Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 22:36 Der er 52 kommentarer og
1 løsning

Netværk i boligforening

Hvordan kan man være sikker på de andre i boligenforening ikke kan se ens private oplysninger på ens hjemme-pc, for man kører jo på den samme server? Synes systemet virker lidt mistænkeligt - det virker ikke som om der er meget sikkerhed! Kan en der bare har lidt forstand på hacking, ikke hacke sig ind på ens private computer? Er det pålideligt nok mht. privathed i en sådan løsning i en boligforening? Hvad kan man i såfald gøre?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 22:38 #1
1) Du kan jo have computer som alene bruges til Internet, uden noget særligt på.
2) Du kan (bør velsagtens) selv sætte en firewall op mellem nettet og din PC.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 22:41 #2
men der er ikke meget sikkerhed vel?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 22:42 #3
Desuden er det jo så også vigtigt at kontrollere hvilke mapper man deler hvis man ønsker at dele data med andre, dvs. så man kun deler det man ønsker.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 22:44 #4
men hvis man ikke sharer mapper er det så sikker at de andre IKKE kan se noget eller hvad?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 22:44 #5
Nej, der behøver ikke være meget sikkerhed. Det kan selvfølgelig
opsættes på forskellig vis, men jeg tror gerne at det mange steder
ikke er gjort ordentligt. En firewall - måske blot i form af en router
med simple firewall funktioner, er en rigtig god ting.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 22:45 #6
jeg har en switch, virker den som en firewall?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 22:47 #7
Din switch virker ikke som firewall...
Du kan hente en gratis software firewall her: www.zonelabs.com

Hvis du ikke sharer dine filer kan du være ganske sikker på én ting.
Andre kan ikke se dine filer... medmindre de hacker sig ind, og det er så der du har brug for firewall'en
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 22:48 #8
men det virker lidt primitivt systemet, det må da være let for en person med bare lidt forstand på hacking?
Avatar billede mccookie Seniormester
21. november 2003 - 22:49 #9
Nej, din switch virker ikke som firewall, de deler blot resourcerne på dit eget netværk.

Du kan få flere udmærket hardware firewalls til under  500,- kig evt. edbpriser.dk

Eller du kan downloade zonealarm og installere, det er en software basseret firewall og virker også ganske godt. (Findes i gratis version tilmed)

mvh.
Henning
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 22:51 #10
Man bør ikke lade andre overhovedet komme i nærheden af sin maskine (altså
sådan på det elektroniske plan *g*), så jeg kan kun anbefale en
ekstern dims, firewall/router, til at holde dem væk. En softwarefirewall
er vel bedre end ingenting, men så er det også sagt.

Dernæst skal du sikre dig at der er brugt switche, og ikke hubs, i
resten af systemet, så de pakker du sender og modtager ikke kan ses
af andre.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 22:51 #11
inde i netværksteder, kan man se de andres navne i boligforeningen, også mit eget. Når jeg trykker på ikonet som tilhører min computer er siden blank. Så må det jo betyde at de andre ikke ser andet end en blank sidde poppe op, og ergo må det betyde at de ikke kan se mine private ting, eller hvad?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 22:53 #12
Henning> Det er altid godt med et resume ;)

Katrine>

Det tror jeg bestemt ikke det er... Jeg synes ikke der er nogen grund til at købe en hardware firewall.

Én af fordelene ved en software firewall er at du meget nemmere kan updatere den (og som regel oftere) i forhold til en hardware firewall, det skulle i sig potentielt give dig højere sikkerhed.
Zonelabs har fået meget ros for deres produkter, hvis du ikke mener den gratis er sikker nok kan du jo købes deres pro udgave.
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 22:53 #13
Snakker vi windows? Hvilken version?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 22:53 #14
Du tager så ikke højde for hackere, sikkerhedsfejl i Windows, problemer hvis
du en dag piller i noget uden at tænke dig om.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:01 #15
problemet er, at vi har en switch med 2 computere på windows 98 og én på xp, hvordan sætter man så sådan en firewall op. Skal den installeres på alle 3 computere?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:02 #16
Tja... nu er det jo ikke mig som står for sikkerheden i nationalbanken ;)

Til privat brug mener jeg ikke det er usikkert at bruge en firewall...
Det er klart at man er nødt til at vide hvad man laver. Hvis man selv introducerer sikkerhedsbrister er det ligegyldigt om man bruger hardware eller software firewall. De andre ting kan man som regel gardere sig mod ved at holde systemet opdateret. Jeg tror ikke der er mange hackere som gidder bruge tid på at gå gennem en software firewall og diverse indbyggede windows fasciliteter (eller mangel på samme vil nogen måske mene) for at hacke en privat computer i boligforeningen, men det er jo tro. Det er klart at sikkerhed er bedre end en god fornemmelse af at "der sker nok ikke noget".
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:03 #17
du skal bare sætte firewallen op mellem computer og internet.
Dvs. Hvis alle 3 computere har deres egen adgang til Interettet skal du sætte hardware firewallen op mellem din switch og din netadgang. Hvis du ikke bruger hardware skal du sætte software firewallen op på alle maskiner.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:04 #18
men skal en software/hardware firewall installeres på alle 3 pc'ere?
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:05 #19
hvad mener i er mest sikkert hardware/software firewall'en?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 23:07 #20
Med 3 maskiner, der måske skal snakke sammen vi jeg igen mene at én
hardware firewall/router mellem de 3 maskiner og nettet er at foretrække.

Så kan du lave shares som de andre maskiner kan se, uden at andre kan
komme til dem.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:10 #21
Men for at opsummere dette: Hvis man i Denne Computer sætter sine forskellige drev til "Not sharing" så er det 100 % sikkert, at de andre i ejendommen IKKE kan se ens private filer, medmindre de hacker sig ind - og til det problem er det godt med en firewall?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:14 #22
Jeg er ikke specialist... Det skal være sagt med det samme.
Men... som privatperson ville jeg ikke investere 500 kr. (eller hvad de nu koster) på en hardware version når jeg kan få software gratis. En hardware firewall er potentielt sværere at hacke, men igen kommer problemet hvis der skulle være en fejl i den eller hvis/når nye metoder opstår. Det er langt nemmere at opdatere en software firewall. På den anden side er der selvf. en fordel i kun at skulle holde styr på 1 adgangspunkt (din hardware firewall).

Der er for og imod, men hvis ikke har noget imod at bruge pengene eller føler dig mere sikker, så køb endelig en hardwarefirewall. Den løser jo også dit problem.
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:15 #23
nemlig...
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:15 #24
husk på at med hacking mener jeg også at udnytte evt. fejl i windows... Derfor skal du uanset hvad altid huske at hente opdateringer fra MS.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 23:18 #25
Hvorfor skulle det være sværere at opdatere en hardware firewall?
Det er ligetil at hente opdateringer over nettet.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:19 #26
tak for hjælpen, lige et sidste spørgsmål. Kender nogle siden: datasikring.dk De skulle vist tilbyde en firewall?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:23 #27
ok, indrømmet jeg har aldrig prøvet det. Jeg var af den opfattelse at det er lidt som at opdatere sin BIOS. Sværere er måske ikke ordet, men besværligt? "farligt"?, jeg ved det ikke...Kan da godt være jeg tager fejl på det punkt. Men med software er jeg da mere eller mindre sikker på jeg bare kan afinstallere det og starte forfra..

Er det din erfaring, Erik, at opdateringer til hardware firewall kommer lige så ofte som til softwarefirewalls?
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. november 2003 - 23:26 #28
Hvis ikke du sætter en firewall op, så kan jeg kun anbefale i bruger meget stærke adgangskoder. En nem kode er meget hurtigt brudt..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 23:26 #29
Ikke så tit igen - men jeg har ikke den store erfaring. Jeg nøjes med
en router (eller rettere 2 lige efter hinanden - kald mig bare paranoid),
og har lavet een opdatering på et år.
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:32 #30
he he... så er det jo igen mere filosofisk om man mener at det er godt eller skidt når der kommer opdateringer ;)
Det handler jo i bund og grund om der er brug for dem pga. et dårlig produkt eller pga. nye trusler ;)

Jeg har opdateret min zonealarm 2-3 gange i år.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:35 #31
hvordan kan en stærk adgangskode se ud?
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:35 #32
hvodan skal det forstås?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 23:36 #33
abc123 er dårlig

Osp1kos!  er bedre
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:36 #34
du skal f.eks ikke bruge "password" eller "Katrine" som kode...

Mit bud på en MEGET stærk kode er "¤#%#SFDSFsdsd.9978sdf.445?dfcZ". Problemet er bare at de er umulige at huske....
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:37 #35
ok, Eriks bud er nok et godt kompromis ;)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 23:37 #36
(bortset fra du ikke må bruge den sidste. Det er bare
"Ole sad på 1 knold og sang!" - første tegn osv.)
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. november 2003 - 23:37 #37
Hvis man bruger en sindsyg kode, kan man evt. sætte Windows til at logge på automatisk..
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:38 #38
Er det i sig selv ikke en mindre god løsning?
Ok, det vil selvf. kun være et problem i tilfælde af indbrud, eller huh?
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. november 2003 - 23:39 #39
Men brug en firewall. Hvis det bliver software løsning, så sæt nogle regler op, så kun jeres egne pcere kan snakke sammen.
Avatar billede squashguy Nybegynder
21. november 2003 - 23:40 #40
Ved indbrud kan det jo være lige meget, med mindre man bruger kryptering :)

Bare man er beskyttet på netværket..
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:42 #41
Det er selvf. rigtigt ;)
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:42 #42
tak for hjælpen
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 23:43 #43
Men det er da en måde at huske en "svær" kode på. Kan du lære en
sætning, som fx

  "Når fuglene bygger rede 2 & 2 kommer der så unger?"

Kode: Nfbr2&2kdsu?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:45 #44
"Hvis man blander vand og salt så får man ild!"
Hmbvossfmi!

ok.... det er blevet sent...
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:45 #45
hvis man opretter en kode til en af mine andre computere, så jeg f. eks. kan printe fra en af dem, så må jeg aldrig sætte den til automatisk at huske koden, vel?
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:46 #46
så kan de andre i ejendommen også printe fra min, ikk?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. november 2003 - 23:48 #47
Jo, du kan godt sætte dine egne maskiner til at huske koden
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
21. november 2003 - 23:49 #48
Det betyder ikke noget... så vidt jeg ved kan man ikke sætte den til at huske koder over netværket. Det er kun din egen login kode (på din skærm) som "skal" sættes til automatisk at logge ind.
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
21. november 2003 - 23:50 #49
tak
Avatar billede katrinehansen Nybegynder
26. november 2003 - 15:20 #50
tak
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
27. november 2003 - 17:58 #51
Ikke at det egentligt betyder noget, men det er da alligevel bemærkelsesværdigt at folk er begyndt selv at tage points for spørgsmål de har fået besvaret af andre. Det samme skete for min ven forleden.....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. november 2003 - 18:16 #52
Retfærdigvis skal siges at jeg er inderligt ligeglad - ingen problem med mig.
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
28. november 2003 - 00:15 #53
Der er ingen af os som har brug for points, men jeg mener nu alligevel det underminirer systemet... men nok om det :)