Avatar billede jeff.d Nybegynder
12. november 2003 - 14:44 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Fordele ved SATA og RAID ?

Hejsa.
Jeg har et Asus A7V333 bundkort jeg har tit har tænkt på at skifte ud med et nyere pga kun 4xagp osv...

Så ville høre om jeg skulle overveje et Asus A7N8X Deluxe

Jeg har 2 IDE harddiske, men har hørt man kan få Serial ATA konvertere der er mere eller mindre ligeså hurtige som at købe 2 nye serial ATA harddiske.

Først og fremmest er det rigtit?

Og tænkte på at benytte RAID funktionen, men hvor meget hurtigere vil det gøre datahastigheden?

og en anden ting er det muligt at smide nyt bundkort i uden at formatere sit C drev og geninstallere XP?
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. november 2003 - 14:48 #1
Afhængig af hvilken raid du bruger, større hastighed og større sikkerhed. Normalt opsættes det kun så du opnår større hastighed (RAID 0)
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. november 2003 - 14:50 #2
Hastigheden afhænger af hvor mange diske di sætter i dit raid. 2 Diske giver næsten dobbelt hastighed, 3 giver næsten 3 gange osv.

Det kan godt lade sig gøre at smide et nyt bundkort i en XP, men du skal ud i en repaie efterfølgende, især hvis der sidder et nyt/andet chipssæt på dette motherborad
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. november 2003 - 14:52 #3
det kan ikke betale sig at sætte en IDE harddisk på SATA med en konverter, kun hvis man ikke har IDE stik på sit bundkort.

RAID (0 som bufferzone nævner) er ca. dobbelt så hurtigt som at køre med en enkelt disk, i hvertfald målt i ren overførselshastighed.
til gengæld er processor belastningen også fordoblet.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2003 - 14:57 #4
til gengæld er processor belastningen også fordoblet <--- Gælder det også hvis man køber en RAID controller ????
Avatar billede macsen Nybegynder
12. november 2003 - 15:00 #5
Jeg tror ikke på, at du kan få konvertere, der kan få dine alm. ATA harddiske til at yde det samme som en SATA disk ....

Hvis du vil benytte RAID funktionene bliver du nødt til at formatere dine diske da de vil komme til at fungere som en! Dvs. har du 2x40GB diske vil du i windows fremover få et drev på 80GB. (hvis du da ikke laver selv laver flere drev)

Jeg har slev et ASUS P4c800 deluxe med 2x120GB SATA diske og det spiller max. Alle mine programmer og spil åbner meget hurtigere end de ellers gjorde. Jeg er ret sikker på at det går min. 3 gange så hurtigt som med en alm ATA disk!

Hvis du bare vil smide et nyt bundkort i din PC, uden at bruge RAID, skal du være uheldig hvis du ikke skulle kunne bruge din gamle installation af windows. Men da det er mange nye drivere windows skal bruge for at køre med et nyt bundkort er det altid en god ide at reinstallere windows. Det er jo windows ;)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. november 2003 - 15:02 #6
phatlasse> det er så afhængig af controlleren, de dyre IDE og vistnok alle SCSI controllere har egen CPU, så med dem gør det ingen forskel.
Avatar billede jeff.d Nybegynder
12. november 2003 - 17:10 #7
Er det en fordel for mig at bruge en SATA konverter?
eller skal jeg hellere finde et bundkort uden SATA med raid på ATA133.
har en 120gb seagate 8mb chache og en 80gb maxtor 2mb cache, kan de sammen?
de er måske også bedre at købe en SATA 80gb og bruge den sammen med maxtor'en men er der så plads til min seagate?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. november 2003 - 08:47 #8
hvis der kun er raid på sata controlleren, så kan der selvfølgelig være en ide i sata konvertere.

forskellige diske i et raid sæt kan være problematisk (har jeg læst) det er i hvertfald den mindste der sætter størrelsen, så du vil have 40 gb på seagate disken der ikke vil blive benyttet.

jeg ved ikke hvilken model seagate disk du har, men den gamle barracuda IV var kendt for at være temmelig dårlig til raid.
Avatar billede jeff.d Nybegynder
14. november 2003 - 01:44 #9
Jeg har allerede:
1 stk. noname ddr400 og 1 stk. noname ddr333 blokker på 512mb
Athlon XP2600
80GB maxtor
120GB seagate barracuda
Plextor dvd brænder

og ville købe:

bundkort:
Asus A7N8X Deluxe
FSB: 400*/333/266/200 MHz
IDE Porte: 2 x IDE100
SATA: 2 x SATA 150 (Raid)
Ram Sokler: 3 x DDR (Dual PC3200)

Men efter at ha hørt jeres svar nu også:

Hardiske:
2 stk. - SATA150 10K RPM WD Raptor 36,7GB (den hurtigeste sata disk i øjeblikket)

RAM (kun hvis de er nødvendige?):
2 stk. - Kingston HyperX DDR400 512mb
--------------------------------------------------------------

Det er lidt dyrt materiale, men mit spørgsmål er kan jeg så tilslutte min 120gb på en af IDE portene i bundkortet og ha den som lagerenhed da der ik er meget plads på Raptor'erne?
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
14. november 2003 - 08:27 #10
ja du kan godt tilslutte både IDE og SATA diske, IDE og SATA controllerne er adskilt, det er derfor der kun er RAID på SATA'en.

ny ram er delvis overflødigt, hvis du genbruger din gamle processor.
MEN, da det nye bundkort er med nForce2 chipset, så understøtter det dual-channel ram, dvs. der er noget performance at hente ved at have 2 identiske ram klodser, frem for 2 forskellige.
Avatar billede Henrik_B Praktikant
14. november 2003 - 17:53 #11
Ved du hvor hurtige dine harddiske er ? IDE 33/66/100/133 ? Så vidt jeg ved, vil de køre med den hastighed, som den LANGSOMSTE disk kører med. F,eks vil du kun udnytte det halve af potentialet, hvis du benytter en ide/66 og en IDE/133 sammen. Cachen har kun mindre betydning i det tilfælde.

Husk, at hvis du sætter de to Kingston ram-moduler op i en dual-konfiguration, får du ikke 1 Gb, men kun 512 Mb, der så til gengæld er dobbelt så hurtig som normalt. Det er det samme princip med RAID, du kan arbejde hurtigere, men får ikke mere kapacitet. Se indlægget fra macsen.
Avatar billede jeff.d Nybegynder
14. november 2003 - 22:43 #12
Hardiske er:
80GB'eren ATA133 og 120GB'eren Ultra ATA/100
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
15. november 2003 - 07:21 #13
Bare lige en sidebemærkning (jeg bruger nemlig ikke min Sata).

Jeg har et A7N8X Deluxe (glimrende bundkort ellers) men det er jo efterhånden over et halvt år gammelt - Mon ikke man kan finde et nyere og bedre bundkort i dag.

Så vidt jeg ved understøttes DDR400 slet ikke og det kan vidst heller ikke køre dual ram.
Avatar billede jeff.d Nybegynder
15. november 2003 - 11:38 #14
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X%20Deluxe&langs=01

læs om kortet her!

måske har du en billig udgave hvor lidt af tingene er pillet fra...
Jeg har et A7V333 i ligenu og det er en billig udgave hvor Raid funktionerne er pillet fra (promise raid)
Avatar billede jeff.d Nybegynder
15. november 2003 - 11:44 #15
hvis i kender et bedre bundkort til amd athlon med sata uden det koster en formue så sig endelig til
Avatar billede jeff.d Nybegynder
16. november 2003 - 04:57 #16
Tak for hjælpen...
Jeg tror jeg vælger at købe nyt B-kort og 2 Raptors :)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
17. november 2003 - 08:23 #17
ok :-)