Avatar billede engedtilpcere Nybegynder
11. januar 2001 - 12:53 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Athlon eller Duron????

Hvis jeg skal have en amd processer på 800 mhz kan jeg vælge mellen en athlon eller en duron, og der er en prisforskel på 400 kr. Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad de 400 kr. er værd, og om det kan betale sig at give de ekstra penge ud?
Avatar billede kf Nybegynder
11. januar 2001 - 12:56 #1
Det kan i hvert godt betale sig at købe Athlon\'en, hvis der kun er en prisforskel på 400 kr.!
Avatar billede engedtilpcere Nybegynder
11. januar 2001 - 13:15 #2
Ja men hvorfor??
Avatar billede trille Nybegynder
11. januar 2001 - 13:32 #3
Den største forskel er at level-2 cachen på en Duron kun er 1/4 af den tilsvarende cache på en Athlon. Dette giver en mærkbar forringelse af ydelsen ved beregninger (eksempelvis 3D programmer, CAD, CAM og Quake).

Arkitekturmæssigt er den helt forskellig fra Athlon og der kan produceres flere CPU\'ere pr. wafer (den skive hvor processorer produceres på) hvilket gør den billigere end sin storebror - desuden er mængden af level-2 cache med til at reducere prisen.

Alt andet end lige vil jeg sige at de 400,- er godt givet ud!

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
11. januar 2001 - 13:39 #4
Med mindre at du virkelig prøver at skrabe prisen selvfølgelig!

Hvis du stykker komponenter sammen til en kontormaskine, som primært skal bruges til tekstbehandling og regneark, ville det nok godt kunne betale sig at sigte på Duron processoren, som stadig ligger i den pæne ende af ydelses-skalaen.

Sammenlign de 400 kroner med den samlede systempris - hvis de udgør 5% eller derunder kan det vist ikke betale sig at købe den omtalte duron-processor!

:o) Qlavz