Avatar billede lbaad Nybegynder
15. november 2003 - 00:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dumhed - drop af tablespace, og nu hænger basen

Hejsa
Håber virkelig i kan hjælpe.
Jeg har kommet til i min egen dumhed forsøgt at droppe DRSYS, men så ville jeg ikke gøre det alligevel, så jeg lukkede basen ned i håb om, at det ville blive ved med at være der. Det har så resulteret i, at når jeg vil prøve at få fat i tablespacet, så resulterer det i, at DBASTUDIO hænger helt vildt, når jeg prøver at udvidde tablespaces. Jeg kan ikke rigtig komme videre, før jeg får dette tablespace gendannet.
Grunden til at jeg prøvede at droppe dette TBS var fordi, der var 50 mill. indgange, men fortrød så, fordi der var data som jeg skulle bruge.

Håber virkelig at i kan hjælpe mig, hurtigt

Mvh
Lars Baad
Avatar billede lbaad Nybegynder
15. november 2003 - 00:11 #1
er der en måde hvorpå, at jeg evt. kan slette datafilen, og så få basen til at køre alligevel. Det er vel noget med control filerne, der skal rettes i.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. november 2003 - 18:59 #2
Hej Lars,

Du skal nok lige starte med at tage en backup af det hele nu, så du kan komme tilbage til udgangspunktet. Derudover tror jeg at du er i en lidt skidt situation.

Du siger at det bare hænger det hele ?

Hvis du logger ind med f.eks. sqlplus, kan du så se dine tabeller ?
Hvad status står tabelspacet i?
Hvad status har de datafiler der hører til ?

DRSYS tablespacet bruges normalt kun til context/intermedia.
Hvis du selv har lagt data ned i det i form af tabeller, kan du være skidt stillet. Men er det kun indexer til brug af intermedia - skal du nok komme op igen.

Så skal DRSYS droppes helt - du skal droppe ctxsys brugeren ..
Og lave ham igen.

MEN .. dette gælder altså kun hvis du kun har intermedia installeret i dette tablespace.

Stor operation, som kræver lidt kendskab til Oracle. Men du kan jo starte med at teste operationen på en testbase - og derefter gøre det på en kopi af det miljø du har.. Så kan det ikke gå helt galt.

Good luck...
Avatar billede lbaad Nybegynder
17. november 2003 - 19:41 #3
backup af basen er for sent.
Jeg kan godt se tabellerne, men der er intet i dem.
Tablespacet står til, at det der ud til at være i orden.
Datafilen er online, og der er ingen fejl på denne.

Indholdet af DRSYS TBS er lidt ligemeget lige nu. Jeg kan godt få fat i de data, som er relevante.
Jeg har prøvet at droppe brugeren CTXSYS cascade, men det fejler, eller rettere det tager mere end 7 timer at gøre dette, så der er helt klart en fejl. Jeg har efterhånden fundet ud af på metalink, at det er vist et generelt problem, med filer, som fylder mere end 8GB, hvilket min fil gør lige nu.

Tror jeg skal oprette en TAR på probelmet.
Ellers tak for hjælpen, pnielsen

Lars Baad
(eks. telia)
Avatar billede pnielsen Nybegynder
17. november 2003 - 23:07 #4
Nå ok.. den Lars ;-) ...

hvis du kan eksportere dine relavante data er det da klart at anbefale.
Tror support vil sige det samme.

Træk data ud og lav en ny database.
Good luck

/Paw
(Eks Oracle)
Avatar billede lbaad Nybegynder
19. november 2003 - 12:46 #5
Hej Paw
Jeg har nu restoret basen. Basen er oppe at køre, med 2 dages datatab.

Takker for hjælpen.
Lars