... men anyway.. Takfor hjælpen.. Er det iorden hvis i deler point?
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 21:04 #61
Du skriver den nu er sat til manual, ja - men så skulle du vel netop ændre den før (nedtonede) til 133Mhz ik'?
Avatar billede peet-49 Novice
22. november 2003 - 21:08 #62
Selvfølgelig er det i orden, at vi deler, i hvert fald fra min side.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 21:11 #63
Zhark-- når den kommer op på 130mhz inde i biosen bliver den ustabil, men ved 128mhz, kører den glimrende, det svarer til 1.92ghz..
Avatar billede zhark Nybegynder
22. november 2003 - 21:27 #64
Naturligvis er det OK vi deler - det er helt op til dig!
Jeg forstår ikke den bliver ustabil meeen... så ville jeg bestemt også stoppe, i praksis betyder det sidste absolut INTET!
Bare lidt irritation over hvorfor hulen?/*
Jeg sender lige et svar og regner også med peet49 gør det.
Mvh. zhark
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 21:37 #65
Zhark, self er det pisse irreterende når noget ikke virker. http://www.eksperten.dk/spm/427512 - bare se den der... Det er fra sidste fredag da jeg fik det første kort som var defekt.. Jeg sir dig jeg var muggen hehe.. Men det bliver man jo når man får noget der ikke virker optimalt... Men thx anyway... I deler bare, det er sgu så svært at vurdere når der er skrevet så mange indlæg... Hygge og tak