Avatar billede koxxxx Nybegynder
11. januar 2001 - 12:25 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

installation af win 2000

Hvordan installerer jeg windows 2000, når jeg i forvejen har win 98.
Win 98 ligger på c:
Win 2000 skal ligge på d:
Jeg har prøvet at installere fra win 98 men så installerer den bare oveni win 98 på c: drevet.
Hvordan kan jeg vælge hvilket drev det skal installeres på??
Da min win 98 er dansk og min win 2000 engelsk giver det så nogen konflikter?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2001 - 12:27 #1
Starter installationen, så spørger den dig om du vil opgradere, eller installere sideløbende.

Det laver også selv en boot partion, der spørger hvilket system du vil bruge.

Start ikke installationen fra win98.
Boot på cd-rommen
Avatar billede koxxxx Nybegynder
11. januar 2001 - 12:38 #2
Så jeg skal ud i DOS og installere derfra, fra cd\'rommen.
Hvad skal jeg skrive i dos for at begynde installationen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2001 - 12:43 #3
Du lægger cd-rommen i cd-rom drevet, og booter på den.

Når maskinen starter op går du ind i BIOS\'en og sætter maskinen til at boote på CD-rom drevet først, så på harddisken.

Så starter installationen automatisk, efter at du har gemt den nye BIOS opsætning, og rebootet.
Avatar billede koxxxx Nybegynder
11. januar 2001 - 12:45 #4
Nu er jeg desværre ikke så meget inde i BIOS, kan du forklare hvor jeg skal ændre?
Avatar billede spikey Nybegynder
11. januar 2001 - 12:45 #5
skriv  feks. E: hvis cd-rom drevet er E
når den har skriftet over til E: skriv install
Avatar billede koxxxx Nybegynder
11. januar 2001 - 12:47 #6
Det har jeg prøvet, men den skriver
Ugyldig kommando
Avatar billede spikey Nybegynder
11. januar 2001 - 12:47 #7
ok hvis du booter op på cd så bare glem det  jeg skrev
Avatar billede spikey Nybegynder
11. januar 2001 - 12:48 #8
så skriv setup i stedet
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2001 - 12:48 #9
der står en boot række følge for eksempel a: c: CD-rom. Denne skal laves om til cd-rom c:.

Hvilken maskine er det?
Avatar billede koxxxx Nybegynder
11. januar 2001 - 12:50 #10
P3 500, 224 Ram, Geforce 2 32 Ram.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2001 - 12:54 #11
motherboard fabrikant, eller PC fabrikant?
Avatar billede koxxxx Nybegynder
11. januar 2001 - 12:55 #12
Hjemmelavet pc.
Abit bundkort
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2001 - 12:58 #13
hvad mere end Abit, hvilket abit motherboard!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2001 - 12:59 #14
har du prøvet at kikke i manualen?
Avatar billede koxxxx Nybegynder
11. januar 2001 - 13:00 #15
BE6-II ATX    Slot 1 / i440BX / 5PCI-1ISA-1AGP
Avatar billede mushie Nybegynder
11. januar 2001 - 13:16 #16
Lav en startup disk i win 98
Vist nok: Kontrolpanel / Tilføj fjern programmer / Startupdisk

Boot maskinen med disketten i og svar ja til at starte med cd-rom support.

Hop over på cd-rom drevet i dos og skift til biblioteket i386:
cd i386
Start installationen ved at skrive:
winnt

Derefter fortsætte du som james_t_dk skrev i det første indlæg.
Avatar billede mushie Nybegynder
11. januar 2001 - 13:17 #17
Der er ingen grund til at begynde at rode i din BIOS, for at installere windows 2000!
Avatar billede mushie Nybegynder
11. januar 2001 - 13:18 #18
Og det giver ingen problemer at den ene er dansk og den anden engelsk.
Du kan kun køre et system af gangen og de deler ingen af filerne når du vælger \"installere sideløbende\" under installationen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
11. januar 2001 - 13:32 #19
Inde i BIOS, under \"Advanced BIOS features setup menu\" Punktet \"First Boot device\" sættes til \"CD-rom\" istedet for \"floppy\"

Det er let og kræver ingen floppy.
Avatar billede langben Nybegynder
11. januar 2001 - 14:57 #20
Hvis din win98 er dansk kan du ikke opgradere med en engelsk win2000, den eneste mulighed er derfor to sideløbende operativsystemer, hvilket er det du vil have - så ingen problemer der. Du kan derfor trygt installere via win98. At boote fra cd-romdrevet er også en mulighed - vær dog opmærksom på, at dette kræver en original win2000-cd - en brændt kan ikke bruges til at boote fra. Installation fra win98 startdisketter er efter min mening en nødløsning. Hvis du alligevel vælger at gøre det skal du som mushie skriver køre winnt.exe fra i386-biblioteket på cd\'en - sørg for at få installeret smartdrive inden du starter, ellers tager det en evighed. Og vær også opmærksom på, at der ved denne metode kan være problemer med at få overført visse filtyper med lange navne. Håbe det kan bruges.
Avatar billede mushie Nybegynder
11. januar 2001 - 15:44 #21
Ja for guds skyld husk smartdrive.
Den ligger højst sandsynligt på din win98 harddisk i c:\\windows\\command\\
Du hopper bare til biblioteket lige inden du går i gang med installationen og skriver smartdrv.

Det med de lange filnavne er så vidt jeg kan se kun når du samtidig med installationen konvereter harddisken til NTFS.

Da jeg prøvede det brokkede den sig en 40-50 over filnavne.

Jeg har så sidenhen prøvet at installere på en harddisk som var formateret til FAT32, uden at konv. til NTFS under installationen. Og der var ingen problemer.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. januar 2001 - 17:40 #22
HALLO!

langben>
1) Man kan alså ikke starte Windows 2000 installationen, ved at boote op i DOS og så køre \"winnt\" - det gik med Windows NT, men i Windows 2000 SKAL den bootes enten med de 4 bootdisketter eller på selve CD\'en!

2) Man kan sagtens boote fra en brændt CD.
Avatar billede langben Nybegynder
11. januar 2001 - 17:45 #23
Gouldduck: jo - det kan man godt - jeg har da i hvert fald selv gjort det - og med hensyn til boot fra brændt cd-rom kan jeg i hvert fald ikke gøre det fra den sikkerhedskopi jeg har af win2000 - men kun fra originalen...måske er det drev-afhængigt?
Avatar billede mushie Nybegynder
11. januar 2001 - 17:46 #24
goulduck >> Ikke rigtigt.

Har installeret win2k Pro på følgende måde:

> Lav en startup disk i win 98
> Vist nok: Kontrolpanel / Tilføj fjern
> programmer / Startupdisk
>
> Boot maskinen med disketten i og svar ja til at
> starte med cd-rom support.

> Hop over på cd-rom drevet i dos og skift til
> biblioteket i386:
> cd i386
> Start installationen ved at skrive:
> winnt

Hvilket jeg vil mene er den letteste metode for koxxxx.
Når han i forvejen har en disk med win98 på er det smart at have en bootdiskette liggende og så kan han jo ligeså godt bruge den. I stedet for at begynde med at rode i BIOS\'en.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. januar 2001 - 18:00 #25
mushie> Jeg har bare ikke kunnet starte winnt - kan ikke lige huske fejlen den kom med, men den sagde vist nok at det ikke var et gyltigt program - eller også var det programmet som sagde at det krævede 32bit ... et eller andet.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. januar 2001 - 18:00 #26
Og det var med din fremgangs måde.
Avatar billede mushie Nybegynder
11. januar 2001 - 18:06 #27
goulduck >> Underligt. Jeg installerede på en tom HD fra DOS, så der har nok ikke været så meget 32bit. Det var en DK version.
Avatar billede goulduck Nybegynder
11. januar 2001 - 18:12 #28
Hmmm ... underligt.. Det var bare fordi jeg følte mig så smart - at jeg havde snydt W2K og dens 4 disketter, men næææ nej.
Avatar billede koxxxx Nybegynder
13. januar 2001 - 13:55 #29
Jeg må have et problem med min computer, for intet virker jeg får hele tiden fejl.