Avatar billede killerloopen Novice
11. november 2003 - 15:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skift fra Oracle til SQL på Webshop løsning

Hej...
Nu er jeg på gyngende grund og med risiko for at blive gjort til grin, stiller jeg alligevel et spørgsmål.
Vi har en webshop baseret på vores XAL som kører på en Oracle database. Vi vil gerne skifte til SQL på vores XAL, dette betyder at vi også skal lave vores webshop om til at køre på SQL. Er det et stort arbejde? Hvad består arbejdet i? Webshop skal vel bare kigge i nogle andre tabeller eller hva´???
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 15:44 #1
Det afhænger noget så grusomt af hvordan jeres web shop er lavet.

ODBC connection og ANSI SQL => ændre DSN fra Oracle til SQLServer og det virker

1 million linier C med embedded SQL som er Oracle specifikt => XXX millioner kroner
Avatar billede keysersoze Guru
11. november 2003 - 15:45 #2
Hvis tabelstrukturen er 100% den samme er det ikke sikkert det er så stort et arbejde - hvis du er heldig kan du nøjes med at ændre din database-connection og det burde ikke være noget større problem...

SQL-syntaksen er langt hen ad vejen den samme hvad angår almindelige select-, delete- og update-statements - men er der brugt specielt oracle syntaks nogle steder skal der så ændres i de enkelte sql'er.

Hedder tabeller og kolonner ikke det samme skal det selvfølgelig så også ændres
Avatar billede killerloopen Novice
11. november 2003 - 15:58 #3
Det er fordi at vores webshop leverandør har givet os en pris på at lave ovenstående. De skal bruge ca. 40 timer. I mine øre lyder det af langt tid, men hvad ved jeg... ;o)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 16:13 #4
Det synes jeg ikke lyder slemt.

Lidt rettelse + lidt test + lidt project overhead + lidt slack for uforudsete
problemer.

Man får ikke lavet meget for 40 timer.

Beklager.
Avatar billede killerloopen Novice
11. november 2003 - 16:21 #5
Det er nok heller ikke så meget timerne det er galt med.... det er sgu nok nærmere prisen... 1250 plus moms/ time.
De har trods alt lavet butikken fra starten og får løbende abb. at man nu pludselig skal betale næsten halvdelen af hvad shoppen har kostet, synes jeg er lige i overkanten.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 16:26 #6
50000 kr. er jo nogen penge.

Men ...

(set i bagklogskabens lys skulle der jo have stået noget om "database uafhængig"
i den oprindelig købs aftale)
Avatar billede killerloopen Novice
11. november 2003 - 16:30 #7
Lige præcis... Det var før min tid og nu er skaden sket, såååeee vi må nok gribe i foret, eller droppe ideen....
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 16:33 #8
Hvis I har kilde kode og licensen tillader kan I også spørge
hos et konslent hus (som f.eks. Cibor), men jeg kan ikke forestille
mig at det vil være billigere fordi de vik først skulle sætte
sig ind i det.
Avatar billede killerloopen Novice
11. november 2003 - 16:38 #9
Jeg tror desværre ikke at licensen tillader at vi gør noget som helst.... ;o( Men tak for hjælpen og ordene...
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 16:43 #10
Så vil jeg ligge et svar