Avatar billede johnbr Seniormester
20. november 2003 - 10:47 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

manglende kommunikation i hjemmenetværk

jeg har 2 pc'ere og et adsl abb.
Når jeg kobler adsl'en fra switchen og konfigurerer mit hjemmenetværk vil pc'erne fint kommunikere, men så snart jeg kommer stikket fra adsl'en i switchen, kan jeg enten ikke komme på nettet, eller pc'erne kan pludselig ikke finde hinanden.

Hvad er der galt??

Hilsen
Avatar billede bjuhl Nybegynder
20. november 2003 - 11:09 #1
Du har kun 1 IP hos din udbyder.

Ring til support og bestilt 2 dynamiske IP'er. (2 ialt, 1 pr. PC)

Så virker det.

Mvh. Bjuhl :-)
Avatar billede kenp Novice
20. november 2003 - 11:32 #2
indstallere IPX protokollen så kan de se hinaden og snakke sammen. selv om de kan komme på nettet.
Avatar billede steffen_f Nybegynder
20. november 2003 - 12:43 #3
Hvis du ikke har en router imellem dine computere kan du enten kun dele ADSL forbindelsen eller nætværket.

Altså hvis du vil have ADSL+Nærværk på sammen tid skal du have fat i router.

Jeg kører på sammen måde (med switch) jeg kører bare kun ADSL med 4 ip'er.

Mvh. Steffen
Avatar billede kenp Novice
20. november 2003 - 12:46 #4
steffen_f -> det er direkte forkert det du skriver det kan sagtes lade sig gøre uden en router! også samtidig have netværk og adsl!
Avatar billede bjuhl Nybegynder
20. november 2003 - 13:19 #5
Rigtigt kenp

Hvis du installere IPX på begge maskiner, kan de kommunikere sammen. Men kun en af dem kan være på nettet af gangen.
Hvis du køber en ekstra IP af din ISP, så kan begge være på nettet.
Hvis du gør begge dele, kan begge være på nettet og kommunikere sammen internt.

Så løsningen har ikke ændret sig.

Du skal bruge 2 dynamisk IP'er fra IPS og bruge IPX på begge maskiner.
(så er begge maskiner også på nettet)

Hvis du en dag skal have en 3. PC på nettet. Ja, så køber du bare en IP mere. De koster typisk 3-5 kr. pr. stk. i måneden.
Avatar billede kenp Novice
20. november 2003 - 13:42 #6
bjuhl ->jeg gættede bare på at begge computere kunn ekomme på nettet :)
Avatar billede johnbr Seniormester
20. november 2003 - 14:20 #7
Tak for alle Jeres svar.

Fakta er:

jeg har 4 dynamiske IP adresser. jeg købte nemlig 2 mere, da jeg installerede min 3 computer på netværket(internetopkobling)

jeg kører med XP på alle 3 maskiner.

Mit problem er stadigvæk det samme som først formuleret.

Enten virker mine egne 2 computere sammen, når jeg gensinstallerer hjemmenetværk uden tilslutning til ADSL modemet, eller også virker internettet på begge maskiner, når jeg slutter modemet til , men så virker netværket ikke( jeg kan pludslig ikke se "arbejdsgruppecomputere" mere

Altså: Jeg tager stikket fra ADSL ud af min switch og geninstallerer"hjemme og mindre kontornetværk". Resultat: computerne arbejder fint sammen og jeg kan dele min printer. Derefter tilslutter jeg mit adsl modem og efter genstart virker hjemmenetværket ikke mere.

Hvis alt er tilsluttet(2 computere og adsl modem til switchen og jeg derefter kører installation af hjemmenetværk, så er resultatet at begge kan komme på internettet uden problemer, men de kan ikke finde hinanden på netværket.

>Håber, at jeg har tydeliggjort mine problemer
Avatar billede kenp Novice
20. november 2003 - 14:56 #8
tjaaa indstallere IPX-protokollen under netværk så virker det!
Avatar billede johnbr Seniormester
20. november 2003 - 15:59 #9
Hej Kenp

Hvad er IPX protokollen og hvor finder jeg netværk?
I kontrolpanel har jeg kun noget der hedder netværksforbindelser??

Kan Du hjælpe mig lidt på vej??

Hilsen
Avatar billede kenp Novice
20. november 2003 - 16:08 #10
doppelklik på den, så kan du se din lanforbindelse doppelklik på den ->vælg egenskaber ->tilføj protokol ->vælg ipx

husk at have din cd-rom i nærheden.
Avatar billede johnbr Seniormester
20. november 2003 - 17:46 #11
hej Kenp

Nu har jeg installeret ipx på begge maskiner, og det lader til, at det virker.

hurra og mange tak for hjælpen
Avatar billede kenp Novice
20. november 2003 - 17:48 #12
Det var jo det jeg startede med at skrive ;) ->bjuhl ska vi dele?
Avatar billede kenp Novice
20. november 2003 - 19:22 #13
her deler mig og bjuhl http://www.eksperten.dk/spm/430297
Avatar billede johnbr Seniormester
20. november 2003 - 22:10 #14
UNDSKYLD

tak til alle, som hjalp mig!!

johnbr
Avatar billede johnbr Seniormester
23. november 2003 - 11:26 #15
Jeg vender lige tilbage endnu en gang. nu skulle jeg nemlig printe fra den ene computer ud på printeren, som hænger på den anden, og udskriftsjobbet bliver også fint registreret på den anden computer, men så går udskriften i Fejl. Hvad gør jeg??

Hilsen