Avatar billede mads86 Nybegynder
14. november 2003 - 04:40 Der er 7 kommentarer

kabel længde intet signal

jeg har tele2 adsl og har mit modem som det første i huset,
derfra har jeg et netkabel ca 15 over til en router hvor
jeg forbinder to computere,det ene kabel er 1 meter det andet er 40 meter.
Problemet er at den computer der tilsluttes 40 meter kablet
ikke får forbindelse.er 40 meter for langt?
Jeg kan godt få forbindelse til begge computere hvis jeg bruger 2 stk kabel på 1 meter
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
14. november 2003 - 05:34 #1
Et cat-5 kabel må være ~95 meter ved 100mbit, så det er ikke længden der er dit problem, forudsat at det er cat-5 kabel.
Avatar billede mads86 Nybegynder
14. november 2003 - 05:42 #2
det er et cat5 utp
Avatar billede bredker Nybegynder
14. november 2003 - 06:57 #3
så er der nok en fejl i kablet
se om der er et brud , ellers prøv at skifte stikkene
nu er det vel et alm kabel , og ikke et krydset
Avatar billede henriktha Nybegynder
14. november 2003 - 07:32 #4
Hvis kablet virker som det skal, bør du måske overveje at investere i et STP (Shielded), da et UTP kabel er meget modtagelig overfor støj fra andre strøm kilder.

Nu ligger dit Netværks kabel ikke i en kabel bakke med almindelige el ledninger vel ???
Avatar billede redhat9user Nybegynder
14. november 2003 - 08:06 #5
Har du selv lavet kablet? En klassiker er at rode rundt i parrene, så bliver rækkevidden kun ca. 10m.

Du kan se her hvordan det SKAL forbindes:

http://www.hardwarebook.net/cable/network/ethernet10basetstraightthru.html

Principielt bør et UTP CAT5 patch kabel kun være 30m (derover skal der benyttes installationskablet med stive ledere - duer ikke til RJ45 stik, kræver dåser), men det er nok ikke dit problem.
Avatar billede a_eriksen Nybegynder
16. november 2003 - 21:16 #6
STP kabel er ikke nødvendigt i den her sammenhæng da ethernet er baserest på balancerede par og er galvanisk adskilt fra andet hardware, så eventuel commonmode støj har ikke noget at sige.

At det er stive ledere har INTET at sige, faktisk er der flere argumenter for at bruge flertrådede ledere fordi det er højfrekvente signaler der arbejdes med.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
16. november 2003 - 21:58 #7
a_eriksen>> Der er nu et enkelt argument for at benytte stive ledere: Impedansen er mere veldefineret så rækkevidden bliver længere.

Tilsvarende giver skærmede kabler noget bedre støjdæmpning end uskærmede, men jeg er da enig i at det næppe er nødvendigt.