Avatar billede furious Nybegynder
11. november 2003 - 11:19 Der er 3 kommentarer

Deling af internetforbindelse og sikkerhed?

Hej
Jeg har een fast IP adr. som jeg deler via internetsharing og en switch. Dvs. at den "rå" ADSL går ind i den ene PC (som har to netkort) som så deler internettet ud til andre PC´s via en switch. Jeg kører altså uden TDK´s router!.
Påden PC som deler internettet,er der installeret firewall og antivirus, men mit spørgsmål er så om de andre PC er beskyttet fra indtrængen eller virus?. Altså om jeg også skal installere firewall og antivir på de tilsluttede pc´s.
Er der evt. en smartere måde at gøre dette på! (grunden til at jeg kører uden TDK´s router er at jeg ikke umiddelbart kan åbne og lukke de porte som jeg gerne vil!?)

Har dog en anden router med indbygget firewall (ikke software) som jeg påtænker at bruge, men er det nemt at sætte sådan en router op via webinterface?

Håber der er nogle som kan hjælpe mig lidt?
D
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2003 - 11:21 #1
Jeg ville helt sikkert vælge at bruge routeren som du har i forvejen.
Så er du også fri for at have en PC (den med 2 netkort) kørende, for at de andre kan komme på nettet.
Og jo, det er rimelig nemt at sætte op.
Hvad er det for en router du har ?
Avatar billede squashguy Nybegynder
11. november 2003 - 11:24 #2
Mht AntiVirus, så skal dette ud på alle maskiner for at du er beskyttet.

Den yderste firewall beskytter alle dem bagved.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. november 2003 - 11:27 #3
De er ikke beskyttet, og den maskine der uddeler, er også mere sårbar end den ellers ville være.

Jeg vil anbefale at du opsætter routeren, og anvender den pakkefiltrering der er indbygget i de fleste routere. At du bruger NAT (network adress translation) hvis din router kan dette, ellers få en der kan, At du anvender en switch, at du anvender ikke routbare ip adresser på dit interne net (10.0.0.x eller 192.168.0.x) og hvis du ønsker mere sikkerhed, installere personlige firewalls på de enkelte maskiner