Avatar billede ripley Nybegynder
17. november 2003 - 15:06 Der er 12 kommentarer

GIF med gennemsigtig baggrund vises med hvid baggrund i browseren

Hej!

Jeg har lavet nogle gif'er med gennemsigtig baggrund, gemt som GIF (save for web ... ) og med matte=none og transparency slået til - i PSP.

Når jeg bruger dem på en HTML-side, er baggrunden ikke gennemsigtig, men hvid. Hvordan kan det være? Er det et browser-problem?

Hvis jeg højreklikker på billedet ved visning i browser og siger "gem som ... " og så åbner det billede, jeg har gemt - så er baggrunden stadigvæk gennemsigtig.
Men højreklikker jeg og siger "kopier" og paster ind i PSP, så er baggrunden hvid.

Størstedelen af stederne jeg bruger filerne er baggrunden hvid og så gør det ikke så meget. Men nogle steder er der grå baggrund, og så ser det åndssvagt ud med en hvid ramme omkring, hvor der ikke skulle have været noget.

Er der mon noget at gøre ved det?
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. november 2003 - 15:09 #1
PSP ?  paint shop pro....!!

Nå men prøv at sætte matte til den farve som du ved baggrunden er som billedet skal ligge på.
Avatar billede ripley Nybegynder
17. november 2003 - 15:10 #2
UNDSKYYYYLD - jeg blander dem altid sammen:
PS = PHOTOSHOP
Avatar billede ripley Nybegynder
17. november 2003 - 15:22 #3
HM - det giver jo ingen mening, for så kan den jo stadigvæk ikke bruges på henh. hvid og grå baggrund??? Eller har jeg helt misforstået noget??
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. november 2003 - 15:24 #4
Det har du ret i, problemet er at du ikke har lavet den transparent fra begyndelsen. Det vil sige at arbejde på et transparent lag i photoshop.

Det bliver meget sjældent godt hvis man laver dem om til transparent til sidst. Det er ihvertfal min erfaring. Enten kommer den streg rundt eller så bliver det grimt i kanten.

Hvis andre har andre erfaringer er jeg opsat på at få det at vide :)
Avatar billede ripley Nybegynder
17. november 2003 - 15:27 #5
Den er skam lavet transparent fra begyndelsen - men det mærkelige består jo i, at den ikke vises som transparent på min HTML-side, men med en hvid kant rundt om!!!
Avatar billede michael-k Nybegynder
17. november 2003 - 15:32 #6
ok har du hakket af i transparency ?
Avatar billede spe Nybegynder
17. november 2003 - 15:33 #7
Enten er der fejl i lige det dokument for som du beskriver din fremgangsmåde skulle det virke eller også har du en indstilling et eller andet sted som du har overset.

Har du prøvet at teste i flere browsere?
Har du prøvet at kopier din illustration fra ps-dokumentet overi et nyt ps-dokument og gemme til web igen?
Avatar billede ripley Nybegynder
17. november 2003 - 15:46 #8
michael-k: Jeg har hakket af i transparency når jeg gemmer, ja

spe: jeg har testet i NN - samme problem.

Jeg tror måske, jeg ved hvad der er galt:

Kan det ikke passe, at når man laver et transp. billede, så er der baggrund alt efter, hvilken baggrund body f.eks. er sat til - eller en tabel el. lign.

Men i mit tilfælde ligger den oveni i et stykke grafik, der tilfældigvis er gråt - det kan måske ikke håndteres? Måske retter den sig ind efter, at body bgcolor="white" - og så går det galt?

Ja - jeg gætter lidt i øst og vest og skriver, som jeg har forstand til ;o)
Avatar billede spe Nybegynder
17. november 2003 - 16:01 #9
Det du beskriver en hvid hjemmeside, en tabel med et baggrundsbillede (?) og i en af cellerne din gif.
Det skulle stadig virke så din gif er gennemsigt.

Har du prøvet det med at lave et helt nyt ps-dokument og kopier din grafik derover og gemme igen?
Avatar billede pixelmax Nybegynder
18. november 2003 - 09:46 #10
Hej ripley :-)

Er det ikke muligt at du oploader din gif til en side så vi kan teste den på vores maskiner? Måske kan det være med til at opkklare hvad der går galt :)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2003 - 22:35 #11
Af min egen erfaring bruger jeg et hjemmeside program til den sag. Der har du et værktøj hvor du vælger farven som skal være transparent. Og så er det løst ;)
Avatar billede ripley Nybegynder
22. september 2005 - 09:33 #12
Hm, michael-k og spe, gider I lægge et svar? :o)