Avatar billede sjensen Nybegynder
11. november 2003 - 07:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Win98: Insert tasten er default i Replace mode. Hvordan ændre ?

Hej Gutter,

På den eneste Win98 der er på kontoret, er Insert tasten som standard i Overskriv mode når Word startes. Brugeren vil hellere have den i Indsæt mode, lige som det (normalt) er på de andre maskiner med Word.

Hvordan ændrer man standard indstillingen ?

NB! Jeg har prøvet opsætning og tilpasning, men det ændrer ikke noget, og når man trykker på Insert skifter den mellem Overskriv og Indsæt som normalt.
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
11. november 2003 - 09:48 #1
Er det kun i word ins-tasten er aktiv? Hvis ikke er det en indstilling i BIOS
Avatar billede sjensen Nybegynder
11. november 2003 - 10:25 #2
Hej Peter, tak for dit svar.

Jeg har desværre skrevet lidt forkert i spørgsmålet. Ins tasten starter i Insert mode, men man kan ikke ændre det ved at trykke på Insert tasten. Den er ganske enkelt ikke aktiv i Word.

Man kan kun ændre mode ved at trykke med musen på OVR statusfeltet i bundlinien.

Og det er kun i Word at Ins tasten er inaktiv. I andre programmer (wordpad, notepad, osv.) virker den.
Avatar billede jkrons Professor
11. november 2003 - 16:17 #3
Prøv Funktioner - Indstillinger. Fanebladet Rediger. Er der flueben ud for "Sæt ind med INS tasten"? ´Så fjern fluebenet, så skulle du være kørende igen.
Avatar billede sjensen Nybegynder
12. november 2003 - 11:46 #4
Der er ikke hak i "Sæt ind med INS tasten", og boksen under den, "Overskriv" virker på samme måde som OVR status i bundlinien.

Det er som om Word slet ikke vil genkende at der er trykket på INSERT tasten, men da det virker i andre programmer (herunder Wordpad) kan det ikke være tasten selv der er noget galt med. Jeg skal for øvrigt nævne at det er MS Office 97 SR1.
Avatar billede jkrons Professor
12. november 2003 - 11:56 #5
Har du evt. en makro liggende, der "overtager kontrollen" med INS tasten?
Avatar billede sjensen Nybegynder
12. november 2003 - 12:25 #6
Ja det kunne jo godt tænkes, men jeg har checket alle steder, og også prøvet at rette i Normal.dot, men lige meget hjælper det. Det er som om tasten ikke virker. Der sker overhovedet ikke noget når man trykker på den.

Det kunne være jeg skulle prøve at indlæse den originale Normal.dot fra CD'en og se om det ændrer noget. Alternativt geninstallere Word. Men det er sidste udvej. Jeg ville prøve at undgå det ved at spørge nogen af Word eksperterne først.
Avatar billede jkrons Professor
12. november 2003 - 13:21 #7
Prøv i første omgang at omdøbe normal.dot til noget andet, fx normal.old (så du kan få den tilbage, hvis noget går galt). Så oprettes automatisk en ny "frisk" normal.dot næste gang, du starter Word.
Avatar billede jkrons Professor
12. november 2003 - 13:22 #8
Det er også muligt, at der er noget galt i en nøgle i registreringsdatabasen. Jeg kan bare ikke umuddelbart sige hvilken, men jeg undersøge det senere.
Avatar billede sjensen Nybegynder
19. august 2006 - 16:32 #9
Tja, jeg takker for indlæg men fik ikke løst problemet. Til gengæld er det ikke længere relevant da maskinen er skiftet med en ny med XP og Office 2003. Men ta for hjælpen alligevel !