Avatar billede crazykiddo Nybegynder
19. november 2003 - 11:33 Der er 9 kommentarer

Automatisk subdomains

Hej jeg sidder og roder med iis på win2k.
og jeg ville høre om man ikke kan lave sådan at når man opretter en mappe under ens website (www.testdomain.dk/test) at den så automatisk kan ses via http://test.testdomain.dk
Jeg har det på mit webhotel men de køre linux..
kan dette lade sig gøre i iis evt med noget asp ? og hvordan...

Da det er for problematisk at skulle rette host og oprette sites hvergang som beskrevet andre steder her på exp.
Avatar billede hojben Novice
19. november 2003 - 11:43 #1
du kunne lave det med en refresh og noget redirect på 1 sec..

<head>
<meta http-equiv="refresh" content="1;URL=www.testdomain.dk/test">

måske... :)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
19. november 2003 - 13:22 #2
Det kan du ikke, da DNS skal opdateres.

www.domæne.dk/bibliotek - Her er det et underbibliotek på din server (domæne.dk)
Dvs. du kan styre alt hvad der kommer efter .dk

bibliotek.domæne.dk - Her er det et Top Level subdomæne på dit domæne.
Alt før .dk styres fra 2 eller flere Top Level DNS servere.

Du kan selvfølgelig bruge www.gratisdns.dk og selv oprette A-record til en IP eller en CNAME til et underbibliotek. Men du vil altid skulle oprette og opdatere på en TL Navneserver.

Så svaret er desvære NEJ. (Med mindre man har sin egen TL DNS Servere stående :-)
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
20. november 2003 - 13:38 #3
Hvis du har et stjerne-alias på din DNS, så kan du lave dit eget ISAPI modul som kan gøre det, jeg ved at bl.a. Azero tilbyder det på deres Win2000 servere, så jo det kan lade sig gøre. Jeg aner desværre ikke hvordan. :(
Avatar billede bjuhl Nybegynder
20. november 2003 - 16:34 #4
Ikke enig.

Et stjerne-alias er bare en måde at henvise alt til samme IP

F.eks. hvis man laver en A-Record der hedder *.domæne.dk -> xxx.xxx.xxx.xxx
Så sender den alt vidre til denne, uanset om det er www, mail eller ftp.domæne.dk
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
20. november 2003 - 18:55 #5
Det behøver du jo heller ikke at være, men det er nu under alle omstændigher rigtigt hvad jeg skriver.

Stjernealiaset gør kun netop det som du skriver. Sender alle forespørgsler videre.

Det der klarer ærterne er ISAPI filteret, det kigger på hvilke HEADER der er med og sørger for at redirecte til det korrekte directory.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
20. november 2003 - 19:03 #6
Ikke enig.

Du vil aldrig komme uden om at skulle lave en virtual host, og opdatere en dns.

Headeren du snakker om, er netop den der senes vidre fra DNS serveren og som webserveren bruger til at vælge hvilket virtual host den skal vælge.
Du kan ikke gå uden om en A-Record til hver domæne.
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
20. november 2003 - 19:11 #7
OK, men det er nu sådan at det gøres hos eks. Azero og de andre IPSere.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. november 2003 - 19:14 #8
man behøver *ikke* opdatere dns for hver nyt subdomæne hvis man har *-alias
Avatar billede clausn Nybegynder
18. september 2004 - 18:31 #9
lukketid?