Avatar billede aanderskov Nybegynder
21. november 2003 - 00:46 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

2 PC'er - men kun den ene vil på nettet gennem router.

Jeg har en D-Link router. Vi har 2 PC'er med win xp professional. Det har virket i de sidste 3 måneder, men pludselig er det kun den ene, der kan komme på internettet.
Jeg prøver at sætte den PC, der ikke kan komme på nettet direkte på modemet. Så virker den. Men når jeg sætter den gennem routeren virker den ikke. Heller ikke, hvis den anden PC ikke er sat til. Den anden virker; både i routeren og direkte i modemet. Det er som om, den ene PC ikke vil accepteres af routeren.

Hvad gør jeg????? Tiscali hjælper ikke når det gælder routere - og det, selv om jeg sad i kø i 33 minutter!

Andreas
Avatar billede inglenook Praktikant
21. november 2003 - 00:51 #1
hvilken router ?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. november 2003 - 04:21 #2
Har du en eller to dynamiske IP adresser elelr én fast IP fra Internetudbyderen?
Har routeren indbygget NAPT (Network Address Port Translation) og DHCP? Og Switch

Anyway - find løsningen i guiden her
http://www.cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php

- spring beskrivelse af kabler og stik osv. over og læs de relevante beskrivelser i forhold til dit udstyr.
Avatar billede oesten Nybegynder
21. november 2003 - 09:16 #3
Du har givetvis spekuleret på, hvilke ændringer du har lavet på netværket eller på den involverede PC for nylig?
Avatar billede aanderskov Nybegynder
21. november 2003 - 15:45 #4
Allerførst. Det er en D-Link "D-604" router. Tror kun vi har fået een IP adresse med? Det er Tiscali bredbånd 256/256 til 295 kr./md (deres tilbud lige nu). Har ikke læst "linket" som halifax har sendt endnu, men vil gøre det nu.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. november 2003 - 00:57 #5
Oplysning om DI-604 kan læses her. Er det sådan en?
http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=216

Så indeholder den DHCP (uddeler IP-adresser til de tilsluttede PC'er) og 4 ports switch.
Dvs noget i opsætning af den ene pc må være gået i udu.
Avatar billede squashguy Nybegynder
23. november 2003 - 01:02 #6
får du tildelt ip af routeren, skal være en 192.168.0.x?

kør->cmd->ipconfig
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. november 2003 - 01:06 #7
Sansynligvis forkert gateway på pc der ikke kommer på nettet. Derfro virker det når du sætter den direkte i modemet!!
Avatar billede halifax Nybegynder
23. november 2003 - 01:33 #8
anuokim - Synes du ikke det var nok jeg skrev: "Dvs noget i opsætning af den ene pc må være gået i udu." og det kan såmænd godt være gatway. Dit "Svar" tilfører ikke noget nyt.
Avatar billede inglenook Praktikant
23. november 2003 - 02:04 #9
aah, nej, nogen (halifax) foeler sig traadt paa sin storetaa. Det er jo forfaerdeligt......  Lad os give hoam nogle point..... Eller maaske skal vi ignorere det og lissom' komme videre og finde en loesning.........
Undskyld halifax, men du lyder meget som min 16 aarige soen.....
Avatar billede inglenook Praktikant
23. november 2003 - 02:06 #10
oops, nej min 17aarige soen.........
Avatar billede inglenook Praktikant
23. november 2003 - 02:22 #11
hvis du laver en ipconfig , hvad faar du saa ....?
Avatar billede inglenook Praktikant
23. november 2003 - 02:24 #12
fra din pc med problemer forstaas....
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. november 2003 - 11:52 #13
Halifax -> "Dvs noget i opsætning af den ene pc må være gået i udu" Ja hurra, tror du ikke at aanderskov selv har fundet ud af det? Jeg mener da at mit svar er noget mere specifikt, idet jeg peger på gateway-opsætningen og ikke bare på opsætningen generelt.

Men lad os nu bare se om vi ikke kan få hjulpet aanderskov med at få begge hans pc'er på internettet. Det er trods alt det det drejer sig om.

aanderskov -> Jeg undskylder dette indlæg. Har du fået prøvet nogle af de råd halifax og os andre kommer med?
Avatar billede halifax Nybegynder
23. november 2003 - 12:29 #14
aanderskov - Vi skal lige have noget info fra dig skåret helt ind til benet. "... har virket de sidste 3 måneder." Var det med et andet abonnement og to IP adresser end det nuværende hos Tiscali (kampagnetilbud). Så vidt jeg kan læse hos Tiscali er kampagnetilbuddet kun med én IP.
I mit første link ovenfor er beskrevet en IP og router med DHCP for tildeling af interne IP'er på LAN siden.

anoukim - Vist skal vi hjælpe. Jeg mener stadig "svar" skal have en vis kvalitet. Ellers læg en kommentar. Den ene pc virker og når spørger har kunnet finde ud af gateway på den, tror jeg sa....  også han kan på nr. 2. Derfor turde jeg ikke skråsikker "svare" gateway. Hva' med mulighed for fejl ved intern IP, subnetmask, og DNS når den er koblet på routeren??
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. november 2003 - 13:02 #15
IP-adresse på den interne side af routeren er stort set ligegyldig, men hvis den helt udebliver kan der blive et problem. Her har du ret halifax. Subnet fejl og DNS er sagen uvedkommende. Hvis DNS ikke virker får han trods alt bare en skærm i browseren om at den ikke kan finde den pågældene side. Han siger at han slet ikke kan komme på!! Er subnettet forkert kan de 2 pc'er måske ikke se hinanden, men det er også ligegyldigt, da det er kontakten ud på internettet som er problemet.

Jeg kan udfra spørgsmålet regne ud at pc'en får IP-nr. via DHCP da den virker hvis den kommer direkte på modemet. Den anden PC, virker uanset om den sidder på routeren eller direkte i modemet. Altså er den sat op via DHCP og får fint tildelt IP fra routeren. Jeg kan derfor konkludere at routeren fint uddeler IP-adresser.

Ud fra de givne oplysninger synes jeg, at det er meget sansynligt at gatewayen er forkert, da den er nødvendig for at komme på internettet via routeren.
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. november 2003 - 13:03 #16
Der er selvfølgeligt mange "hviser" i det. Så jeg håber at aanderskov snart har mulighed for at fylde lidt informationer på.
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. november 2003 - 13:09 #17
halifax -> Hvis et svar skal have "en vis kvalitet" hvor lægger du så et svar med 2 uddybende spørgsmål og et link til en hjemmeside med en vejledning til en generel opsætning af hjemme-netværk? Burde det ikke frem for alt have været en kommentar? Idet det ikke indeholder et konkret svar overhovedet!
Avatar billede aanderskov Nybegynder
23. november 2003 - 18:07 #18
Kære alle hjælpere!! Det virker nu!! Har lidt svært ved at sige hvem, der skal have pointene, men jeg vil prøve at beskrive, hvad jeg gjorde. Istedet for at ændre i IP konfigurationerne (imens den sad i routeren) for at få den til at virke; prøvede jeg denne gang at ændre i konfigurationerne imens den sad i modem'et og dermed havde netforbindelse. Jeg satte indstillingerne til "automatisk" for det hele (IP etc.). Jeg kunne se, at der stod DHCP-server under "Lan-forbindelser -> understøttelse -> detaljer". Det stod der ikke, da den sad i routeren, hvor den ikke virkede. Efter at have sat det hele på automatisk (noget jeg iøvrigt også prøvede mens den sad i routeren; men som ikke virkede); prøvede jeg at sætte forbindelsen igennem routeren, og nu virkede det!!! Derefter satte jeg den anden PC til (den som virkede uanset hvad); og også den havde netforbindelse. Tak for hjælpen alle sammen. Vil hellere end gerne give mine point ud, men ved ikke, hvem der har fortjent dem mest. Kan jeg ikke give halvt/halvt til halifax og anoukim???
Avatar billede halifax Nybegynder
23. november 2003 - 18:34 #19
aanderskov - Rart at høre, at det virker nu. Iflg. regler og kutume på Eksperten, er det spørger der bestemmer pointtildelingen. Ikke for at spille bolden tilbage til dig. Men for mig er det helt OK, hvilken pointdeling du vælger.  :)

Lad os få dette spørgsmål lukket. Det sker når du akcepterer svar.
Kun lige en sidste bemærkning til anoukim: jeg valgte at sætte ??? i mit allersørste svar for at det skulle vække til omtanke/eftertanke hos spørgeren. Det var ligegyldigt for mig. For linket til cubus-ADSL er IKKE blot en "vejledning til generel opsætning af hjemmenetværk" som du skriver. Det indeholder både vejledning såfremt man får tildelt flere IP'er fra udbyderen, og vejeldning såfremt man kun har én IP. Tyder derfor på, at du ikke har læst det hele igennem. Men nu gider jeg ikke "kævle" mere om det. Slut.    :)
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. november 2003 - 19:09 #20
aanderskov -> Det var rart at høre at det virker. Selvom det er lidt ærgeligt ikke at have fundet den reelle fejl!! Husk at du også kan bede nogle af de andre deltagere om at lægge et svar, hvis du mener at andre end halifax og jeg har bidraget med noget konstruktivt!!

halifax -> :-)
Avatar billede aanderskov Nybegynder
23. november 2003 - 19:38 #21
Bolden er spillet tilbage til mig! Jeg siger mange gange tak til alle - men især tak for linket til "hjemmenetværk-opsætning" => halifax får mine points.
Avatar billede anoukim Nybegynder
23. november 2003 - 19:46 #22
Jamen tak for at vi måtte bruge vores tid på at prøve at hjælpe dig. :-(
Avatar billede aanderskov Nybegynder
23. november 2003 - 20:02 #23
Spurgte om jeg kunne dele halvt/halvt. Da der ikke kom noget svar, regnede jeg med, at det ikke var muligt. Derfor blev jeg nødt til at vælge. Kunne jeg have delt 50/50 overhovedet?

Vh. ham-der-ikke-gider-være-en-idiot-og-gerne-vil-gøre-det-rigtige-men-sikkert-alligevel-ender-med-at-være-en-idiot-fordi-han-stinker-når-det-kommer-til-viden-om-pointdeling......:-(
Avatar billede anoukim Nybegynder
26. november 2003 - 19:35 #24
Det er bare ok. Jeg er alligevel ikke med i point ræset.