Avatar billede stssts Nybegynder
10. november 2003 - 20:24 Der er 5 kommentarer

Næsten død E-smith server

Min server har problemer med at finde sig selv :-( Findes der nogen former for "redningsplan" så man kan indlæse softwaren igen uden at slette evt. data på disken ?
Avatar billede janpo Nybegynder
11. november 2003 - 22:02 #1
Finde sig selv ? Det er rimeligt uspecifikt. Hvad er der galt ? kan den ikke ping'e sig selv ? Eller er det via NFS ? Eller SMB ? Har du forsøgt at løse problemet ?
Avatar billede stssts Nybegynder
11. november 2003 - 22:34 #2
jaaaeee jeg var vist ikke særlige specifik ;-)
Det der ser ud til at være problemet er en harddisk der ikke kan læses på alle sektorer, så det jeg håber på er en eller anden løsning til at få læst data (den har stået som mailserver for en verdensomrejsende ven)ud af maskinen og så installere en ny harddisk/E-smith.Jeg kender intet til Linux og fatter ikke meget ud over selve opsætningen af serveren. Håber dog på lidt eksperthjælp her.
Avatar billede janpo Nybegynder
12. november 2003 - 16:47 #3
Jeg tror jeg ville sætte en ny hd i maskinen og geninstallere E-smith på den. Derefter montere den gamle hd i den nyes filsystem og hive data og konfig over på den nye ad den vej. Problemet for dig er bare at finde ud af hvor data og konfig er. Da det er en mail-server ligger der nok noget i /var/spool/mail eller noget lignende. Måske ligger der også noget i brugerens hjemme-katalog, som regel under /home/brugernavn.I Linux er konfig som regel gemt under /etc. Der kan også ligge noget i brugerens hjemmekatalog. Et godt råd ( synes jeg ) når man skal padle rundt i Linux filer er at installere mc. Det er en OSS version af Norton Commander.
Avatar billede stssts Nybegynder
12. november 2003 - 20:59 #4
Lyder som en fornuftig løsning. Jeg vil en af de nærmeste dage finde en ny HD og kaste mig ud i det (jeg vender dog nok tilbage når jeg kommer til Linux delen).
Avatar billede eyvind Seniormester
04. juni 2004 - 21:20 #5
Hvis du lægger en ekstra HD i comp - kan du med programmet Drive Image eller Partition Magic kopiere hele HD over.
Denne diskette kan også kopiere over på ekstra HD.
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Læg den på skrivebord db-klik og den be'r om en diskette.
Når du gør det så kopier en part ad gangen (der jo 3)
HD 2 skal lige stå som slave ved operationen.
Endelig kan SME selv lave backup, som du kan indsætte.