Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 20:17 Der er 31 kommentarer og
2 løsninger

Kan man slide sin CPU op?

Hejsa,
er der nogen af jer der ved om det er muligt at slide sin CPU op?

Jeg mener, vil jeg reducere min CPUs levetid, hvis den hele tiden står og arbejder 100%brug  24 timer i døgnet?

Og ved i forresten hva levetiden for en CPU er?

INFO: Jeg har en Pensium 4 på min stasionære og en Centrino på min bærbar, men vil også gerne høre om AMD :)

-Håber i kan hjælpe
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:19 #1
Nej det kan du ikke!
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2003 - 20:20 #2
Det er bestemt muligt. jo mere varme den er udsat for i længere tid, jo mere påvirkes den indre kemiske sammensætning, og dermed også dens levetid. Der er ikke tale om mekanisk slid, mere en slags kemisk slid
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2003 - 20:21 #3
Du skal også være opmærksom på at alle de metaldele som sørger for den elektriske forbindelse er udsat for en vis galvanisk korrosion, denne vil også fjerne materiale fra kontakt overfladerne ganske langsomt. Dette er også en slags slid, og vil også, på siogt nedsætte levetiden
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2003 - 20:23 #4
Generelt er køling den bedste metode at sørge for at forlænge cpu'ens levetid, jo koldere den er jo længere vare den, og jo mindre "slides" den mens den køre
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:25 #5
bufferzone>I tend to agree on you here, but arent we just talking theory? It would take many years before this corrosion would disable a CPU. As long as we keep the working temperature within the limites then I doubt a CPU would need replacing BEFORE an upgrade to a newer version is made!
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:30 #6
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2003 - 20:30 #7
Depending on temperature, you are, of course, right. If you fiddle with over clocking, you can wear out your cpu fast, if you are not careful
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:34 #8
metacrow how about commenting instead of just rejecting!
Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 20:39 #9
sorry, mangler nogle konkrete svar, håbede på der var nogle der kendte nogle konkrete tal på levetid og slitage set i relation til cpu belastningen.
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:40 #10
metacrow>Jeg tror du skal forklare hvorfor du afviser de svar der er givet!
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:40 #11
Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 20:43 #12
afviser pga. at jeg ikke mener jeg har fået svar på mine spørgsmål. Takker for jeres bud, men dermed sagt, at det kun er bud ikke noget konkret.
Avatar billede styxx Nybegynder
16. november 2003 - 20:44 #13
Alt elektronik slides under brug, hvor hurtigt afhænger hvilke forhold de arbejder under. Hvis din maskine kører 24/7 vil den naturligvis slides hurtigere end hvis du blot bruger PC'en 4 timer i døgnet. Det er nok deværre umuligt at sige at levetiden på CPU'en er proportionelt med det aktuelle "forbrug".
Der er en grund til at der laves specielle CPU'er til servere, de er mere robuste, har længere levetid og mere fejltolerante.
Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 20:45 #14
håbede på at få svar fra nogen som havde tallene, som CPU producenterne ligger inde med, har nemlig ikke ku finde dem.
Avatar billede egonspock Seniormester
16. november 2003 - 20:46 #15
Det er næppe CPU'en du får problemer med. Der er selvfølgelig også den naturlige baggrundsstråling, der virker ind, men det er småting. Det er meget mere sandsynligt at nogle af de mekaniske dele går i stykker først. Levetiden er formentlig rigtig mange år, og med den udvikling der er med CPU'er så er det et rent akademisk spørgsmål. Men svaret er Ja, du kan slide den op ved brug i Mange, Mange år, og nej jeg ved ikke hvad den teoretiske alder er på CPU'er, men jeg har aldrig hørt om at en CPU skulle være blevet slidt op. Har du virkelig noget der kan presse din CPU 100% i årevis i øvrigt? Det lyder lidt søgt. Hvis du blot skal have en server til at køre, vil den næppe bruge hele CPU'en alligevel, mens at harddiskene skal skiftes ud efter mellem 2-30, måske flere år. Der er næppe forskel på fabrikanten af CPU'en i denne sammenhæng heller.
Avatar billede styxx Nybegynder
16. november 2003 - 20:53 #16
Jeg mener at have set et tal der siger 30.000 timer, men for hvilken processor kan jeg ikke lige huske. Men det er sikkert et meget teoretisk tal (for hvordan tester man lige det) og som egonspock siger, hvem har hørt om en processor der er blevet slidt op, det er altid de andre mekaniske dele der giver op først...
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2003 - 20:57 #17
30.000 timer under normal forhold er også et tal jeg kan genkende, man skal dog være opmærksom på at mange tind kan ændre dette tal. Statisk elektrisitet, transient, luftfugtighed osv osv
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:57 #18
http://www.computing.net/cpus/wwwboard/forum/7523.html

It seems to me no one realy knows!
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 20:58 #19
and that is STILL and answer
Avatar billede terry Ekspert
16. november 2003 - 21:12 #20
Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 22:04 #21
de 30000 i snakker om, hvor har i det fra? og er det med max CPU usage??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. november 2003 - 22:04 #22
Det er ikke 30.000 timer, men helt sikkert mere end 30år. ;-)

Bare dette kølesystem garanteres til at køle i 9år:
http://www.duxcw.com/digest/Reviews/cpufan/socket7/vantec.htm

/per
Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 22:29 #23
Det vil sige at der i bund og grund ikke er nogen der ved det helt??
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2003 - 22:35 #24
Det er jo ikke mærkeligt at der ikke kan siges noget præcist om dette, Vi befinder os på Nano niveau, transistorene i en cpu er fantastisk små og der er faktisk variationer fra cpu til cpu og fra batch til batch. De forhold computere står under er også vidt forskellige, den strøm der leveres til dem er vidt forskelligt. Du kan have 2 computere med en cpu fra samme batch sidende i to identiske computere. og de holder forskelligt fordi forholdene på Nano niveau er forskellige.
Regningslinierne, er at cpu'er "slides" og at der er en levetid på sådan nogle. De forhold de udsættes for betyder meget, overcloking slider mere end kørsel ved lavere temperature. Mere præcist bliver det ikke
Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 23:10 #25
Det vil sige at man ikke ka sige at en CPU i gennemsnit holder x antal år ved max ydelse??
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. november 2003 - 23:16 #26
Kun under samme forhold. Hvis man tester et batch, under standard forhold vil man kunne give en gennemsnits tid, men pointen er at der er meget stor forskel på de forhold en pc bydes, hvorfor tallet reelt er ubrugeligt.

Jeg har selv en god fornemmelse for hvor længe de maskiner jeg har kørende uafbrudt i mit net holder, med den gennemsnits belastning de er ude for, og under de forhold de bydes. Jeg skifter dem ud efter senest 5 år. Og den belastnig de udsættes for justeres løbende gennen årene. Du kan dog ikke bruge tallet, da mine maskiner står i kølet rum, med transientbeskyttelse og UPS. De maskiner jeg har kørende uden for mit serverrum kører ikke med samme belastning og heller ikke så længe
Avatar billede jpvj Nybegynder
16. november 2003 - 23:55 #27
Ellers kontakt Intels og/eller AMD's kundeservice og hør hvad de har at sige... Du får nok ikke et bedre svar end fra producenten.
Avatar billede metacrow Nybegynder
16. november 2003 - 23:56 #28
tak for kommentarene alle sammen, lukker spøg nu, men hvis I senere skulle støde på en rapport fra CPU-producenterne, om deres svar på levetid så tror jeg vi er mange der ku tænke os at se dem her :)
CU
Avatar billede metacrow Nybegynder
17. november 2003 - 00:04 #29
Men synes ikke også at deet er lidt komisk at alle snakker om at man skal holde temperaturen nede for at forlænge sin CPUs levetid, når der i bund og grund ikke er nogen der ved hvor lang leve tid deres CPU har? :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
17. november 2003 - 10:14 #30
Det er også lidt komisk at omrette et spørgsmål om en CPU's levetid, når den tekniske levetid forløber mange gange hurtigere end fysiske levetid.
Med mindre den skal sendes ud i rummet, og fungere i årtier. :-)

/per
Avatar billede metacrow Nybegynder
19. november 2003 - 00:24 #31
Det er jo alt sammen teoretisk.
Men komisk synes jeg ikke spørgsmålet er, vi spørg jo for at blive klogere.
Og at der ikke er nogen der konkret kan svare på spørgsmålet, viser jo bare at der er mange der burde have spurgt netop disse spørgsmål :-)
Avatar billede egonspock Seniormester
19. november 2003 - 01:07 #32
Næ, det viser bare hvor ligegyldigt spørgsmålet er, da det ikke er CPU'ens levetid, der bestemmer computerens levetid. Hvis det var interessant ville der have været væsentlig mere konkrete svar, da der så var undersøgelser at referere til. Det er måske også lidt fjollet at stille et spørgsmål om "Pensium"[sic] og Centrino-CPU'er i en Mac-kategori :-) og måske også lidt fjollet at afvise rimelige svar på tre meget løst formulerede spørgsmål. ( "Læs ikke hvilke spørgsmål jeg skriver, men læs mine tanker for at vide hvad du skal svare på" ;-) )
Avatar billede migdaniel Nybegynder
26. januar 2007 - 21:22 #33
min computer har krops temparetur 37 grader