Avatar billede allan_engell Nybegynder
12. november 2003 - 14:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lokal administrator

Jeg har et lille netværk med en Windows 2000 Small Business Server og ca. 20 klienter der alle kører Windows XP Prossional. På serveren kører der AD og alle klienter er indmeldt i domænet. Alle brugere er standard indmeldt i Domain Users.

Når brugerne logger på klienterne får de kun tildelt en form for "gæsteadgang" til den lokale pc, hvor de ikke kan installere programmer osv. Jeg har brug for at brugerne bliver lokale administrator på klienterne når de logger på. Jeg ved godt at man kan indmelde hver enkelt bruger som administrator på hver pc, men det er ikke en holdbar løsning når der konstant er udskiftning i brugerne.

Findes der en metode hvor man centralt fra kan løse dette problem / opgave?

På forhånd tak!

/Allan
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. november 2003 - 14:56 #1
på mit arbejde har vi oprettet en global gruppe, som på klienterne er indmeldt i den lokale administrator gruppe.
Avatar billede allan_engell Nybegynder
12. november 2003 - 15:00 #2
I har altså lavet et global gruppe på domænet som så er indmeldt i administratorgruppen på hver enkelt pc? ...Men man kan jo ikke indmelde en gruppe fra domænet på en klient? Det ved jeg i så fald ikke hvordan man gør - Jeg kan kun indmelde enkelte brugere med brugerkonti funktionen i kontrolpanel.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. november 2003 - 15:04 #3
hvis du i Brugerkonti i kontrolpanelet vælger fanebladet Avanceret og trykker på knappen Avanceret, så kan du redigere grupperne, istedet for enkelte brugere.

i hvertfald på win2000, som jeg bruger her.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. november 2003 - 15:05 #4
i mit arbejdes tilfælde er dette allerede gjort på vores pc image, så når vi installerer en ny pc, så er det gjort.
Avatar billede allan_engell Nybegynder
12. november 2003 - 15:41 #5
Du har ret nu virker det!
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. november 2003 - 15:41 #6
:-)
Avatar billede lgj Nybegynder
12. november 2003 - 15:47 #7
Jeg håber i er klar over at brugerne dermed også kan logge på serveren med administrator rettigheder.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
12. november 2003 - 15:49 #8
ikke hvis det er en ny gruppe, som kun er tilføjet lokal administrator på workstations.
Avatar billede lgj Nybegynder
12. november 2003 - 16:00 #9
Du har ikke en administrator i ad'et der kun er admin på workstations.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. november 2003 - 08:41 #10
nej, men hvis man laver en gruppe og så lokalt på workstationen tilføjer den gruppe til Administratorer gruppen...
Avatar billede lgj Nybegynder
13. november 2003 - 11:36 #11
OK - jeg forstod på dig at du ikke ville 'dabbe' rundt til alle (20) WS'er, men ville ordne det centralt. Du kunne bare ha' brugt gruppen Domain Users.

Jeg tror vi er enige.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
13. november 2003 - 14:26 #12
jep :-)