Avatar billede quex Nybegynder
09. januar 2001 - 20:07 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

Hvormeget koster strømafgift ?

Hvordan kan jeg finde ud af hvor meget det ville koste at have min pc tændt døgnet rundt et helt år?
Avatar billede mushie Nybegynder
09. januar 2001 - 20:12 #1
Du kan leje en lejlighed og så sætte din PC op som det eneste i lejligheden der bruger strøm. om et år kan du så se på regningen hvad det koster.

Det var da nemt ;-p
Avatar billede fcs Novice
09. januar 2001 - 20:25 #2
Først og fremmest må du finde ud af hvormeget strøm din PC bruger på een dag.

Når du har fundet ud af det kan du gange dit daglige strømforbrug med prisen på en KiloWattTime (prisen er i øjeblikket 51,1 øre/kWh i Sæby, men den varierer vist fra region til region).

Gang herefter med 365 dage og herefter har du en pris på hvad det koster dig at have din PC tændt døgnet rundt i et år!
Avatar billede steffen Nybegynder
09. januar 2001 - 20:35 #3
Monitoren bruger ca: 100W
Box\'en bruger ca: 60W

Så under antagelse af, at du kun har skærmen tændt ind imellem, bruger din PC som en alm. 60W pære - og vi får:

60W*24h = 1440Wh = 1.5kwh ca. lig med 75øre/dag

Så hvis vi siger 1 krone om dagen incl. monitor-forbrug er det nok et rimeligt skøn - så 365 kroner om året, simpelthen.
Avatar billede codemon Nybegynder
09. januar 2001 - 20:45 #4
51.1 øre kWh ???  er det uden moms og afgifter, for ellers føler jeg mig rimelig snydt med en pris på 1.45 kr/kWh...
Avatar billede steffen Nybegynder
09. januar 2001 - 20:56 #5
Jep, kan se at jeg fx er under NRGi - og nu betaler (iflg: http://www.nrgi.dk/information/sider/priser_aakv.html) 135,63 øre - incl energiafgift på 49,60 øre.

Så regnestykket bliver for mit eget vedkommende:

1.5kwh*135,63 = 2 kroner a daw.
Avatar billede fcs Novice
09. januar 2001 - 21:08 #6
codemon>> Sorry, du har ret. Det var uden moms og afgifter. Den ender vist på ca. 135, som steffen siger
Avatar billede jimsim Nybegynder
09. januar 2001 - 21:09 #7
Vi har på arbejdet et par el-målere vi sætter i stikkontakten hvorefter vi sætter stikket i, måleren viser så på et display hvor mange watt der fiser ud. Så\'en en kunne du jo gå ned og købe nede ved en foretning der sælger el-artikler. Jeg ved ikke lige hvad sådan en koster. Så kunne du lade en computer stå tændt nogle dage og regne dit samlet forbrug ud. Og så gå igang som beskrvet ovenfor.
Her er lige lidt du kan læse, det først link, hvor der er en der har fundet ud af forbruget på noget forskelligt hw, det kan du bruge som vejledning hvis du ikke gider købe den anden dims.
http://fiset.aub.dk/energispar/pcenergi.htm
Det her, tjaaa hvis du lige er inde i en \"miljø-rigtig/besparelse-periode\" :)
http://www.greeninfo.dk/faktaark/40pc.htm
Avatar billede codemon Nybegynder
09. januar 2001 - 21:12 #8
Hvor meget den bruger, kommer an på hvad du bruger den til. At brænde CD\'er bruger vist en del strøm.
Avatar billede steffen Nybegynder
09. januar 2001 - 21:35 #9
Jeg vil som en kommentar til http://fiset.aub.dk/energispar/pcenergi.htm sige, at den strøm man måler med apparatet ikke inkluderer såkaldt \"induktiv\" strøm - noget som også koster penge, og som en computer-strømforsyning (såkaldt \"switchmode\") laver en hel del af - så læg lidt oveni hans målinger.
Avatar billede quex Nybegynder
09. januar 2001 - 22:24 #10
wow.. jeg takker for jeres aktivitet.
jeg skal se hvad jeg vælger at gører imorgen.
Avatar billede driis Nybegynder
09. januar 2001 - 22:45 #11
steffen>> 160 W er sat ret lavt for en computers energiforbrug. 3-400 W er nærmere det egentlige energiforbrug. Spørgsmålet om hvor hvor meget energi en maskine bruger, har næsten lige været oppe på Eksperten, men af en eller anden grund kan jeg ikke lige finde det.

quex>> Du er bedst tjent med at sætte en effektmåler på din PC + skærm i en dag, og så gange dette effektforbrug op med 365 dage, hvis du vil kende den mere nøjagtige pris. Hvor meget energi en PC bruger er meget afhængigt af hvilket hardware, der er i den, og hvordan den bruges.

Avatar billede microtec Nybegynder
09. januar 2001 - 22:47 #12
Hos de fleste el-selvskaber kan du GRATIS låne et instrument der kan måle forbrug i kWh. Så kan du helt nøjagtigt måle forbruget på din PC/Skærm.
Avatar billede codemon Nybegynder
09. januar 2001 - 22:50 #13
\"men af en eller anden grund kan jeg ikke lige finde det.\"

Den søgemaskine igen igen. *gg* Der er lovet forbedringer til den.

Avatar billede microtec Nybegynder
09. januar 2001 - 22:51 #14
driis >> Det spørgsmål du husker var http://www.eksperten.dk/spm/40786
Der var noget uenighed om forbruget for en PC+Skærm.
Avatar billede steffen Nybegynder
09. januar 2001 - 23:14 #15
driis>> 160 W er sat ret lavt for en computers energiforbrug.

Det er jeg ikke enig med dig i.

I artiklen måler manden hans forbrug til ca. 30W for hans box - og med den belastning der undgår hans instrument, tror jeg nok det passer.

Det passer også med det antal PC\'ere der kan være pr. sikring til netparties osv.

300-400W lyder helt i skoven.
Avatar billede microtec Nybegynder
09. januar 2001 - 23:22 #16
steffen >> Hvis du læser vidre kommer der også en kommentar om at man IKKE kan måle effektforbrug med et amperemeter. Det SKAL bruges et rigtigt watt-meter.
Avatar billede microtec Nybegynder
09. januar 2001 - 23:28 #17
Når der tages højde for målefejlen, ligger forbruget i nærheden af 300W.
Avatar billede steffen Nybegynder
10. januar 2001 - 09:14 #18
Det tror jeg på den gør for min PC - 21\" + 19\", 4*HD, 3*CD-R, diverse udstyr - men det tror jeg ikke på, at naboens compaq bruger.

http://www.forbrugerstyrelsen.dk/skole/rrskole.htm#pc antyder at det er nemt at få enheder hvor forbruget ligger på under 40W (der er sgu et stykke derned fra 300W) - om forbrugerstyrelsen er værd at stole på skal jeg lade være usagt - men de har da haft ret før.
Avatar billede microtec Nybegynder
10. januar 2001 - 09:34 #19
steffen >> Øh, de 40W er kun for selve PCén. Beregningerne/målingerne i http://www.eksperten.dk/spm/40786 er med skærm. Det gør en stor forskel.
Det er muligt at quex kun spørger om forbruget på selve PC´en. Så bøjer jeg mig og giver dig ret :o)
Avatar billede jimsim Nybegynder
17. januar 2001 - 14:41 #20
quex, hvordan gik det? eller regner du stadig :))
Avatar billede quex Nybegynder
17. januar 2001 - 16:30 #21
jeg har endnu ikke gjordt meget ved at måle strømforbruget.
men det skal ske snart, så vender jeg tilbage for at skrive hvad jeg er nået frem til.
Avatar billede quex Nybegynder
13. maj 2001 - 15:13 #22
Sorry dudes.... jeg er nok det mest dovne mennesker viser det sig. Jeg har aldrig fået tjekket op på mit forbrug. Men jeg takker mange gange for alles indsats.
Har accepteret alle svar