Avatar billede maagaard Nybegynder
11. januar 2001 - 13:22 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

En nummer 2 exchange server

Jeg vil sætte en nummer 2 exchange 5.5 server op i vores domæne. Den ny server skal fungere selvstændig, uafhængigt af vores
eksisterende server. Det er meningen jeg bruge den til dialin og håndholdtes mail.

Hvordan griber jeg det smartest an??

Skal jeg under installation add to site eller join site.

Er der mere jeg skal være opmærksom på??

Kom nu eksperter, hjææælp mig.

Jeg sidder lidt fast, giv mig et skub!!!

mvh Søren Maagaard
Avatar billede mountainman Nybegynder
11. januar 2001 - 13:26 #1
Lytter lige med
Avatar billede tlaursen Nybegynder
11. januar 2001 - 13:29 #2
Er også med som lytter
Avatar billede k_la Nybegynder
11. januar 2001 - 13:53 #3
OK - skal den være fuldstændig adskilt fra jeres nuværende domæne eller skal adresselister, news, og distrubutionslister være fælles ?
et fuldstændig adskillelse vil kræve et ekstra domæne.
Ellers er det meget let (alt er relativt), men opret serveren som backup domain - installer RAS og lav dine dialin/dialback forbindelser og  installer exchange (sørg for samme SP på begge) derefter skal du have den til at replikere adresseliste, distributionslister mv (det kan godt virke lidt trick\'y, men ellers er kun under oprettelse at benytte den nye server til alle de spec mailbokse.
Admin programmet kan administrere dem begge uden problemer.
Prøv det det er lettere end det ser ud til. - jeg lavede det i sommer, da jeg skulle have renoveret vores mailserver - efter oprettelsen flyttede jeg bare alle brugere over lavede en ny primær domain (dvs først promote den anden - ny backup -  ny exchange - så promote igen) exchange og så tilbage  med alle brugere
Avatar billede k_la Nybegynder
11. januar 2001 - 13:58 #4
Jeg ser lige at du spørger til \"add\" eller \"join\" - det må jeg indrømme det kan jeg ikke huske - den ene kræver vist nok et nyt domæne navn - du bliver i hverfald gjort opmærksom på at domænet er i brug hvis du laver den forkert - har du manualen - for der står der et lille afsnit et sted har jeg set.
Avatar billede maagaard Nybegynder
12. januar 2001 - 06:13 #5
til k la
det ser ud til du lavede join
serveren skal fungere uden replikering, altså mere selvstændigt, hvis den kan det??
Skal jeg satse på add
mvh Søren Maagaard
Avatar billede k_la Nybegynder
12. januar 2001 - 08:14 #6
så vidt jeg husker vil dette kræve et selvstændigt domæne, men du kan altid oprette en exchange server uden at det påvirker den du allerede har.
Kravet er bare at din server er enten primær eller backup domaincontroller i NT verdenen

Kan du ikke prøve at skitsere hvordan du havde tænkt den skulle køre, rent netværksmæssigt - f. eks. selvstændigserver på eget LAN med egen opkobling via modem (eller noget i den stil)

Avatar billede maagaard Nybegynder
12. januar 2001 - 10:36 #7
så vidt jeg husker vil dette kræve et selvstændigt domæne,
---
du mener ved add server??

men du kan altid oprette en exchange server uden at det påvirker den du allerede har.
---
Hvordan??? join eller add, ved join vil der vel ske en automatisk replikering???

Kravet er bare at din server er enten primær eller backup domaincontroller i NT verdenen
---
Hvilken server?? Skal den jeg forsøger at sætte nummer 2 exchange server på være bdc??? Jeg har installeret den som standalone member server.

Og den eksisterende server er på PDC

Kan du ikke prøve at skitsere hvordan du havde tænkt den skulle køre, rent netværksmæssigt - f. eks. selvstændigserver på eget LAN med egen opkobling via modem (eller noget i den stil)
---
Ikke på eget lan, på eksisterende domæne, med fast ip adresse. Jeg vil bruge den til div eksperimenter helst uden at det får indflydelse på nummer 1, velfungerende server. Jeg vil kunne oprette en test bruger og jeg vil kunne sende og modtage internet mail. Alt dette for også at lære noget om exchange.

Avatar billede k_la Nybegynder
12. januar 2001 - 10:50 #8
Der sker ikke en automatisk replikering hverken ved join eller add - så vidt jeg husker, men exchange kan (igen så vidt jeg husker) installeres på en PDC eller en BDC.
Det er ikke et krav at exchange er installeret på PDC, men der skal være en PDC, hvis den installeres på en BDC.
Til det du skal bruge den til opretter du en BDC - installerer exchange (add) og undlader at installere internet mail connectoren - så har du din egen installation. - kan så kun sende internt.
Replikeringen skal aktiveres under exchangeserver -settings for at den gør det

Avatar billede maagaard Nybegynder
12. januar 2001 - 12:33 #9
Til K la. Tusind tak for indsatsen.
Dog er er jeg ikke meget for dine to så vidt jeg husker. Hvis ikke der kommer nogle svar på de to efterfølgende spm, får du pointene.
1. Sker der automatisk replikering ved join?
2. Der sker ingen replikering ved add?
3. Jeg kan installere en standalone winnt4, add (ikke joine) exchange 4 herpå, installer ims og bruge den som selvstændig internet email server til udvalgte brugere?????
Avatar billede k_la Nybegynder
12. januar 2001 - 13:03 #10
Det er svært for mig at give entydedige svar, når jeg ikke sidder med en mulighed for at lave en installation, endsige køre admin programmet (hukommelsen er jo ikke hvad den har været - hvis den nogen sinde har været det)

Da jeg lavede ændringerne på firmaets mailserver, havde jeg i en periode efter \"reservemaskinen\" til at lege på og jeg forstår at det er det du også gerne vil - og det eneste jeg kan sige det er gør det - der sker ingen ulykker, og ingen andre får problemer, hvis blot deres outlook i sin exchange server opsætning har navnet på jeres primære exchange server stående.
mht oprettelse af postkasser vælger du helt selv at oprette account og mailboks på din \"test-maskine\"
Avatar billede bossen34 Nybegynder
16. januar 2001 - 00:08 #11
1.Du skal selvfølgelig join domain.
2.du skal selv sætte den op til replikering.
  (det sker ikke automatisk)
3.du kan sagtens bruge en memberserver
Avatar billede maagaard Nybegynder
16. januar 2001 - 16:06 #12
Jeg valgte selvfølgelig create new site og jeg har nu en server der fungerer uafhængigt at den ekssisterende server.
Hvem skal nu have pointene?? Når jeg svarer mig selv.
Måske kunne jeg godt have valgt join, men så ville serveren indgå i sitet og derfor også i server admin. Eftersom jeg startede med at bede om en selvstænding løsningen, må det jo være Create New Site der er svaret.
Tak for hjælpen. Pointene får k_la som tak for indsatsen.
Avatar billede k_la Nybegynder
16. januar 2001 - 17:17 #13
Mange tak - håber du får glæde af din test maskine