Avatar billede tje62 Nybegynder
10. januar 2001 - 18:23 Der er 17 kommentarer

Deling af internet i WIN ME og WIN 98

Jeg er ved at blive sindsyg...hjælp mig.
Jeg har en stationær maskine med Win ME, og en bærbar der kører win98SE. disse er forbundet vha. en switch. I den stationære pc sidder der to netkort...et til mit kabelmodem og et til switchen. I den bærbare sidder der et netkort der er forbundet til switchen.
Jeg har kørt guiden hjemmenetværk under win me og det virkede fint begge maskiner kan se hinanden på netværket og jeg kan udveksle filer. Men jeg kan ikke dele min internetforbindelse.....Selv om jeg er logget på internettet på hostmaskinen får klienten ikke adgang via browseren. Hvad gør jeg forkert. Jeg har prøvet snart alt. Hjælp mig med et indlæg her på siden eller smid en mail eller ring på 29263536 hurtigst muligt. På forhånd tak.....Thomas
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. januar 2001 - 18:29 #1
Du kan bruge et program, ved navn winroute, det er skide godt, dog en lille smule svært at sætte op... Jeg kan nok guide dig igennem... Hvis du ønsker det..
Avatar billede strax Nybegynder
10. januar 2001 - 18:41 #2
Har prøvet noget lignende da jeg installerede \"hjemmenetværk\" og fik det aldrig til at virke når jeg installerede det på begge. Min løsning var at installere \"hjemmenetværk\" på den maskine med internetforbindelse, og \"kun\" sætte den anden op til at være dhcp klient. Ip-nummeret skal så på den første være 192.168.0.1

Nu er der sikkert nogle der begynder med \"Jamen, han har jo ikke en dhcp server\", men hjemmenetværk i win98/winme fungerer faktisk som en sådan, og er istand til at dele ip-numre ud! ... eller kan du prøve at sætte mask. 2 op med ip 192.168.0.2/255.255.255.0 og gateway som 192.168.0.1
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. januar 2001 - 18:45 #3
Jamen er den også istand til at dele internet som kommer ind på det ene netkort, og ud på den anden, det er jeg ikke sikker på...

Derfor brug winroute...

Strax, dit er jo ikek et svar. da du skriver at du aldrig fik det til at virke... det er nærmeste en kommentar...
Avatar billede strax Nybegynder
10. januar 2001 - 19:22 #4
dalbjerg <<<< hmmm, måske jeg har formuleret det uklart, eller måske du bare vil have point for dig selv, hvad ved jeg ..... anyway .... det skal læses som, \"Jeg fik det ikke til at virke ved at gøre dit, derfor gjorde jeg dat og fik det til at virke.

Under installation af \"hjemmenetværk\" spørger den hvilken \"forbindelse\" klienten kommer igennem (læs netkort 1!!) og hvilken forbindelse der skal deles ud af (læs netkort 2) .... nu skulle der ikke være flere misforståelser ... men hvis der er må du endelig spørge ;-)

Og btw er er winroute jo et købe-program, med mindre selvfølgelig du opfordrer til at man snyder, og hvorfor skulle manden/damen dog bruge penge på det når der findes et gratis løsning lige for?
Avatar billede cope21 Nybegynder
10. januar 2001 - 20:48 #5
tje62...

Mange foreslår winroute m.m., men hvis du er lidt usikker og newbie på området, kan jeg anbefale SyGate 3.0.

Dette program er UTROLIG nemt at bruge. Man installerer programmet på server-PC\'en, hvorefter den selv konfigurerer netkort (altså hvilken der er til intern/ekstern netværk).

Serverens interne netkort giver du IP\'en 192.168.0.1 fx, og vælger \"Enable DHCP server\" i SyGate.

Klient-PC\'erne sættes til \"Hent automatisk IP-adresse\" og gateway\'en sættes til server IP\'en - altså 192.168.0.1.

Så rebooter du begge PC\'ere (1. gang kan jeg anbefale du starter serveren først, da den jo er DHCP server).

JUHUUUUUUUUUUUU.... så virker det :-)

Good luck..

MVH
Cope
Avatar billede glaede.dk Nybegynder
10. januar 2001 - 21:00 #6
ehm... jeg har delt min ISDN linje...Jeg ga´ den puter der har forbindelsen en fast IP I:

TCP/IP noget i NetVærks indstillingerne. Den anden puter har IKKE fået en ip. :o)
Sårn ca. har jeg gjort :o)
Avatar billede cope21 Nybegynder
10. januar 2001 - 21:12 #7
og det virkede??
Avatar billede glaede.dk Nybegynder
10. januar 2001 - 21:16 #8
jes kører med det nu!

Lyder måske utroligt i forhold til jeres måder med at gøre det, men det gør det sq! :o)
Avatar billede cope21 Nybegynder
10. januar 2001 - 21:21 #9
Well, nogen gange kan man være heldig... ikke alle maskiner vil virke på den måde, men det behøver du jo ikke bekymre dig om :)
Avatar billede glaede.dk Nybegynder
10. januar 2001 - 21:24 #10
Nope :o)

Mit virkede heller ik i starten, men så prøvede jeg lidt sårh hist og pist...bla bla bla og så virkede det :o)
Avatar billede cope21 Nybegynder
10. januar 2001 - 21:26 #11
Så sil mig et spørgsmål så jeg kan score det 150 point og få det her spørgsmål lukket... hehe :o)

/Cope
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2001 - 00:52 #12
En PC\'er med ME kan ikke bruges som hostmaskine hvis den ikke har 2 netkort. ME kan kun klare en Ip adresse pr. netkort og ikke flere som windows 95/98/2000,
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
11. januar 2001 - 09:04 #13
Generelt kan windows 95/98/ME ikke håndtere 2 netværkskort. Jeg har selv prøvet og mit netværk fuckede fuldstændig da windows ikke kunne finde ud af hvilket netkort den skulle bruge til Internet eller LAN
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2001 - 09:39 #14
Windows 95/98 kan tilgængæld håndtere 2 eller flere ip adresser på et kort, det kan ME ikke. Derfor er ME ikke eget som Host system. Der skal det være windows 2000 eller windows 98 SE i dag.
Avatar billede .stx Nybegynder
11. januar 2001 - 10:35 #15
Du for aldrig win 98/me til at virke med 2 netværkskort du bliver nød til at anskaffe win2000.

.sTX
Avatar billede schaumann Nybegynder
21. januar 2001 - 12:03 #16
Jeg har selv haft en del problemer med Tele Danmarks NetExpress. Ikke om opsætning af selve det lokale netværk, men om opsætning af delt internetforbindelse. Hvis det sidste er dit problem, kan flg. hjælpe:

Kik først her: http://www.eksperten.dk/spm/41954

Kig desuden i nyhedsgruppen dk.edb.spil og tag udgangspunkt i indlæget \"CS via proxy\" indsendt 20-01-01 kl. 13:46.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2001 - 13:44 #17
Hvis det virkelig skulle være tilfældet, at win ME ikke skulle kunne køre med 2 netkort, så er der kun en udvej, det er  at skifte det ud med win98. Me er ikke bereget som hostoperativsystem og er ikke tiltænkt det fra Microsofts side.

Man kan ikke sætte 2 ip protokoller op så der er en til lokalnetværk og en til internetforbindelsen, som man kan i windows 95/98/2000. Det er en af begrænsningerne i ME desværre.