Avatar billede jollyjumper Nybegynder
19. november 2003 - 17:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

meget svær opgave

En funktion f er givet

f(x)= x-1 / x^2 + 1

Gør rede for at grafen for f skærer linien for ligningen y=0,2 i netop to punktet og beregn koordinatsættet til hvert af de to punkter.

Gør rede for, at grafen f har netop en asymptote, og bestem en linging for denne.

Grafen for f skærer andenaksen i punktet S
Bestem en ligning for tagenten til grafen f i punktet S.

Bestem den eksakte værdi af henholdsvis mindsteværdien og størsteværdien for f.
Avatar billede mystery2003 Nybegynder
19. november 2003 - 17:21 #1
Her er svaret: www.opret_dinne_D***E_spørgsmål_i_diverse.dk
Avatar billede blach Nybegynder
19. november 2003 - 18:27 #2
1: så sætter du f(x) = 0,2 -> dvs. 0,2 = x-1 / x^2 + 1 og regner det ud som en 2. grads-ligning.

2: Tjek den for lodrette, vandrette og skrå asymptoter.. tror nok du skal bruge polynomisk division...

3: Beregn skæringspunkt i andenaksen og brug dette punkt (S) til beregning af tangent ligning (der er en formel).

4: mindsteværdi og størsteværdi for f kan jeg ikke helt huske hvordan man beregner, men kan finde ud af det til dig?
Avatar billede mranders Nybegynder
20. november 2003 - 13:13 #3
ved at finde f'(x) og så sætte den = 0, kan du se hvor den har en vende tangent, og det må jo være i toppen eller bunden (hvis du gør opmærksom på du har kigget på grafen i din grafregnen, og kan se at y ikke går mod + eller - uendelig), så de 2 x'er du for sætter du så ind i f(x) og så har du et punkt
Avatar billede mranders Nybegynder
20. november 2003 - 13:14 #4
for => får
Avatar billede blach Nybegynder
20. november 2003 - 13:52 #5
Kunne du bruge det til noget?
Avatar billede jollyjumper Nybegynder
20. november 2003 - 17:06 #6
Er der ikke en af jer der kan prøve at skrive alt ned, så jeg kan se om mine mellemregninger osv er rigtige...?Tak på forhånd.
Avatar billede mranders Nybegynder
20. november 2003 - 17:37 #7
laver ikke dine opgaver, prøv ud fra det vi sagt, og snak med din lærer om det
Avatar billede blach Nybegynder
20. november 2003 - 20:14 #8
Eller skriv hvad du har gjort herinde til hver opgave, så kan vi se om du har gjort det rigtigt...
Avatar billede eagleeye Praktikant
05. december 2003 - 09:01 #9
mystery2003 >> Der var overhovedet ikke grund til at lave din kommentar som et svar. Det tolkes udelukket som, du forsøger at score nogle hurtige point som jollyjumper måske giver ved et uheld.
eagleeye / CoAdmin