Avatar billede picard Nybegynder
11. januar 2001 - 15:22 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Bootproblemer og promise

Hejsa

Jeg kan sq ikke få min computer til at starte op, sålænge min Harddisk er sat til Promise 100 ATA controlleren.

Jeg har nu sat min Harddisk over i den \"gode gamle\" Ide controller 33/66, og nu gider den godt at boote op.

Hvad er problemet ?

Det skal lige siges at computeren er helt ny, harddisken indeholde ingenting og er ikke partioneret!!

Jeg har et ASUS A7V MB, sat sammen med en AMD 1200mhz T-bird.

Christian
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. januar 2001 - 15:32 #1
Hej picard

Hvis du ikke har den partitioneret eller noget, er der jo ikke særligt meget at boote op til.. men gennemfører den slet ikke \"post\" - viser den tæller ram osv?

Nyeste BIOS opdatering til A7V >>
ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Socket_A/VIA_Chipset/Apollo_KT133/A7V/
A7V ACPI BIOS 1005.C final (08.01.2001)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. januar 2001 - 15:34 #2
Uhm.. hov læste vist ikke lige det hele :) hvis du ikke har installeret noget styresystem på harddisken så tror da pokker den har lidt problemer med ATA100 controlleren.. driveren til dette, skal jo indlæses i windows, når du har lagt det ind..
Avatar billede picard Nybegynder
11. januar 2001 - 15:38 #3
Jeg prøvede at boote fra CDROM, det kunne den ikke. Så prøvede jeg fra floppy - det kunne den heller ikke. Da jeg så flyttede harddisken fra promise controlleren ned til ide 66 controlleren, så kunne jeg både boote fra floppy og cdrom !

Da harddisken sad på promise controlleren nåede den til der hvor jeg kunne vælge om jeg ville boote fra harddisk eller cdrom (brugte win98 cdrom)

Christian
Avatar billede picard Nybegynder
11. januar 2001 - 15:40 #4
Det vil altså sige at jeg skal installere windoze \"whatever\" mens harddsiken sidder på ide 66 controlleren og så flytte den over på ide 1000, når windoze er installeret ?

Christian
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. januar 2001 - 15:46 #5
Det er korrekt, yessir :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. januar 2001 - 15:47 #6
Men altså.. prøv at gå ind i BIOS og vælge \"Load Setup Defaults\"..
Avatar billede picard Nybegynder
11. januar 2001 - 22:23 #7
xtom>> det hjalp sq ikke, den fryser stadigvæk når den forsøger at boote vha ide 100.

Christian
Avatar billede cassebent Nybegynder
15. januar 2001 - 03:17 #8
Fungerede bundkortet fint med 1,2 Ghz processoren? Hvis den gør, er det det indbyggede ATA100 kort på bundkortet? Hvis det er så chech at kablerne sidder som de skal og at det er ATA66/100 kabler. Den blå ende skal i kortet og masteren er den der sidder for den anden end. Hvor nøjagtigt når den til i \"bootingen\"?
Avatar billede picard Nybegynder
15. januar 2001 - 09:21 #9
Hejsa

Ja jeg bruger de rigtige kabler og alt det der. Processoren virker fint med bundkortet, ingen problemer der. Det er det indbyggede ATA100 på bundkortet der driller.

Med hensyn til \"bootingen\" så når jeg til der, hvor man normalt vil forvente en besked som \"Starting Windows 98......!\" - denne besked ser jeg ikke !

Jeg har installeret driverne til Promise controlleren i Windows, og Windows finder også fint controlleren, når jeg booter op med min HDD siddende på ATA66.

Christian

Avatar billede picard Nybegynder
24. januar 2001 - 20:54 #10
Hmmmm, der er sq ikke nogen der kan svare !
Avatar billede xtom2 Nybegynder
24. januar 2001 - 22:31 #11
Hvilken BIOS har du?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
24. januar 2001 - 22:31 #12
Altså .. \"udgave\".. :)
Avatar billede picard Nybegynder
25. januar 2001 - 08:04 #13
1005C, jeg har også den nyeste bios til promise controlleren 2.01 build 33 !
Avatar billede dikkedarer Nybegynder
13. marts 2001 - 23:32 #14
Har du husket at vælge at boote på scsi?!

Så vidt jeg ved så alle externe controllere funker som \'scsi\' enheder.
Avatar billede picard Nybegynder
16. marts 2001 - 12:36 #15
Nej, på A7V mobo. skal den boote på ata100.

Utroligt at jeg stadigvæk ikke kan få lortet til at funge.

Tak for svaret alligevel :o)

Christian
Avatar billede makse Nybegynder
16. marts 2001 - 12:42 #16
Hvis du ikke allerede har gjort det, så prøv i din bios at Disable \'Virus Warning\'
Avatar billede makse Nybegynder
16. marts 2001 - 13:27 #17
Desuden er der kommet flere bios opdateringer du kan prøve.
Læs mere her:
http://members.tripod.de/Juggernaut/bios/index.htm
Avatar billede c-j Nybegynder
23. marts 2001 - 12:34 #18
Helt det samme problem har jeg også, ALT er prøvet...
Nu er bundkortet sendt til rep. hos SHG.DK, så snart
kortet kommer tilbage skal jeg nok gi\' en melding.
Claus.
Avatar billede picard Nybegynder
23. marts 2001 - 15:13 #19
c-j>> Det lyder sq godt. Har selv købt mit bundkort hos SHG.DK, så måske er det der problemet ligger. Jeg har læst et eller andet sted at hvis man montere CPU\'en forkert så kan det ødelægge Promise controlleren.

Da jeg købte \"dyret\" var CPU\'en monteret på motherboardet, satte selv køler og de andre ting til.

Skriv endelig hvad de finder ud af :o)

Christian
Avatar billede torkri Nybegynder
30. marts 2001 - 10:32 #20
Jeg havde det samme problem. Prøvede alt også opdatering af bios m.m. Det viste sig dog ikke at være bundkortet, men istedet min harddisk. 30 GB IBM ata-100 75GXP! Jeg fik en ny og nu virker lortet.

Ved ikke om det hjælper? Men shg.dk burde kende problemet nu, for jeg købte også mit der.

mvh. Torben
Avatar billede picard Nybegynder
30. marts 2001 - 12:20 #21
Min er en 45 GB IBM ata-100 75GXP harddisk.

Hmm gad vide om c-j\'s harddisk også er en IBM 75GXP ????

Avatar billede c-j Nybegynder
30. marts 2001 - 12:31 #22
Hej picard.

Min disk er en IBM DTLA-307045, Deskstar 75GXP, 45GB, 7200RPM, ATA/100
Den er afprøvet på et Asus A7V KT133A bundkort
Virkede fint på det bundkort.
Så er det 10 dage siden bundkortet blev sendt,
INTET NYT fra shg.dk
Claus.
Avatar billede picard Nybegynder
30. marts 2001 - 13:30 #23
Hej c-j

Det er sq samme model som min harddisk.

10 dage er sq lang tid, sender de dig en ny eller forsøger de at reperarer dyret ?

Det kan godt se ud som om der er noget galt med deres IBM harddiske, Torki havde/har samme problem.

De sælger selvfølgelig også deres udstyr billigere end andre steder, så det er sq nok 2.rangs vare vi har fået ;o)

Avatar billede torkri Nybegynder
30. marts 2001 - 13:36 #24
Hej igen

Når jeg satte den gammel harddisk på controller 33/66 havde jeg ingen problemer. Men altså kun når jeg satte den på ATA-100. Og det er jo altså den hastighed man vil ha\'!!!

Måske er det samspils problemer med nogen produktioner af IBM\'s harddiske med Asus bundkortet. Hvem ved? Det var i hvert fald meget frustrerende.

mvh. Torben
Avatar billede picard Nybegynder
30. marts 2001 - 13:59 #25
torki >> Var der problemer med at få din harddisk byttet ?

Avatar billede torkri Nybegynder
02. april 2001 - 09:10 #26
nej der var ingen problemer med at få harddisken byttet. Jeg havde jo heller ikke haft den så længe! Det var jo tydeligt at der var problemer - og de fik hele maskinen, så de kunne lokalisere problemet.

Torben
Avatar billede c-j Nybegynder
03. april 2001 - 21:14 #27
Hej igen
Lige til orientering !!!
Så er der endelig svar fra shg.dk
De har efter 13 dage vidre sendt bundkortet til importøren.
Claus.
Avatar billede picard Nybegynder
04. april 2001 - 08:10 #28
OK, så sker der noget i det mindste !
Avatar billede picard Nybegynder
04. april 2001 - 10:18 #29
Fandt de fejlen på motherboardet eller sender de det derover for at få det tjekket af ? har de udelukket din harddisk for at være i stykker ?

13 dage er sq for lang tid at vente på et svar - nu går der sq sikkert mdr. før du ser det igen ;)

Christian
Avatar billede lassebm Nybegynder
14. april 2001 - 23:25 #30
hejsa!!
Har samme problem med mit Asus A7v133.
Den vil godt boote op med windowz på den almindelige ATA controllere, men når jeg så sætter den i ata-100 controlleren vil den ikke. Den finder ellers harddisken under ata-100 bios detection, men skriver så bare! Non system or boot error\" eller noget i den stil!! Det er rimelig iriterrende..

Tror ikke at der er fejl på hverken bundkort eller harddisk.. Eller faktisk så er jeg 99% sikker..! =)
Avatar billede picard Nybegynder
17. april 2001 - 12:24 #31
Hejsa

zyphon >> hvor har du købt dit bundkort og cpu ?
Hvilken harddisk har du ?

Jeg er faktisk rimelig sikker på at vores bundkort eller HDD er beskadiget !
:o)

Christian
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. april 2001 - 12:51 #32
hej picard!!
harddisken har jeg købt for lang tid siden hos midtdata (tror jeg nok) og moboet har jeg købt hos prcdata...

Jeg kan hermed meddele at jeg har fået det til at virke og ingen af delene var defekte!

gør som følgende!:

opret en bootdiskette i windows.
Sæt derefter din harddisk på ata100 controlleren.
Boot op på din bootdisk.

når den er bootet op skriver du fra A:

sys C:

den overskriver no bootsectoren. (der bliver ikke slættet eller ødelagt noget)

Men du SKAL boote op med en bootdisk fra det OS du køre med!!

feks. ME, en ME bootdisk, 98 en 98 bootdisk, 98SE en 98Se bootdisk..

(tror du har fattet det nu!!) Det BURDE virke!
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. april 2001 - 12:53 #33
sørg for at du har set den til at boote fra ata100 controlleren inde i din bios. (under \"boot\")
Avatar billede picard Nybegynder
18. april 2001 - 09:52 #34
hehe
Rolig nu :)

Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke kan boote op, hverken på cdrom eller diskette når min harddisk sidder på min ata100 controlleren.

Den stopper bare og kommer ikke videre. Har endda ladet den stå sådan i over en time uden at der skete noget videre.

Det er sådan set der jeg står nu!

Og ja jeg har valgt floppy og cdrom som boot muligheder!

christian

Avatar billede lassebm Nybegynder
18. april 2001 - 12:06 #35
hmmmm... mærkeligt.. hvordans står dine JEN jumpere???

(kig i din manual for info..)
Avatar billede picard Nybegynder
18. april 2001 - 13:00 #36
Hvilke JEN jumpere--> du må hellere uddybe.
Jeg mener jeg i sin tid satte mit mobo til at være jumperless.

christian
Avatar billede c-j Nybegynder
23. april 2001 - 16:57 #37
Hej picard.

Så er jeg kørende igen.
Nyt bundkort fra shg.dk og det virker.
det kostede 1 mdr.

Så det var bundkort .....
Med venlig hilsen
Claus.
Avatar billede lassebm Nybegynder
23. april 2001 - 17:17 #38
surt når lortet bare ikke virker...

Jen jumpere.. sludder det er heller ikke dem..
Der sider nogle jumpere der styre om det er RAID eller ATA100 man vil køre...

Men tror sq ikke lige at det at problemet ligger..

Avatar billede picard Nybegynder
23. april 2001 - 17:57 #39
c-j>> jamen til lykke med det :o)

Mon ikke også det er der mit problem er ?!
Jeg har sq bare ikke \"råd\" til at undvære min computer i 1 mdr.

Fik du beskevet hvad der var årsag til fejlen ?

Mvh.

Christian
Avatar billede c-j Nybegynder
23. april 2001 - 22:23 #40
Hejsa.

Nej jeg fik bare en ny komplet pakke med bios ver 1007. mm.
Jeg var bare heldig at kunne låne en PC på firmaet i den tid.
Prøv at kontakte shg og hør om du kan få en fornuftig ordning med dem. (send ikke mail\'s de svare ikke på dem)
Mvh.
Claus.
Avatar billede picard Nybegynder
24. april 2001 - 12:24 #41
C-J >> Tak for svaret. (og til alle de andre der har svaret og kommenteret ;))

Du får pointene.

Der er vel 1års garanti på produkterne også selvom man selv har samlet det !?

mvh.

Christian

Avatar billede c-j Nybegynder
24. april 2001 - 20:10 #42
Tak for det.

Der ydes 1 år\'s reklamationsret mod fabrikationsfejl.
Og det er det vel.
mvh.
Claus.
Avatar billede picard Nybegynder
24. september 2001 - 15:54 #43
hovsa så skete der sq noget.

Nu har jeg endelig efter megen tid fundet ud af hvad der var galt.

Det var min HDD.

For tre uger siden gik min HDD(IBM 75GXP) så i smadder. Jeg har nu fået en ny
HDD og den kan køre uden problemer på ATA100 controlleren.

mvh.

Christian