Avatar billede sbn Nybegynder
09. januar 2001 - 21:16 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

CPU Idle og andre ...

Er der nogen af de \"såkaldte\" software cooleres jeg kan bruge til noget ???
Jeg har en AMD Duron - men syntes ikke at fx. cpuidle har haft nogen effekt på min cpu\'s temperatur (og JA!! computeren arbejder IKKE samtidig med!)

mvh.
Søren
Avatar billede amneziac Nybegynder
09. januar 2001 - 21:31 #1
Det er jo en AMD...

(nu slagter i mig jo nok...hehe)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. januar 2001 - 21:31 #2
jeg har aldrig brugt dem, og kender ingen der har brugt dem... jeg tror ikke de gør noget godt

jeg har aldrig hørt nogen anbefale dem - og hvis formålet er at holde din CPU nede i temperatur når den ikke bruges, er det da lidt absurd

hvis du har overclocket den så den bliver for varm, ja så bliver den jo varm når du prøver at få den til at yde meget, og derved er det da lidt ligemeget om man deaktiverer den når den ikke bruges, hvis overophedningen opstår når den bruges intenst

undskyld hvis det er kringlet formuleret
Avatar billede amneziac Nybegynder
09. januar 2001 - 21:32 #3
Hvilket styresystem har du?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
09. januar 2001 - 21:38 #4
Jeg brugte på en af mine gamle computere, en Intel Pentium 133-baseret maskine, overclocket til 180MHz, en software cooler kaldet \"Rain\". Den virkede, og hjalp med at sænke temperaturen et par grader.. samme effekt havde \"Waterfall\". Men til de nyere processorer tror jeg ikke det har nogen synlig effekt, varmeafgivelsen er i forvejen ret stor.

http://www.tweakfiles.com/processor/

Software coolers
http://www.tweakfiles.com/processor/amnrefrigerator.html
http://www.tweakfiles.com/processor/cpuidle.html
http://www.tweakfiles.com/processor/kcpucooler.html
http://www.tweakfiles.com/processor/rain.html
http://www.tweakfiles.com/processor/waterfall.html
http://www.tweakfiles.com/processor/wincooler.html

Xtom` =)
Avatar billede sbn Nybegynder
09. januar 2001 - 21:58 #5
1. Mit system ER clocket .... duron 600 @ 1 Ghz
2. Jeg kører winme for øjeblikket
3. Ingen af ovenstående programmer har virket overhovedet
4. Jeg VED godt at de kun skulle kunne virke i idle-tilstand
5. Hvorfor ikke holde temp\'en så lav som muligt ?? (luften i kabinettet bli\'r li\'som varmere ved højere cpu-temp)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
09. januar 2001 - 22:01 #6
Hvilken CPU (hardware)køler har du på?
Hvor mange kabinetblæsere har du?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. januar 2001 - 22:05 #7
sbn>> jaja men de situationer hvor din CPU kunne blive for varm, er jo der hvor den bliver brugt meget, f.eks. spil eller DivX encoding....

og der er en CPU IDLE jo ingen hjælp...
Avatar billede sbn Nybegynder
09. januar 2001 - 22:08 #8
hrm ...
Jeg har et sæt Aqua V120 fra coolerkit.dk, der holder temperaturen mellem 29 (idle) og 38 grader(100% load)
En enkelt 120mm fan der blæser luft henover \"radiatoren\"....
Og det er ca. dét ....
Jeg skal ikke ha\' mere køling ...
jeg ville bare vide om dét dersens software virker! (og hvilke(t))
Avatar billede cyberesben Nybegynder
09. januar 2001 - 22:15 #9
hm ok
Avatar billede xtom2 Nybegynder
09. januar 2001 - 22:17 #10
Rain og Waterfall Pro er blandt de to mest benyttede. Men personligt synes jeg ikke det virker, med mindre vi taler om en \"lille\" eller ældre maskine.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. januar 2001 - 01:55 #11
sbn >> jeg har oxo en Duron 600. Hvis jeg opretter et spg. kan du så fortælle, hvordan du har fået din på 1GHz. Jeg må sige min sidder i et MSI board, hvor multiplier og vcore ikke kan indstilles vis dip\'s (FSB kan justeres i BIOS).
Kan jeg med det board godt glemme at få den højere?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. januar 2001 - 02:04 #12
Hvis du ikke har DIPs på dit board til at indstille multiplieren på din Duron600 som du lige har fjernet multiplierlåsen på, er dit maksimale limit FSB\'ens grænse.. medmindre der kommer en BIOS update der flytter multiplier setup ind under denne.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. januar 2001 - 02:12 #13
Tak, xtom
Avatar billede sbn Nybegynder
10. januar 2001 - 08:38 #14
halifax:
Du KAN godt ændre din multiplier...
Du skal dog hen og ændre på ALLE de små gyldne broer for at indstille Vcore, Multiplier etc ...
Jeg ser lige om jeg kan finde guiden - poster den i løbet af dagen (hvis jeg altså finde den)
mvh.
Søren
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. januar 2001 - 08:41 #15
Hvis han som han skriver ikke kan indstille multiplier via DIPs, er det enten fordi L1 broerne ikke er ordenligt lukkede eller fordi boardet ikke kan.
Avatar billede sbn Nybegynder
10. januar 2001 - 09:14 #16
\"Jeg må sige min sidder i et MSI board, hvor multiplier og vcore ikke kan indstilles vis dip\'s\" ....

der står ikke noget om, om han har / ikke har dip switchene ....

Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. januar 2001 - 09:16 #17
Nej virkli? :)
Avatar billede halifax Nybegynder
10. januar 2001 - 13:01 #18
Her er en vejledning i oc af Duron600 på et MSI K7T pro MB. \"problemet\" med dette board er, at det ikke har dip\'s til at ændre indstillingerne. Nærv. vejl. viser, hvordan det teknisk kan lade sig gøre men det er bestemt ikke for ikke-teknikere. Læs selv. sbn > var det din fremgangsmåde?
http://www.algonet.se/~cyrano/duron.html
Avatar billede sbn Nybegynder
10. januar 2001 - 13:27 #19
Nej ....
Det var kun nødvendigt at optegne \"L1\" broerne på min...
Jeg har et Abit KT7-raid hvor alt kan indstilles i BIOS\'en  ...

mvh.
Søren

Avatar billede idig2 Nybegynder
30. april 2001 - 23:52 #20
Cpuidle er kanon, når man leger med kompressor-køling. jeg bruger cpuidle og shutdown, det har redet min cpu et utal af gange. Og når det bliver for koldt, bruger jeg heatcpu. Alt styret med motherboard monitor. Fedt program.

Idig2