Avatar billede ugotabe_kidding Nybegynder
17. november 2003 - 17:39 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Parent og children lægges i tabel (rekursiv funktion)

Jeg har forsøgt at finde hjælp til en rekursiv funktion og har da også brugt http://www.html.dk/scripts/asp/00015/ i det omfang jeg kunne. Dog har jeg behov for at lægge dele af det samlede "træ" i en tabel, som jeg så senere kan hente frem. Der er i mit system 1 far, et par børn, mange børnebørn og sindssygt mange oldebørn. Jeg vil derfor gerne kunne lave specifikke udtræk og f.eks. vælge ID=4 og alle dennes børn. Er der nogen der har tips til hvordan jeg gør dette og får de forskellige "minitræer" smidt i nogle tabeller? Enten vha. www.html.dk's eksempel eller noget helt andet?

Mvh
/U.K.
Avatar billede krsk Nybegynder
17. november 2003 - 17:57 #1
Du kunne lave den nemme løsning, hvilket er at lave en relation tabel. Dvs. lav en tabel hvor du kan spørge direkte på en node hvorefter den returnere alle børnene...men det afhænger selvfølgelig af mængderne...men typisk er det en god løsning.
Avatar billede ugotabe_kidding Nybegynder
17. november 2003 - 17:59 #2
Det lyder ok, men jeg har ikke den fjerneste anelse om hvorledes jeg skal gribe det an - er det noget du kan hjælpe med?

Der er ca. 150-200 poster i alt (fædre og børn) så det er ikke vildt mange, der skal løbes igennem.
Avatar billede krsk Nybegynder
18. november 2003 - 12:23 #3
Jeg desværre ikke så meget tid, men forsøg at lave tabel med:

Hoved_Table
ID
ID_NAVN
Bunden_af_hierakiet (ja/nej)

Hieraki_table (relationen)
Far_id
sub_id
Bunden_af_hierakiet (ja/nej)

Hvis du så vil have en specfik id og alle dennes børn så spørger du således:

Select from Hovedtable        A
          ,Hovedtable        B
          ,Hieraki_table      C
      where  A.id_navn = 'A'
      and    C.far_id = A.id
      and    B.far = C.Sub_id

Bunden bruges såfremt du blot vil have de observation som ikke har nogen under sig. Det kan være meget nyttigt såfremt du har "ikke balancerede træer" dvs. hvor der er længere til bunden i en gren end en anden.
Avatar billede ugotabe_kidding Nybegynder
23. december 2003 - 04:47 #4
Projekt droppet - men tak for indsatsen ;o)