Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:00 Der er 51 kommentarer og
1 løsning

USB virker ikke!

Hey,

Jeg har købt en ny maskine og fået XP installeret i originaludgave og hele svineriet. Alt fungerer, men mine USB-porte driller... Uanset hvad jeg kobler til får jeg blot meldingen "USB-enhed ikke genkendt". Har prøvet med mus, printer, digicam og kortlæser til digicam.

Hvad gør jeg? Er ved at være godt træt af det?

Alle forslag modtages med kyshånd!

Mange hilsner
Anders
Kolding
Avatar billede levithan Nybegynder
14. november 2003 - 23:02 #1
ja du skal installere Service pack1 eller 1a før usb virker.. det er en hovsa løsning fra microsoft
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:02 #2
se om dine usb enherder er deaktiveret og om der er nogen konfligter
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:02 #3
Prøv at gå ind i enhedshåndteringen og se om der skulle være et udråbstegn eller lignende ud for dine usb porte.
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:10 #4
Hvor finder jeg disse service packs? Faktisk tror jeg allerede de er installeret, men er ikke sikker.

Kan ikke se, at der er noget galt i enhendshåndteringen. Ingen udråbstegn og alle USB porte ser ud til at være aktiverede. Dog siger den, hvor jeg har forbundet noget, at der ikke er installeret nogen drivere til denne enhed. Selvom det er en kortlæser, som skulle køre på XP uden driver og selvom jeg har installeret en driver manuelt.
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:13 #5
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:13 #6
Start - kontrolpanel - system - faneblad generelt, under system oplysningerne skal der gerne stå service pack 1
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:14 #7
Har chekcet mit system på MS's download side og det ser ud til SP1a ER installeret... Det er altså ikke problemet.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:15 #8
Så prøv at fjerne dine usb porte, genstart og så skulle windows gerne installere drivere igen.
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:15 #9
Kooom nu! :-) Det er 200 hurtige point!
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:16 #10
og du har instalret de drivere der er på den cd der er med bundkortet
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:16 #11
Bertie: Øhm, det prøver jeg. Genstarter lige. Er tilbage om 2 min.
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:25 #12
Har fjernet USB portene og genstartet. XP fandt dem ganske rigtigt igen og melder at de er korrekt installeret og klar til brug, men problemet er stadig det samme.

Og ja, driverne fra bundkort-CD'en er installeret...
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:29 #13
Tja enten så virker alt dit usb hardware ikke ellers er der noget galt med dit bundkort eller drivere.

Du kunne prøve at se om du kunne finde nye drivere, gå i enhedshåndtering og højreklik på usb enhedn og vælge opdater driver og se om det hjælper.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:30 #14
Lige et spørgsmål, har du usb porte både foran og bagpå din pc? Hvis ja har du prøvet alle sammen?
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:34 #15
HAR allerede prøvet at opdatere driverne automatisk, men XP kan ikke finde nogen, som er nyere.

Ja, der er 2 porte foran og 4 bag, men ingen af dem fungerer...

Regulært skidt! ÆV!
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:36 #16
hvilken fejl kommer den med  presis
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:38 #17
er stikkene lodet på bundkortet , eller sider de med ledninger
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:39 #18
Jeg mente at du skulle finde nogle nye drivere hos din producent af motherboardet og så opdatere med dem :-)
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:43 #19
Bredker:
Når jeg "plugger" en USB i siger den:
USB-enhed blev ikke genkendt.
En af USB-enhederne, som er tilsluttet denne computer fungerer ikke korrekt, og kan ikke genkendes af Windows.

Ved ikke om stikkene er lodet på bundkortet el. forbundet med ledninger. Har ikke haft kabinettet af... Har dog fået alt installeret hos en IT-forhandler i Kolding, men han sagde bare at min næsten nue USB printer skulle ha' et serielkabel for at køre. Men her til aften har jeg fundet ud af, at INGEN af mine USB-ting kan kobles til.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:45 #20
Det lyder altså suspekt at han siger din usb-printer skal køre med et seriel kabel, er du sikker på det? Eller sagde han måske parallel kabel?
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:46 #21
hvis det er en usb printer , skal den også virke på din usb
og du har instaleret driveren til printeren
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:47 #22
HEHE! Han sagde sikkert parallelkabel. Har i hvert fald fået et helt almindeligt printerkabel med. Det er bare mig, som ikke er særlig stiv i alt det her... Er bare grafisk designer, som kan finde ud af at bruge Photoshop! :-)

Derfor fik jeg også maskinen installeret, da jeg hader at rode med det her selv. Nu er jeg bare træt af at det ikke virker!
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:48 #23
Kunne det være at usb er slået fra i BIOS eller ville xp så heller ikke kunne finde dem eller er jeg galt på den?
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:48 #24
og hvis han påstår det , vil jeg også påstå at han enten ikke har en skid forstand på edb eller også prøver han at snyde dig for at sælge et defekt kort
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:49 #25
hvilket bundkort er det
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:49 #26
Ja, driveren til printeren ER installeret. Men den gav bare samme "USB-enhed blev ikke genkendt" fejl, da jeg satte den til USB'en. Så jeg er ikke i tvivl om, at mine USB-porte er i ged, ved bare ikke hvad de "fejler".
Avatar billede anoukim Nybegynder
14. november 2003 - 23:49 #27
Hvilket bundkort har du?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:51 #28
Jeg ville tage ned til forhandleren og bede ham om at få usb til at virke da det tyder på en fejl som tidligere nævnt og som bredker også nævner.
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:52 #29
Nu skal det tilføjes, at jeg ikke har fået den installeret samme sted, som jeg har købt den. Så han har ikke solgt mig noget hardware. Han skulle blot få lortet op at køre.

Det er et "ECS K7S7AG SocketA Mainboard".
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 23:53 #30
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
prøv lige aida32 og se hvad den finder
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:54 #31
Ja, jeg tror også han får den tilbage. Om ikke andet kan han vel konstatere om det er leverandøren, direkt-data.com jeg skal ha' fat i. Troede bare jeg kunne fixe det selv, så jeg kunne bruge maskinen i weekenden. Mere øv.

Der er også lidt småbugs i Explorer, som crasher en gang imellem...
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2003 - 23:57 #32
Jeg vil smutte i seng nu men håber at du får den til at virke :-)
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:57 #33
Ok, Bredker, nu er AIDA installeret. Øhm, hvad skal jeg vælge? Sorry, men jeg er lidt tung i det, hvad angår det her... Bær over med mig.
Avatar billede akdk Nybegynder
14. november 2003 - 23:57 #34
OK Bertie, tak for hjælpen indtil videre... Nat!
Avatar billede bredker Nybegynder
15. november 2003 - 00:00 #35
under enheder>>windows enheder
nederst er dine usb enheder , se ok den kommer med nogen fejl
ellers kik den igennem for andre konfligter
det er et ret godt program til mange ting
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2003 - 00:00 #36
".... lidt småbugs i Explorer"
Kunne tyde på, at din XP installation ikke er helt korrekt (fejlfri). Er du selv i stand til at foretage en Repair af den. Eller vil du også helst have andre til at gøre det. Går ud fra du har original XP cd-rom'en.
Avatar billede bredker Nybegynder
15. november 2003 - 00:01 #37
prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede bredker Nybegynder
15. november 2003 - 00:02 #38
her er vejledningen til det halifax foreslår
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2003 - 00:03 #39
Repair af WinXP foretages sådan:

1. Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at Bios skal stå
til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2. Springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation
(nyinstallation)

3. Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4. Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L)
eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5. Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder
alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

7.PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation".

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.............................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering,
reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group
og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der
følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer,
reparerer eller opgraderer.
Avatar billede akdk Nybegynder
15. november 2003 - 00:04 #40
Bredker: Det eneste der står under USB enheder er "Ukendt enhed" ved de to, hvor jeg har sat noget til. De andre porte vises ikke. Vises ikke nogen fejl.

Halifax: Tja, jeg kunne vel godt selv køre en repair, hvis jeg vidste hvordan jeg gjorde. Har original Cd lige ved siden af mig.
Avatar billede fromsej Praktikant
15. november 2003 - 00:06 #41
Tror i jeg skulle lægge en Repairvejledning ind? ;o)

Prøv det Akdk, det kan være løsningen.
Avatar billede bredker Nybegynder
15. november 2003 - 00:07 #42
følg vejledningen , nu har du jo 2 stk
hvis du har mulighed for at printe den ud er det en god ide
hvis du har en anden maskine , du kan jo ikke fra den nye
Avatar billede akdk Nybegynder
15. november 2003 - 00:08 #43
Jeg prøver SGU! Kæresten ligger alligevel og sover... :-D Vender tilbage - håber jeg - om 15 minutter! Gir virtuel kage, hvis det virker...
Avatar billede bredker Nybegynder
15. november 2003 - 00:08 #44
fromsej>>måske du skulle
man siger jo at 3 gang er lykkens gang *G*
Avatar billede anoukim Nybegynder
15. november 2003 - 00:09 #45
Vær meget opmærksom når du benytter drivere til dette bundkort. I det det er lavet i 2 udgaver (revision 1.3B, og revision PCB 1.5A). Se på dit bundkort hvilken revision du har, og hent de korekte drivere fra producenens hjemmeside:

http://www.ecs.com.tw/download/dw_spec.asp?product_id=315
http://www.ecs.com.tw/download/dw_spec.asp?product_id=261

Hvis du har installeret forkerte drivere kan du sagtens få fejl på din USB.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2003 - 00:11 #46
fromsej (uden for emne) Jeg ahr sendt et spørgsmål under Kontakt på www.spywarefri.dk  hvor lang tid går normalt med at få svar? - Undskyld I andre, men ser lige fromsej er med i tråden her.
Avatar billede anoukim Nybegynder
15. november 2003 - 00:13 #47
Hvilken forhandler i Kolding er der tale om?
Avatar billede fromsej Praktikant
15. november 2003 - 00:19 #48
Halifax>>Desværre er Perhaps rejst til USA i 10 dage, og vi andre kan ikke komme ind på den mailadresse, men hvis du sender mailen til TeamSpywarefri@hotmail.com får både Aovergaard og jeg mailen, så kan det være vi kan svare.
sorry for spam.
Avatar billede halifax Nybegynder
15. november 2003 - 00:19 #49
anoukim - Hvorfor så hurtig til at lægge (nyttesløst) "Svar". Er du pointgrisk? Det er en ny PC og der er oplyst "Og ja, driverne fra bundkort-CD'en er installeret..."
De er nye nok til, at kunne løse det problem, vi prøver på.
Avatar billede bredker Nybegynder
15. november 2003 - 00:27 #50
efter alt det vi har prøvet , tror jeg kun at der er tilbage at sige at der må være en fejl på bundkortet , så du bliver nød til at få det byttet
der er ikke rigtig andre muligheder for at prøve noget selv
Avatar billede anoukim Nybegynder
15. november 2003 - 00:33 #51
halifax - Vi prøver vel begge på at hjælpe på baggrund af de erfaringer vi har. Jeg har før oplevet at drivere til et bundkort er forkerte, også selv om de var leveret på CD fra forhandleren. Derfor bad jeg akdk om at være opmærksom på driverne. Det mener jeg ikke er nyttesløst.

Når du taler om at levere et svar eller ej, så leverer man vel et svar, når man ønsker at svare på et spørgsmål, og en kommentar når man har yderligere spørgsmål/kommentarer.

Spørgsmålet omkring pointgriskhed, svarer du jo fint på selv, idet du straks hagler mit svar ned. Er du bange for at andre tager "dine" point? :-)

akdk - Undskyld dette indlæg.
Avatar billede akdk Nybegynder
15. november 2003 - 00:40 #52
Så er der geninstalleret... Og TADAAAA... Det virker STADIG ikke! Der er vist kun den sure vej til forhandleren tilbage. Og muligvis til Direkt Data, som har solgt mig maskinen.

Anoukim: Helt OK. Mener det ER den rigtige driver. Kan ikke huske hvad forhandleren, som har installeret hedder, men han ligger på Atrupvej ved siden af Equinox fitness.

Tusind tak for hjælpen alle. Problemet blev desværre ikke løst. Dog smider jeg mine points i nakken på Bredker, som trods alt kom med løsningen: Få byttet bundkortet. Thanx all!