Avatar billede ridefisken Nybegynder
12. november 2003 - 19:56 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

TFT skærm - 17 tommer?

Hello...

Jeg leder efter en rimelig god TFT-skærm. Jeg havde regnet med en 15-tommers, men så kommer der en og siger, at man sagtens kan få en 17-tommers tft skærm for under 3000 kr.
Jeg synes det lyder ustyrligt billigt, er det noget crap man køber?
Kan i give mig nogle gode eksempler, pris, størrelse og ikke mindst billedkvalitet og response tid taget i betragtning.
Den skal måske bruges til spil en gang imellem, men hovedsageligt til mere rolige ting.
Avatar billede nmh Nybegynder
12. november 2003 - 20:00 #1
her er et udbud. Du kan se data for de forskellige skærme ved at klikke.
http://www.zitech.dk/Product/SubCategory.aspx?SubCategoryID=428&ProductCategoryID=280

Jeg er selv tilfreds med Liteon-skærme.
Avatar billede lede Nybegynder
13. november 2003 - 09:58 #2
Priserne er steget det sidste stykke tid p.g.a. mangel på paneler, og den stiger eller er stabil de næste måneder.
For 3.000,- får du formentlig ikke meget i dag, og det du får.....
En TFT skærm fra f.eks. Samsung holder typisk min. 15 år, så spar lidt mere op og køb noget ordentligt, det betaler sig.
Avatar billede whpsnp Nybegynder
13. november 2003 - 11:39 #3
Du kan få en god 17" skærm for ca. 5000 - fx Samsung eller Xerox. Find dem fx på www.edbpriser.dk
lede>>> 15 år - come on. Der har ikke været TFT skærme på markedet i 15 år og om 15 år vil en TFT skærm fra i dag højst sandsynligt være håbløst forældet...
Avatar billede ultimatesvansi Nybegynder
13. november 2003 - 11:49 #4
Jeg har ikke set nogen TFT-skærme til under 3.000,-, men jeg har set en skærm fra Acer til omkring 3500,- incl. fragt hos http://www.bj-trading.dk/. Det er oven i købet en 18 tommer. Det kan vist ikke betale sig at bruge fx. 6.000,- på en 17" TFT skærm, for med den udvikling der er indenfor TFT- og plasmaskærme, så vil en skærm til 6.000,- hurtigt tabe værdi.

Det kan jo godt være at en Samsung holder 15år, men hvorfor giver de så ikke garanti for dette? Man kan ikke som udgangspunkt regne med at en dyrere skærm holder længere tid. Du kan fx. sagtens købe et B&O tv til 53.000,- der går i stykker efter 1 uge (Har selv erfaret). Man betaler for den nyeste teknologi. En skærm til 3500,- bruger bare en ældre teknologi end den til 6000,-, så hvis du havde valgt at købe skærmen for fx. 2 år siden, ville du kunne bruge 6.000,- på en skærm der ville koste 3.500,- i dag.

Sådan er det med alle produkter, det gælder for alm. tv og stereoanlæg. Og det er jo slet ikke sikkert at man kan se den store forskel på en dyr og en billig skærm.

Mit råd til dig er: Gør op med dig selv hvad du har behov for. Er det den nyeste teknologi, billedets størrelse, plads...ect.

Og så lige en sidste ting. Tror du at du vil have den samme skærm om 15år??? Er der nogen der har prøvet at beholde den samme skærm i så mange år, med den udvikling??? Think not

/US
Avatar billede lede Nybegynder
13. november 2003 - 12:45 #5
vi er fuldstændig enige om at en skærm gider man ikke have om 15 år, men mange beholder den 6-8 år, og hvad er så nogle få kroner i forskel?.
Det er også rigtigt at udviklingen gør at en tilsvarende skærm koster mindre om nogle år, men skal man så nøjes med noget lort indtil da?, og så købe en ekstra fordi man ikke er tilfreds med den?, det er da at bruge for mange penge forkert.
Køber man en rigtig god skærm og har den i 6-8 år, og er glad for den, så er det den bedste investering, hvorimod hvis man sparer 500 kroner og køber noget lort som man alligevel skal have udskiftet efter et par år, ja så er pengene tabt.
Der er stor forskel på levetid på skærmene, og der er endnu større forskel på billedkvaliteten. Jeg vil give dig ret i at man skal finde ud af hvad man har brug for, og så kigge nogle år frem, for skærmen er trods alt det vigigeste (synes jeg) ved en computer, fordi det er den du sidder og glor på i mange timer, og får hovedpine af hvis du ikke har en ordentlig kvalitet.
Jeg kender mange som gav over 7.000 kroner for en 17" TFT skærm for bare 2 år siden, og samme skærm koster i dag bare 3.500 - 4.000,-, men hvad skulle de have siddet med i de sidste 2 år????, de mener at de har investeret godt, for den skærm de sidder med, kan de sidde med i mange år endnu, og være glade for. Dog ser jeg i øjeblikket mange som allerede i dag vil skifte f.eks. deres 2 år gamle 15" TFT ud, fordi man ikke kiggede lidt fremad, og valgte en dengang billig løsning.
Avatar billede ultimatesvansi Nybegynder
13. november 2003 - 13:36 #6
Jamen jeg er jo enig med dig lede. Men dem du kender der har givet 7.000,- for deres skærm er vel stadig tilfredse med den (håber jeg da). Så mon ikke at man kan blive ligeså tilfreds, hvis man købte en tilsvarende skærm idag? Den er jo ligeså god men koster bare det halve. Og selvfølgelig er det bedre at give lidt mere, hvis man så er meget glad for den, hvorimod hvis man har købt en skærm man bliver irreteret over hver dag man bruger den. Det er jo præcis ligesom hvis man køber et par bukser til 100,- og kun gider bruge dem 1 gang. Så er det jo et par dyre bukser, hvorimod hvis man køber et par til 1000,- og bruger dem næsten hver dag i 2 år, så har de jo egentlig ikke været så dyre.

Men skal selvfølgelig ikke spare hvor der kan spares, og så glemme alt om kvalitet, men det er tit dyrt hvis man vil have det nyeste på markedet. Det ser man jo meget tydeligt på de store skærmstørrelser og specielt på CPU'er.

Dem du kender der har købt en skærm for 2 år siden for 7.000,- er jo tydeligvis tilfredse med dem. Men hvis nu den gik i stykker....ville de så ikke være tilfredse med en skærm af samme kvalitet?

HE HE nå vi bliver jo nok aldrig helt enige, så jeg tror at det bliver op til "ridefisken", at vurdere hvad der er bedst for ham/hende.

/US
Avatar billede ridefisken Nybegynder
14. november 2003 - 15:50 #7
Tak for de gode svar..
Det endte med at jeg købte en 17-tommer til ca 3500 kr, det var hvad der var råd til.
Men jeg er tilfreds, og det er til enhver tid bedre end en CRT skærm.
Avatar billede nmh Nybegynder
14. november 2003 - 15:59 #8
Selv tak, takker for point :o)
Avatar billede krusell Nybegynder
14. november 2003 - 16:21 #9
Hvad mener du med, at det til hver en tid er bedre end en CRT skærm?

CRT er, så vidt jeg ved, stadig bedre end LCD skærme.
Derfor graffikkere bruger dem.
Og, at der spilles på dem.
Avatar billede ultimatesvansi Nybegynder
14. november 2003 - 16:35 #10
Nå det blev nmh der fik point. Ja han var jo også til stor hjælp, ved at give et link til zitech, der nok er nogen af de dyreste på markedet..*G* Tak for det ridefisk
Avatar billede ridefisken Nybegynder
04. december 2003 - 18:28 #11
Det var så lidt.
Avatar billede ridefisken Nybegynder
02. januar 2004 - 22:43 #12
.. Og åbn så lige øjnene og tjek hvem der fik flest point.