Avatar billede killerviruz Nybegynder
11. januar 2001 - 20:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tv-out på ATI Rage Pro

Jeg har flere gange forsøgt at få mit ATI Rage Pro korts tv-out udgang til at virke... men det vil bare ikke.
Jeg kan sagtens få et signal ud til tv\'et, men det er sort/hvid med en masse støj på.
Jeg kører signalet ud via en S-VHS udgang på grafikkortet, derefter videre til tv\'ets SCART indgang via det kabel der fulgte med computeren.
Hvordan kan jeg få det til at virke ordentlig.
Det skal siges at det er et kort der fulgte med min pc: Compag Presario 5650
Kan det måske være fordi at signalet den sender ud er i NTSC format???
Avatar billede bekim Nybegynder
11. januar 2001 - 21:42 #1
det er helt klart fordi den sender i NTSC-format.
Du skal skifte over til PAL-format:-)
Avatar billede msmows Nybegynder
11. januar 2001 - 23:26 #2
Selvfølgelig skal det være PAL, men der er sikkert tale om at dit tv ikke er monteret til svhs via scartindgangen, se efter om der et 4benet minidinstik (på tv\'et), i så fald brug det. Det der sker er at luminance (lysdelen s/h) overføres, men chrominance(farve)-delen fejler, ganske enkelt fordi der ikke er forbindelse i tv\'et.
Avatar billede killerviruz Nybegynder
12. januar 2001 - 16:14 #3
ok... så hvad kan jeg gøre... der er forresten ikke andre indgange end VHS og scart på TV-et...
bekim skriver noget om at ændre til PAL format... hvordan???
Avatar billede msmows Nybegynder
13. januar 2001 - 23:01 #4
Brug et composit-kabel (phonostik på grafdikkortet). Du kan ikke bruge svhs-udgangen i dit tilfælde.
Hvis man har et NTSC system (Never the same color), er der tale om et andet farvesystem (USA mm.) samtidig er det et 60 hz system. I Europa (-Frankrig+nogle østlande) bruger vi PAL i 50hz. Forsøges NTSC afspillet på et PAL-system vil det vises s/h, dog er der mange systemer der slet intet viser.
Avatar billede killerviruz Nybegynder
14. januar 2001 - 13:31 #5
skod, for der er ikke andre udgange end S-VHS.
Der fulgte et Y-Kabel med computeren som skulle kunne omdanne signalet til composit... siger Compaq.... men det virker jo ikke.... SKOD COMPAQ =)
Avatar billede msmows Nybegynder
14. januar 2001 - 22:09 #6
Tyder på defekt y-kabel
Avatar billede tex1 Nybegynder
18. januar 2001 - 12:21 #7
Gå ind på denne side der finder du en TV fix
http://www.compaq.dk/derhjemme/support
Avatar billede killerviruz Nybegynder
18. januar 2001 - 14:35 #8
Tusinde tak... jeg prøver det lige...
Hvis det virker kommer jeg lige tilbage og uddeler point =)
Avatar billede killerviruz Nybegynder
19. januar 2001 - 13:05 #9
Jeg fulgte tex1 råd, men kortet satte sig desværre fast under ændring af format, og virker derfor ikke mere... Jeg lader derfor pointene gå til msmows, som er den der derfor kommer nærmest på en brugbar løsning =)