Avatar billede ulv Nybegynder
14. november 2003 - 20:46 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Harddisk lag?

For en lille månede siden købte jeg en Seagate 160GB 8MBcashe IDE100 og satte den til computeren uden at lave partitioner elller noget - undtagen at sørge for at filsystemet blev NTFS i stedet for FAT32.

Problemet er dog bare at den engang i mellem ligesom går i dvale og når jeg så vil bruge computeren igen lyder det ligesom at den lige skal op i omdrejninger - imellemtiden kan jeg ikke gøre andet end at vente. Det mystiske er dog at den også gør det i spil, dvs at lige pludselig lagger den og så kommer den spin-up lyd igen og så kan man ellers spille videre som om intet var hendt.

Kan det skyldes at jeg ikke har partitioneret den op i flere små drev, så den først skal søge efter info eller hva?
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2003 - 20:48 #1
"uden at lave partitioner elller noget - undtagen at sørge for at filsystemet blev NTFS i stedet for FAT32."

for at lave disken til NTFS skal der være en partition, så jo du har oprettet i hvert fald een partition :)
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 20:48 #2
prøv at kigge under windows strømstyring og sæt den til altid tændt
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2003 - 20:49 #3
Det kan være styresystemet bruger strømstyring til at lukke disken ned når systemet ikke bruges. Dette kan dog også være bestemt af BIOS.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2003 - 20:50 #4
Og det tip kom jeg lige lidt for sent med ;)
Avatar billede ulv Nybegynder
14. november 2003 - 20:50 #5
John_Stigers
Det er selvfølgelig rigtig nok at jeg har lavet én partition, men udover den ene er der ikke andre.

Bothomsen
Det har jeg tjekket og problemet lå ikke der :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2003 - 20:52 #6
Og har du tjekket BIOS at der heller ikke er noge der?
Avatar billede inglenook Praktikant
14. november 2003 - 20:52 #7
er der strømstyring i din BIOS ?
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 20:53 #8
hmm oki.. hvor meget ram har du i din maskine??
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. november 2003 - 20:54 #9
inglenook> du behøves ikke gentage det 3. gang...
Avatar billede ulv Nybegynder
14. november 2003 - 20:57 #10
John_stigers
Jeg har tjekket BIOS og syntes ikke at jeg kan finde noget der, som skulle påvirke harddisken, jvf mit problem.

Bothomsen
Jeg har 512MB Kingston HyperX PC3000, som godt nok kun kører 266Hz da den så kører synkront med min AMD XP 2400+

Jeg har desuden et ATI Radeon 9700
Avatar billede ulv Nybegynder
14. november 2003 - 20:57 #11
Jeg kører med WindowsXP
Avatar billede bothomsen Nybegynder
14. november 2003 - 21:02 #12
hm, så er det ihvertfald ikke manglende ram;) jeg gir fortabt...held og lykke
Avatar billede ulv Nybegynder
02. januar 2004 - 18:46 #13
tak