Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:25 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

hjælp til opsætning af netværk

Jeg har virkelig brug for hjælp.. jeg har tele2 adsl 512/128 med fast ip og en D-link DFE-905x 10/100 dual speed SOHO hub with switch, men jeg kan kun få den ene pc på nettet af gangen, hvad gør jeg for at få dem begge på, jeg har ikke selv nogen ide om hvad jeg gør forkert??

Hjælp

//Helle
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:27 #1
Du skal bede tele2 om 2 dynamiske IP'er istedet for en fast. Så virker det.

Bare ring til support, det kan de hurtig klare. (ca. 1 dags ventetid.)
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:30 #2
kan det ikke lade sig gøre uden at skulle ha dynamiske IPér da jeg helst vil ha en fast.... med det udstyr jeg har??
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:30 #3
Tilføjelse:

Hvis de 2 PC'er skal kunne snakke sammen internt, altså dele drev og printer mv. Så skal du installere IPX protokolen.
Dette gøres under Egenskaber til Netværkskortet, der hvor TCP/IP protokolen  og Fil- og printerdeling står.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:31 #4
Så skal du have en Router istedet for et Hub
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:31 #5
Hvorfor fast IP?????
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:31 #6
det er installeret og de kan godt snakke sammen internt, men det er kun den ene som kan komme på nettet og det skulle de gerne kunne begge to
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:32 #7
jeg bruger webserver, derfor fast ip
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:32 #8
Med en Router får du større sikkerhed, men de er også noget vanskeliggere at have med at gører mht. opsætning.
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:33 #9
det er skam også derfor jeg håber at der er nogle kloge hoveder som jer der kan hjælpe mig
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:34 #10
OK, så er der kun Routeren tilbage.

Eller man kan sætte 2 netkort i den PC der kører webserver, og så bruge pc'en som router.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:35 #11
Men uanset så skal der Routes for at have 2 pc'er på en IP

En Router koster omkring 400 kr. og så kan du have ligeså mange PC'er på som du har lyst til.
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:36 #12
jeg vil gerne bruge routeren da jeg af og til har behov for at tilslutte en 3 pc... og jeg skulle da mene at den jeg har skulle kunne bruges, men spørgsmålet er bare hvordan jeg gør
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:39 #13
Jamen du har da ikke en Router!
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:40 #14
nej det kom jeg også lige til selv at tænke på at det var en hub... så jeg er lige ved at finde en router, har du en du kan anbefale??
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:42 #15
Man kan købe en Router med indbygget Switch.
Der er en WAN port, hvor man sætter netkabel fra modem i, og typisk 4 LAN porte hvor man kan sætte 4 PC'er i.
Med Tele2 skal WAN sættes op til dynamisk, og det skal LAN også med DHCP.
Alle PC'er skal bare stå til at få automatisk IP (gør de nok i forvejen)
Så kører det.

Derefter skal du forwarde port 80 til den IP som din webserver har fået af Routeren.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:43 #16
D-Link DI-604 er stabil og nem at have med at gører.
Var ude at sætte en op så sent som igår.
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:44 #17
den vil jeg prøve at kigge efter....

Jeg bukker og nejer og takker meget for hjælpen
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:46 #18
Linksys laver også fornuftige produkter der er til at betale sig fra. Men med D-Link får man meget for pengene.

DI-604 koster omkring 460 kr. incl moms og fragt, hvis du køber den på nettet.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:47 #19
Velbekomme

Du kan altid finde de gode priser på www.edbpriser.dk kig under netwærk->routere
Avatar billede helleh1 Nybegynder
19. november 2003 - 14:48 #20
Har netop lige bestilt en DI-604 til 404 kr incl. forsendelse...

så håber jeg at det kommer til at virke...
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 14:56 #21
Du skal nok få lidt sjov med at få webserveren til at virke.
604'eren har indbygget firewall, og den har fra fabrikken lukket alle porte.
Derfor skal du som jeg skrev ovenfor forwarde port 80 til din servers interne IP. Gøres under Advanced -> Virtual Servers i Routeren setup menu.
Menu'e, får du frem ved at skrive 192.168.0.1 i adressefeltet på en internetbrowser.

Desuden er Messenger og lign. drilske at få til at virke. Men altid husk: Intet er umulig, ligegyldig hvad folk siger.

Held og lykke :-)
Avatar billede mkj15 Nybegynder
10. september 2004 - 18:10 #22
Jeg har en D-link 604 router, men når jeg så selv connecter gennem den, er det som om den crasher. Det er med tele2.. nogle der kan fortælle hvordan man sætter den 100% op med tele2 ?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. september 2004 - 08:28 #23
Den skal bare kører dynamisk på wan-siden.

Hvis du gendanner fabriksstandarderne (kuglepen i hul bagpå) i en 604, så er den sat rigtig op. Den kører nemlig med dyn. på begge sidder fra fabrikken, og det er det du skal bruge.
Hvis ikke det virker kan Routeren være defekt.