Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 14:42 Der er 32 kommentarer og
2 løsninger

3 bips fra nyt bundkort og cpu?

Hej

Jeg har lige erhvervet mig et nyt bundkort og en ny cpu, men når jeg starter min computer melder den fejl ved at give 3 lange bips fra sig.

Det drejer sig om et:

asrock k7vt2 bundkort og en athlon xp 2400+.

Nu ville jeg høre om der var nogen der kunne svare på hvad disse 3 lange bips betyder. Der står ikke noget i manualen til bundkortet. Der er max pointen til den der kan fortælle mig hvad det betyder.

MVH

Jonas
Avatar billede _basil Nybegynder
14. november 2003 - 14:44 #1
Er du sikker på at rammene passer til bundkortet? Evt står BIOS forkert? Jeg går ud fra at der ikke kommer noget billede på skærmen?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 14:44 #2
http://www.backside.dk/beep.php
prøv at kigge her..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 14:47 #3
http://webpages.charter.net/dperr/beepcode.htm
du skal nok starte med at resette bios..O)
derefter hvis du har 2 ram blokke..tag den 1 ud..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 14:51 #4
men hvilken bios har du Ami
så kig ->http://www.ami.com/support/bios.cfm
og du kan hente en pdf, med beep koder..O)
den vil bekræft min løsning.
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 14:53 #5
Basil- Der kommer ikke noget billede på skærmen nej.. Og rammene skulle passe... på http://www.backside.dk/beep.php beskrives fejlen således: Base 64K mem failure : Bad memory... Prøver lige at resette bios..
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 14:59 #6
Men jeg er sikker på at rammene passer i. Det kan da ikke passe at den skal have ddr ram før den kan køre med sdram eller kan det?
Avatar billede halifax Nybegynder
14. november 2003 - 15:01 #7
Det er RAM fejl - og de tre beep passer med en AMI BIOS. Var rart, hvis du havde oplyst, hvilken BIOS fra begyndelsen af.  :

Det kan (sikkert) godt passe, at det bundkort skal (kun??) kan bruge DDR RAM. Det kan du se i manualen til bundkortet. Eller har du et link til det. Så finder vi ud af det.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:02 #8
kun 1 slags ad gangen..O)
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:06 #9
http://www.asrock.com/product/product_k7vt2.htm <--- Det er AMI BIOS Sorry... Men der står at den supporter begge slags ram.. Og der er også plads til begge slags.. Og det er jo lidt svært at smide sdram i der hvor der skal sidde ddr ram...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:08 #10
ja, men det er enten sd el ddr..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:12 #11
citat..--> Max. 2GB DDR ->OR<- 2GB SDRAM
DDR 2 x DDR, DDR266/200
SDRAM 2 x SDRAM, PC133/100

det er enten el..O)
Avatar billede halifax Nybegynder
14. november 2003 - 15:13 #12
Foreskriver manualen noget om, at der skal foretages nogen setting (fx jumper) for at benytte SDRAM?
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:15 #13
Jeg har kun sd ram i, har prøvet med to forskellige  en 256 pc133 og en 512 pc 133 lige meget hjælper det, der står ikke noget i manualen om jumper settings til sd ram
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:17 #14
har du installeret noget hardware siden den beeper..??
el. hvad er der egentlig sket..??
Og beeper den stadig efter du fik resettet bios..??
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:23 #15
Den beeper stadigtvæk efter jeg har resettet den, der er sat hdd og grafikkort til. Jeg ved ikke hvad der er sket.. jeg satte det nye lort i, tændte og så sagde den beep. Andet har jeg ikke gjort...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:38 #16
Da du resettede fik du så sta bios på "default settings".??
Og fandt bios alle drevene uden problemer..++
Tæller den ram op når den bliver tændt.??
chek om grafikkortet er helt i bund..tag evt. de ram blokke ud og byt dem rundt, eller helst andre hvis du har.
Hvis det er ny pc..er der en mulighed for at det bundkort er defekt..eller rammene.
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:42 #17
nederst på siden kan du se hvordan du resetter og stiller jumpere til FSB..--> http://www.amptron.com/html/MB-K7VT2+.html
kan være det er det der driller..O)
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:44 #18
det er kun bundkort og cpu der er nyt... jeg kan jo ikk komme ind min bios, den tænder slet ikke skærmen eller noget som helst.. Man kan høre at hardisken kører og alle kølere kører... har byttet rammene på de måder man kan... Har prøvet at skifte grafikkort... Vil lige prøve med en trejde ramblok..
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:45 #19
eller..--> http://www.amptron.com/html/lbca.K7VT2.html

men det er nok ikke en god ide at flashe bios på ny pc..så ryger garantien.

citat..-->. Display 'ACPI Compliant BIOS' in Post Sign On message
Removed unnecessary beep sound during post.
og Adds a SETUP option to set SDRAM CAS latency.
gode grunde til at opdatere, men check garantien 1.
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:48 #20
Så er der noget jeg ikke forstår... Der står at bundkortet supports 266mhz fsb, men man kan kun stille den til 100mhz og 133mhz... Står der jo også i det link der...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:50 #21
det er til sd ram latency tid..
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:52 #22
latency? Det forstår jeg ikke... Er ikke den vilæde til engelsk desværre..
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:54 #23
Jamen kan jeg overhovedet flahe den når den ikke vil tænde skærmen?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 15:58 #24
http://whatis.techtarget.com/definition/0,,sid9_gci212456,00.html
det betyder forsinkelse el lign...O)
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 15:59 #25
5. Reklamationsret/garanti:
Der er den lovpligtige 2 års reklamationsret på alle produkter, og på den del produkter giver producenten selv yderligere garanti på produktet - denne udvidede garanti er en fabriksgaranti og således B.J.Trading uvedkommende.

Skulle varen mod forventning gå i stykker inden for 2 års fristen:
Varer der er under et halv år byttes straks til nyt fra vort lager såfremt dette er muligt (vi har en tilsvarende vare på lager) ellers  repareres denne vederlagsfrit på vort eller producentens værksted, med mindre fejlen skyldes betjeningsfejl, modifikationer eller groft misbrug fra brugerens side, og at vi i øvrigt er enige i reklamationen.

Varer der er over 1/2 år behandles som almindelige reklamationer og der er således reklamationsret i 2 år fra købsdatoen.

Varer der er købt inden for det sidste halvår er omfattet af den såkaldte formodningsregel, det vil sige at vi formoder at fejlen har været der ved købets indgåelse. Varer der er mellem et halv og to år gamle er også omfattet af reklamationsretten - her er det dog op til køber at bevise at fejlen var tilstede ved købets indgåelse.
Husk at du ved bestilling har mulighed for at vælge udvidet garanti - det giver dig 2 års garanti på produktet i stedet for 2 års reklamationsret.

Vil det ikke sige at jeg godt kan prøve at flashe biosen hvis jeg kan komme til det?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 16:05 #26
Nej, de vil sige dette -->
--> med mindre fejlen skyldes betjeningsfejl,<--

fordi flasher du og det ikke virker, vil de sige du selv har forårsaget fejlen.
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 16:05 #27
Jeg begynder efterhånden at tro at bundkortet er defekt ved ram modulerne...
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 16:07 #28
okay.. kan jo heller ikke komme til at flashe da jeg slet ikke kan komme videre ind sort skærm og 3 beeps...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 16:15 #29
jeg tror du har ret..defekt..O/
for hvis jumper settings er prøvet en "clear cmos" er prøvet, efter bogen.
ja, så er der noget galt.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. november 2003 - 16:35 #30
Det er også lidt svært, hvis man ikke forstår nogle grundlæggende begreber (men så skal man måske lade være selv?
"Der står at bundkortet supports 266mhz fsb, men man kan kun stille den til 100mhz og 133mhz... Står der jo også i det link der..."

Det betyder at Host Clock (eller CPU Clock) skal være 133MHz. AMD CPU'er udfører to instruktioner på clockslag, og deraf fremkommer FSB 266MHz ( 2 x 133).

Til sammenligning: P4 udfører 4 instruktioner pr. clockslag, (men overfører ikke så mange data pr. gang som AMD) og Intel kalder derfor deres FSB 533MHz (4 x 133).
Men rellet kører begge typer CPU'er 133MHz på Host Bussen (CPU bussen).
Smarte marketingsfolk fandt på det med at kalde FSB 533 eller 266. Men reelt kører begge CPU'er 133MHz.

Måske lidt off tipic her, sorry for det. Men man skal vide lidt om, hvad man har med at gøre. Eller søge proff. hjælp.
Avatar billede ticeman Nybegynder
14. november 2003 - 16:41 #31
Halifax... Ja det kan du have ganske ret i, men jeg gider bare ikke betale en bundegård for en smalet comp, og man forventer sgu da at lortet virker når man modtager det, min homie bøvler lige så meget med hans.. Han har også lige købt ny.. Han har lige sendt hele lortet tilbage fordi det ikke virkede... Det var et msi kort der var i stykker... Men anyway tak fordi i prøvede at hjælpe... i kan få lov til at dele point...
Avatar billede bartfreak Nybegynder
14. november 2003 - 16:43 #32
håber du finder ud af det..O)
takker for point.
Avatar billede halifax Nybegynder
14. november 2003 - 16:47 #33
Det er sgu da surt at købe nyt, og det ikke virker. Vi kan ikke være mere enige.
Og det er rimeligt at returnere, når fejlen ikke skyldes én selv.
Avatar billede ticeman Nybegynder
22. november 2003 - 14:40 #34
Bare lige så i ved det så var bundkortet defekt.... Den kører nu! :)