Avatar billede amfora Nybegynder
20. november 2003 - 00:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Install Win95 fra cab.filer direkte fra HD

Install Win95 fra cab.filer

Jeg skal til at installere win95 på en ældre bærbar PC, som ikke har CDrom. Istedet for bruger jeg printerporten og et program fastlynx til at overføre filerne fra CDen med win95 via en anden PC.
Den har kørt med win95 før, men der er  kommet en anden harddisk i. Hvor jeg har forsøgt samme fremgangs måde, som sidst hos en ven. Men det er længe siden. Filerne bliver fint overført, og jeg går starter Install, den går igang.
Men så hænger den sig og jeg kan intet gøre, hverken med markør eller tastatur.  Og dette virker fint i DOS.

Glemmer jeg mon noget? Det er vel ligesom den ikke kan finde de rigtige drivere, når den går fra DOS til win95.
Jeg har bare kopieret filerne fra CDen ind i en temp mappe.

Hvordan får jeg hele Win95 installatioen på den ældre bærbare uden den hænger sig?
Avatar billede halifax Nybegynder
20. november 2003 - 01:59 #1
Du må skal have den bærbare til at boote op på en eller anden måde?? - Hvordan har du tænkt dig det?

Jeg ved det ikke. Her er et skud, hvis det er teknisk muligt med fastlunx: udfør format c: /s på/til disken på den bærbare.
Som når man blot overfører bootfiler til en diskette (format a: /s)

Ideen er at få den bærbare til blot at boote fra sin egen harddisk. Win95 filerne skal så overføres til et temp-bibliotek på den, og herfra køres install.

Afvis hvis det er et vldskud.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. november 2003 - 02:20 #2
Hvad med at starte op på en bootdisk?
Det nævner du ikke noget om..

Dvs.. overfør filerne, genstart på bootdisk, skriv c:\temp\install eller c:\temp\setup (kommer an på hvilket sprog din win95 er i) hvis dine filer ligger i c:\temp

Du kunne evt bootup og formatere c: først.. ville nok være en god ide, men er ikke nødvendigt.
Avatar billede venturer Nybegynder
20. november 2003 - 14:09 #3
Hvor stor er den partition du kopierer installationsfilerne over på?
Er det FAT eller FAT32?
Avatar billede amfora Nybegynder
20. november 2003 - 21:14 #4
Jeg har skrevet format C:  og startet på en helt tom HD.  Herefter har jeg installeret DOS 6.22 samt Fastlynx til at opføre windows install filer. Det går også fint. De ligger i C:\temp.
Her skriver jeg så install, og den går igang med at køre installationen, og kommer til skærm billedet "Velkommen til Windows 95 installation................. "  og så skal man trykke fortsæt. Men nu har tastaturet og markøren hængt sig, jeg kan kun slukke.

PCen kan selv starte op til DOS, uden brug af boot disk.
En win98 bootdiskette søger efter CDrom drev.......kommer dog ud i DOS, og kan nå til punktet som ovenfor hvor den så hænger sig.

Harddisken er 540 MB og kører FAT.
Den tidligere win95 plus lidt små programmer fyldte ca 125 MB
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. november 2003 - 18:05 #5
Prøv at formaterer drevet med format c: /q /s /fs:FAT32 (lav det om til FAT32, i stedet for FAT16).
Du skulle nu gerne kunne boote op i et DOS-miljø, uden installationen ef DOS 6.
Installér FastLynx, kopier windows filerne over.
Prøv så at installere Windows.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. november 2003 - 18:06 #6
..eller uden /q. 540 mb er ikke så meget..
Avatar billede amfora Nybegynder
23. november 2003 - 20:45 #7
Hej har prøvet lidt forskelligt, formateret HD, og fået installeret en DOS musedriver og så kunne jeg godt installerer Win95. Hvorfor det skulle gøres sådan giver bare ???, men det virker.
Tak for hjælpen, til en løsning.

Til thesurfer, ja 540 MB er ikke meget, men nok også til mit forsøg og experiment. Win95 fylder kun 125 MB, de nyere win fylder jo mange gange mere.