Avatar billede breon Nybegynder
11. november 2003 - 10:01 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Vurdering samt idéer til skole site

Vi er i øjeblikket i gang med at udvikle et site for en skole i DK, men er gået en smule i stå mht til idéer. Vi vil forsøge at lave noget som er lidt anderledes, men som samtidig er brugervenligt og pænt at se på.

Et af vores forslag ser således ud: http://www.breons.friserverplads.dk/skole/design_08.jpg
(serveren kan være langsom, så hav lidt tålmodgihed)

Det er så tanken at farverne skifter alt afhængig af, hvilket menupunkt man har valgt, og siden skal laves med en kombination af Flash og HTML.

Vores problem ligger nede i indholdsdelen. Vi synes der er for meget spildplads, og vil gerne have nogle billeder ind. Vi kan bare ikke helt finde ud af hvor. Vi havde også overvejet at lægge en slags vandmærke ind.

Men er det for kantet? Er det brugbart for forældre? Er det helt hen i skoven?

kommentarer m.m. kan sendes til brian.bp@galnet.dk eller bare postes her.
Avatar billede itryed Nybegynder
11. november 2003 - 10:20 #1
Det er en dejlig let overskuelige side. Jeg synes ikke der skal mere i indholds delen, da den kommer til at virke for proppet, hvis du forstår.
Avatar billede deurell Nybegynder
11. november 2003 - 10:32 #2
umiddelbart ser ideen god nok ud.... dog ville det være rart at prøve den i funktion.
Derudover bliver jeg lidt forvirret over menuerne.... er man under punktet "om skolen" på billedet?...

deurell
niveauet af enkelthed er helt i ok!
Avatar billede breon Nybegynder
11. november 2003 - 10:42 #3
Tak for svarene indtil nu.

Ja, man er under 'Om Skolen' > 'Kort Om Skolen'. Siden findes desværre kun i Photoshop, så den er ikke brugbar.

Vi synes selv, at der er for meget luft i indholdsdelen, og at den måske er for kantet.

Vi skal vise den i morgen for vores kunde, så vi har brug for nogle konstruktive idéer. Og evt. bedre forslag til undermenuer og struktur.
Avatar billede deurell Nybegynder
11. november 2003 - 10:48 #4
Jeg ville personligt bruge noget farve i en ikke så brun nuance.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2003 - 11:11 #5
Jeg var lige ved at lukke siden da den var så lang tid om at loade...prøv at komprimere billedet lidt, det fylder ganske meget...

Umiddelbart ser siden meget lille ud, men svært at sige ud fra et jpg billede.
Avatar billede breon Nybegynder
11. november 2003 - 11:26 #6
Så er billedet blevet komprimeret, men friserverplads kører meget langsomt lige for tiden.
Det er jo meningen at det skal være informationssite omkring skolen, og derfor skal vi ikke lave siden for lille. Men på den anden side forsøger vi at designe til 800*600, og vores topmenu fylder desværre en del.
Vi kommer nok ikke helt uden om brugen af scrollbars, men hvad vil så være den bedste placering: browseren standard?? eller inde i indholds "rammen"?

Farverne pt er midlertidige (taget ud fra et kunstværk på skolen) og det er selve hoveddesignet der er det vigtigste lige nu.
Avatar billede breon Nybegynder
11. november 2003 - 11:33 #7
Alternativ/hurtigere URL til design: http://www.mmd.ots.dk/~tarupskole/design_08.jpg
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. november 2003 - 12:25 #8
Min første tanke var at nu er det skuda efterhånden på tide at skolerne får nogen ordentlige computerskærme.
for siden bære endog meget præg af at være lavet på en skærm med lav opløsning. Især den inverse tekst er nærmest ulæseligt lille. Og når teksten så endda er indlejret i billeder (som den lodrette meny formodentlig er) er der ikke rigtig noget man kan gøre for at få den læsbar. Den lave kontrast i den nedre ende af menuen bidrager til behovet for en klar (og stor) font.

Jeg kan godt lide selve designet. dog bør undermenyen nok rykkes nogen centimeter tilhøjre, som den er er det nemt at tro a første punkt i undermenuen er sidste punkt i hovedmenuen (nej, bjælken er ikke nok til at gøre det intuitivt).

7 punkter i hovedmenuen er for mange. Prøv om ikke i kan skære det med til 4 eller 5.

Jeg synes IKKE der er formeget spildplads omkring indholdet. Marginer gør det nemmere at læse, og overlange linier ( som her på e :-)) gør det sværere. Hvis indholdsarealer generelt skal være tekst med kun få (og små) billeder kunne i med fordel overveje at lave to kolonner (med mindre margin) det ville give både bedre udnyttelse af arealet og bedre læsbarhed.

men min hovedanke er at siden er for lille. prøv at gå ned på den lokale computercafe og kik på siden igennem deres bedste skærm.

mvh JakobA
Avatar billede breon Nybegynder
11. november 2003 - 14:55 #9
så er designet blevet opdateret lidt. Bl.a. er siden blevet lidt bredere og undermenuen er blevet flyttet.
http://www.mmd.ots.dk/~tarupskole/design_11_new.jpg

jakoba > Ang. de 7 menupunkter, så kigger vi på muligheden for at reducere dem yderligere. Vi mener dog ikke 7 er for mange, men kan godt forstå din pointe.

farverne er stadig de samme, men bliver muligvis ændret senere.
Avatar billede deurell Nybegynder
11. november 2003 - 15:05 #10
Den med farverne burde nok ikke kun være muligvis.
Det er lige som om at der mangler noget god kontrast på siden.
Desuden mener jeg at den kant på ca 2px der er rundt om billedet ikke giver en god effekt.
ovenstående er selvfølgelig en smagssag.
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. november 2003 - 15:16 #11
God ide med skrålinien som skillelinie, bare der nu er plads.

jeg foretrækker den mørke (begerste) version hvor der er mest kontrast.

Jeg ville nok hellere helt fjerne den firkantede rand rundtom hele siden, snarere end at understrege den med en bundbjælke. Tjener den egentligt noget formål?

mvh JakobA
Avatar billede yasp Nybegynder
12. november 2003 - 00:03 #12
skriver lige blindt inden jeg læser indlægene

undskyld men det layot vil ingen af elverne synes er fedt. Det kan I gøre bedre
foto af skole lugter af togt og utugt i mellemtiden
menuen er mildest taget ikke køn

beklager jeg er så hård, men det holder sgu ikke, overhovedet
Avatar billede yasp Nybegynder
12. november 2003 - 00:05 #13
..n'd scuse my spelling
Avatar billede yasp Nybegynder
12. november 2003 - 00:11 #14
det konstruktive:

ta'r jeg fejl; der er gradient inden i menuen - prøv at fjerne dem + evt ingen kanter imellem

har I ikke det samme billede - åbning - i en sommerudgave - prøv det

se derefter hvad det gør ved menuen
så får I nok lyst til at ændre 70'erfarverne - giv siden et lyst og indbydende præg. Er det ikke det skolen er ?

la os så se

bedste mening /J
Avatar billede deurell Nybegynder
12. november 2003 - 01:08 #15
har lige siddet og leget lidt og er kommet frem til dette resultat. www.tryllerylle.dk/tarup.jpg
Jeg har skåret et menupunkt væk. Desværre er billedet jo lidt kedeligt som yasp også skriver. Det ville være godt med et sommerbillede.
Hber at du kan bruge det.... om ikke andet til inspiration.
Avatar billede breon Nybegynder
12. november 2003 - 10:41 #16
Tak til alle for kommentarerne. Vi har taget kritikken til os, og har revurderet vores idé. Vi er nu kommet frem til følgende design:
http://www.mmd.ots.dk/~tarupskole/design_12_red.jpg

Mht. til billeder, så havde vi desværre ikke mulighed for at tage billeder i sommermånederne, da projektet først startede i efteråret, og fordi vi skulle have tilladelse fra børnenes forældrene først.

Yasp > Det var lidt hårde ord, men du havde ret, vi kunne gøre det bedre (synes vi selv).

Vi er stadig meget åbne overfor forslag og konstruktiv kritik.
Avatar billede deurell Nybegynder
12. november 2003 - 12:34 #17
Jeg synes stadig at farverne er lidt døde i det.

Ideen med menuen skinner dog bedre igennem nu...
Det med at der er en forbindende streg mellem menupunktet og undermenuen.

I øvrigt virker det rigtigt godt med små billeder i teksten.... Det kan man jo bare ikke altid regne med er til at skaffe....

-deurell
Avatar billede deetox Nybegynder
13. november 2003 - 09:08 #18
hej...
Det design der er på siden er lidt (meget) kedligt. sry. men prøv med en helt anden stil. hvad angår farverne, så kig på www.colormatch.dk. men Aht. designet så prøv at kontakt mig på kllr22@yahoo.dk og jeg er mere end villig til at arbejde på et nyt design.
Avatar billede breon Nybegynder
24. marts 2004 - 20:48 #19
lukker