Avatar billede thomas_nj Nybegynder
14. november 2003 - 22:41 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Videre fra Konsollen

Hej alle sammen

  Jeg er en af dem der har den der lille drengedrøm om at udvikle mit eget spil. Jeg har lavet en del tekstbaseret i konsollen. Både et rollespil og så en snake-klon hvor brættet var et 2d-array med tegn som jeg kunne flytte rundt med nogle dertil designede funktioner og så system("cls");
  Jeg har haft meget fornøjelse ud af at udvikle disse spil men vil nu gerne lidt videre væk fra konsollen.

  Problemet er at jeg er lidt på bar bund med hvad jeg skal gå videre med. Mit helt store mål er at lave en form for platformspil i stil med Mario, men jeg har ingen anelse om jeg ska gå videre med, Direct 3d, open Gl....

  Mit spørgsmål er faktisk ganske simpelt. Hvad vil det være smartest for mig at begynde at kigge på nu, hvis jeg vil have en så "blid" overgang som muligt?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2003 - 22:44 #1
Win32 API er måske ikke sagen til spil.

Men generelt utroligt nyttigt at kunne.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
14. november 2003 - 22:55 #2
På trods af det er begrænset hvor meget spil man kan lave med vinduer win win32 så være det bedste at gå videre med efter konsollen(glemte at sige at jeg har siddet med oo i et stykke tid). og så derefter kigge lidt på noget mere egnet til spil? (det lyder måske som om jeg er meget besat af spil men det er nu engang det jeg synes er sjovest at lave)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2003 - 22:58 #3
Jeg tror at console -> special grafik vil "mangle noget" midt i.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
14. november 2003 - 23:03 #4
tror på dig arne v. Top 10 siger i hvert fald du ved hvad du snakker om :)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2003 - 23:06 #5
Jeg ved noget om nogen ting. Men jeg ved f.eks. ikke noget om spil.
Avatar billede bertelbrander Praktikant
14. november 2003 - 23:18 #6
Man kan godt lave simple spil med Win32Api, og jeg vil tro/mene at det er udemærket skridt på vejen til at lave "rigtige" spil.
Man kan starte med at lave et enkelt vindue og så flytte nogle bitmap billeder rundt på dette vindue og derved lave f.ex et snake spil.

Hvilken kompiler har du?
Avatar billede tycho Nybegynder
15. november 2003 - 11:33 #7
Min løsning var at benytter DirectDraw som driver, og GDI funktionerne til at optegne med.
DirectDraw kan være lidt tricky at sætte rigtigt op, men når man har gjort det, behøver der ikke at være mere bøvl med det.
Der findes en masse tuts til DD på http://www.gamedev.net/ .
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
15. november 2003 - 16:35 #8
Som alle andre fattige studerende bruger jeg udviklingsmiljøet dev-cpp. Kan bare ikke lige huske hvad compileren hedder. Mener det er ming et eller andet
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2003 - 17:10 #9
mingw (og det er en port af gcc til win32 environment)
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
15. november 2003 - 18:25 #10
arne->
          Bruger dit råd så gider du ikke smide et svar??
Avatar billede arne_v Ekspert
15. november 2003 - 18:36 #11
ok