Avatar billede pablo Nybegynder
20. november 2003 - 19:41 Der er 5 kommentarer

Rækkefølge i rullegardin

Hej
Jeg har et rullegardin, hvor jeg skriver et antal poster ud i fra en database. Hvis man tidligere har udfyldt rullegardinet med en værdi og gemt det i databasen, så SELECT'er jeg værdien i rullegardinet, og ellers så skal der bare stå: "Vælg" i rullegardinet. Det har jeg lavet med følgende kode:

response.Write "<select name=spec" & i & " style='" & tablestyle70 & "'>"
Response.Write "<option value=0>-Vælg-</option>"

Do while NOT objRS.EOF
    if objRS("spec_id") = cint(spec(i)) then
        Response.Write "<option value=" & objRS("spec_id") & " SELECTED>" & objRS("spec_navn") & "</option>"
    else
        Response.Write "<option value=" & objRS("spec_id") & ">" & objRS("spec_navn") & "</option>"
    end if
    objRS.MoveNext
Loop

response.write "</select>"

Problemet er, at hvis der ikke tidligere er valgt noget (som er gemt i databasen), så er det altid den sidste værdi jeg udskriver fra databasen der vises.

Hvordan laver jeg det sådan, at hvis den bare skal skrive posterne ud fra databasen, og proppe dem ind i rullegardinet, at den så vælger den første linie (den jeg statisk skriver ud, hvor der står: "Vælg") ?
Avatar billede dk_akj Nybegynder
20. november 2003 - 19:57 #1
Prøv lige dette:

Response.Write "<option value=0>-Vælg-""SELECTED""</option>"

Do while NOT objRS.EOF
    if objRS("spec_id") = cint(spec(i)) then
        Response.Write "<option value=" & objRS("spec_id") & " SELECTED>" & objRS("spec_navn") & "</option>"
    else
        Response.Write "<option value=" & objRS("spec_id") & ">" & objRS("spec_navn") & "</option>"
    end if
    objRS.MoveNext
Loop

response.write "</select>"

//akj
Avatar billede pablo Nybegynder
20. november 2003 - 20:28 #2
Hej akj
Jeg kan godt se din ide med at sætte den statiske entry i rullegardinet til SELECTED, men jeg har lige prøvet det, og det gør desværre ingen forskel.
Avatar billede danielmuhlig Nybegynder
21. november 2003 - 16:07 #3
Response.Write "<option value=0>-Vælg-""SELECTED""</option>"

skulle vel have være

Response.Write "<option value=0 SELECTED>-Vælg-</option>"
Avatar billede danielmuhlig Nybegynder
21. november 2003 - 16:34 #4
Prøv at vise den HTML kode, der bliver genereret. Der må være en eller anden fejl :-)
Avatar billede cool_casper Nybegynder
21. november 2003 - 17:14 #5
Response.Write "<select name=spec" & i & " style='" & tablestyle70 & "'>"
blnFound = False

Do while NOT objRS.EOF
    if objRS("spec_id") = cint(spec(i)) then
        Response.Write "<option value=" & objRS("spec_id") & " SELECTED>" & objRS("spec_navn") & "</option>"
    blnFound = False
    else
        Response.Write "<option value=" & objRS("spec_id") & ">" & objRS("spec_navn") & "</option>"
    end if

    If NOT blnFound then Response.Write "<option value=0>-Vælg-</option>"    objRS.MoveNext
Loop

response.write "</select>"