Avatar billede 8718 Juniormester
15. november 2003 - 23:02 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Bevise at en mail er sendt

Hvordan beviser man, at man har sendt en mail til en bestemt person - og at denne f.eks. ikke er kommet retur igen pga. fejl hos udbyder e.lign.
Avatar billede zhark Nybegynder
15. november 2003 - 23:05 #1
Du kan i hvert fald stille til at få en kvittering fra modtager.
Avatar billede 8718 Juniormester
15. november 2003 - 23:08 #2
Langt de fleste modtagere sender ikke kvittering retur. Men det er jo også for sent at tænke på nu.
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. november 2003 - 23:15 #3
Det kan du ikke i juridisk forstand. En e-mail holder ikke bedre (eller være for den sags skyld) end en muldtlig aftale. Hvis du har brug for bevis i juridisk forstand, skal du sende en snail mail anbefalet, andet holder ikke
Avatar billede 8718 Juniormester
15. november 2003 - 23:22 #4
Når man modtager en mail står en masse koder i "internetbrevhoveder". Er der ingen koder der bliver udfyldt ved afsendelse?

Bufferzone:) Er det noget du ved helt konkret - og kan du evt. henvise til noget juridisk
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. november 2003 - 08:34 #5
En aftale er først indgået, når modparten har underskrevet tilbudet. Det er nemlig svært at bevise en mundlig aftale. Derfor skal du kræve det af modtageren, før du starter på opgaven.
Et brev er ikke mere bindende end en email, hvis du ikke kan bevise det.
Breve kan også forsvinde under forsendelsen, så det giver ikke en bedre
bevisbyrde. Med mindre du sender brevet anbefalet, så modtageren har
kvitteret for modtagelsen.

Du kunne evt. optage aftalens indgåelse via tlf. (Bankerne bruger det ved køb af aktier og obligationer)

Skriv som standard på dit tilbud:

Aftalen er først juridisk bindende, når du har underskrevet tilbudet. Og sendt en kopi retur.

/per
Avatar billede kedde65 Praktikant
16. november 2003 - 10:03 #6
En Email må også være juridisk bindende hvis man bruger en digital signatur til at "underskrive" mailen med?
Men ellers er det jo somzhark siger at man skal sætte en kvittering på mailen, men det er som regel ikke bevis nok. Alternativt så skal man bruge Exchange loggen til at bevise det med...

VH CK
Avatar billede 8718 Juniormester
16. november 2003 - 11:46 #7
kedde65: Mit spørgsmål skal ses i forlængelse af http://www.eksperten.dk/spm/427618 - som du var så venlig at hjælpe med forleden dag. Cybercity har bekræftet for mig, at jeg ikke har modtaget en mail, men jeg ved, at når jeg nu skal orientere afsender om dette forhold, så vil han stadig påstå, at han har sendt mailen. Mit nye spørgsmål går derfor på, at jeg måske kunne sige, du kan se der og der, at du ikke har sendt mailen. (Der kan jo enten være sket en fejl, eller også har han bevidst forsøgt at konstruere en mail).
Avatar billede kedde65 Praktikant
16. november 2003 - 14:22 #8
Så ville jeg bede ham om at bevise at han har sent mailen, enten ved hjælp af kvitteringer eller ved hjælp af Exchange loggen...

VH CK
Avatar billede disable Nybegynder
16. november 2003 - 15:25 #9
Under henvisning til det tidligere spørgsmål (427618), kan jeg kun hjælpe med at bekræfte, at det ALTID er afsender, der bærer bevisbyrden.
Du kan til enhver tid nægte at have modtaget en skrivelse, med mindre afsender udtrykkeligt har bedt om kvittering for modtagelsen, for eksempel ved at have fremsendt skrivelsen anbefalet, og af bevismæssige grunde har beholdt en kopi.
Med e-mail stiller det sig dog noget anderledes, da det er svært at fremsende anbefalet post.

Jeg vil henvise dig til www.familieadvokaten.dk og eventuelt stille spørgsmålet der, det altså, hvis du ikke får svar, du kan bruge her. :-)

Det tyder på, at det er noget alvorligt, det handler om. Og i så tilfælde har jeg haft stor glæde af netop det site.

(Jeg håber ikke, at det er forbudt at linke til et site som famileadvokaten her, når det kan tjene til hjælp for brugeren, der stiller spørgsmålet.)

/n
Avatar billede 8718 Juniormester
16. november 2003 - 18:02 #10
Det er såmænd ikke så alvorligt for mig. Cybercity har kigget i logfilen, og bekræftet, at jeg aldrig har modtaget den pågældende mail. Jeg sidder nu med den tvivl om det er ganske uskyldigt, at afsender tror han har sendt en mail, der af en eller anden årssag ikke er kommet frem, eller om han decideret har konstrueret en mail til dette formål. F.eks. ved at lave en kontaktperson med mit navn og med egen e-mailadresse. Derefter ændre dato, og sende en mail til sig selv. Ved at videresende denne til mig, ser det fuldstændig ud som om, at mailen er sendt til mig. Cybercity har som sagt overfor mig bekræftet, at mailen ikke er kommet frem til mig - men jeg ville gerne på en eller anden måde finde ud af, om det er en uskyldig fejl - eller en bevidst handling. Det tyder på, at det ikke rigtig kan lade sig gøre at finde sandheden.
Avatar billede disable Nybegynder
16. november 2003 - 18:12 #11
Det kan han desværre kun selv svare på, 8718..
Og jeg forstår dig godt, at du gerne vil finde ud af, om det er en uskyldig fejl, eller en bevidst handling.
Men - som sagt - det kan kun afsender svare på. Så med mindre, du kan få et ærligt svar ud af ham, er du henvist til at gætte på, hvad der er sket :-/

/n
Avatar billede 8718 Juniormester
16. november 2003 - 18:22 #12
Jeg må hellere lukke spørgsmålet. Kratfuskeren > kan du lægge et svar, så du kan komme med i fordelingen af point. Du har vist brugt mest tid på at sætte dig ind i mit spørgsmål.
Avatar billede disable Nybegynder
16. november 2003 - 18:35 #13
Nej, det er ok, 8718 .. Brug du hellere dine point på noget andet :-)
Avatar billede 8718 Juniormester
16. november 2003 - 18:38 #14
Det er pænt af dig, men jeg skal jo afslutte spørgsmålet, og jeg har et svar fra bufferzone. Synes du skal have andel. (Jeg kan jo ikke stille et spørgsmål, og så selv tage pointene. Det ville da ikke være fair)
Avatar billede disable Nybegynder
16. november 2003 - 18:40 #15
Sandt nok... Men fordel pointene efter det mest brugbare svar.. Har du ikke fået et særligt brugbart svar, så svar selv, og del dem imellem svarerne.. Det synes jeg er fair.. :-)
Avatar billede schnitz_dk Nybegynder
16. november 2003 - 18:43 #16
kan du ikke tage et screenshot af din skærm imens du er i Outlook og i sendt post ? ..så har du da et bevis på det er sendt, der står jo både modtagers navn/email ? ..
Avatar billede 8718 Juniormester
16. november 2003 - 18:43 #17
Ok - jeg kan jo ikke selv tjene point. Det er jeg slet ikke hurtig nok til. Takker for din kommentar - og æder selv 10 point. G*
Avatar billede disable Nybegynder
16. november 2003 - 18:45 #18
Så vidt spørgsmålets ordlyd, schnitz_dk, handler det vist mere om en mail, der aldrig er modtaget, men påstået sendt.
Avatar billede 8718 Juniormester
16. november 2003 - 18:45 #19
schnitz - havde ikke set dit svar. Men det beviser jo ikke, at en mail er kommet frem til modtageren - jeg kan jo have "fusket" som tidligere nævtn