Avatar billede zroll Nybegynder
10. november 2003 - 19:25 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Gaobot, genstarter efter 60 sek.

Hej
Jeg er en af de uheldige der har fået virus.
Jeg kører XP og har lige reinstalleret på ny partition, og kørt komplet windows update.
Jeg har installeret Norman Antivirus og firewall, den melder om virus på svchost.exe der hedder gaobot.
Norman sletter en fil og sætter en i karantæne.
Problemet med genstart efter 60 sek. har jeg klaret med "shutdown -a".
Har prøvet med "stinger" fra Symantec, tror jeg nok. Og "w32gaobot removal" fra Virus112.
Jeg har slået sysatemgendannelse fra og forsøgt at slette svchost.exe med Dr. Delete

Hvad gør jeg forkert??
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 19:26 #1
For at løse problemet skal du hente 2 programmer.

Først spybot : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#spybot
direkte link : http://download.com.com/3000-2144-10122137.html?part=104443&subj=dlpage&tag=button

Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, derefter genstarter du

Derefter hijackthis : http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis
direkte link :         http://www.webattack.com/get/hijackthis.html
den udpakker du og kører Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.

DU MÅ IKKE FIXE NOGET SELV. NÅR VI HAR TJEKKET LOGGEN IGENNEM FORTÆLLER VI DIG HVAD DER SKAL SLETTES...

Manual for installering af hijackthis:
http://www.spywarefri.dk/hijackthis.man.htm
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 19:27 #2
Vi tager det manuelt, det er sikre.

Bare følg vejledningen, så skal jeg nok sørge for at du bliver ren
Avatar billede fromsej Praktikant
10. november 2003 - 19:30 #3
Jeg har lige fundet Gaobot her med HJT, så det er fremgangsmåden.
http://www.eksperten.dk/spm/425720
Avatar billede zroll Nybegynder
10. november 2003 - 19:40 #4
Her er så loggen

Logfile of HijackThis v1.97.5
Scan saved at 19:39:49, on 10-11-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\System32\SERVlCES.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\ZLH.EXE
C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NPFSVICE.EXE
C:\Norman\NVC\BIN\Zanda.exe
C:\WINDOWS\system32\pctspk.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NYMSE.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NIP.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\npfmsg2.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\nvcoas.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NJEEVES.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\cclaw.exe
C:\Driver\Gaobot\hijackthis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [Configuration Loader] SERVlCES.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Registry Loader] regloadr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Norman ZANDA] C:\NORMAN\Nvc\BIN\ZLH.EXE /LOAD /SPLASH
O4 - HKLM\..\RunServices: [Configuration Loader] SERVlCES.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Registry Loader] regloadr.exe
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O16 - DPF: {19E28AFC-EAE3-4CE5-AC83-2407B42F57C9} (MSSecurityAdvisor Class) - http://download.microsoft.com/download/0/5/c/05c905f4-dd30-427d-a3de-373c3e5552fc/msSecAdv.cab?1068467563732
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?37935.0526273148
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 19:40 #5
Det var en lille log, der går 20 min.

Slet ikke noget imens
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 19:48 #6
Havde lige lidt hjælp på, så det gik stærkt(Tak fromsej)

Der var en del snavs:
Du skal nu til at i gang med at fixe. Men først skal du lige have noget instruktion. Allerførst skal du slå systemgendannelse fra. Hvis du ikke ved hvordan du gør det så kig her: http://www.spywarefri.dk/virus.htm#alle derefter skal du åbne hijackthis. Du får herunder nogle filer som du skal fixe, det du skal gøre er at sætte en vinge ud for alle disse filer. IKKE FIXE endnu. Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned, det er meget vigtigt at det eneste vindue som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix chekede. Efter fix skal du genstarte din computer.
Her er de filer, du skal fixe :

O4 - HKLM\..\Run: [Configuration Loader] SERVlCES.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Registry Loader] regloadr.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Configuration Loader] SERVlCES.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Registry Loader] regloadr.exe

Derefter Genstarter du i fejlsikret tilstand(Fejlsikret tilstand kommer du i ved at trykke på <F8> når maskinen starter op, lige inden den begynder at indlæse Windows.) Find følgende fil i Stifinder og slet den:

C:\WINDOWS\System32\SERVlCES.exe

og så skal du søge på regloadr.exe i skjulte filer og mapper, hvis du finder den skal den slettes...

Derefter genstarter du og sender en ny log herind, for at se om vi har fået den helt ren.
Først når din log er endelig godkendt, må de aktiver din systemgendannelse igen.
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 19:49 #7
Den du skal slette i fejlsikret:
C:\WINDOWS\System32\SERVlCES.exe => bemærk det er et lille L i stedet for et stort I
Avatar billede zroll Nybegynder
10. november 2003 - 20:06 #8
Så er jeg her igen

Jeg skulle fixe alle filer i "hijackthis" ?, eller, det har jeg så gjort.

Jeg fandt ikke regloadr.exe

Her er ny log
Logfile of HijackThis v1.97.5
Scan saved at 20:04:21, on 10-11-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NPFSVICE.EXE
C:\Norman\NVC\BIN\Zanda.exe
C:\WINDOWS\system32\pctspk.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NJEEVES.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\nvcoas.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE
C:\Driver\Gaobot\hijackthis\HijackThis.exe

O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 20:11 #9
Det skulle du ikke.

Kun dem jeg skrev ovenover.

Du er nødt til at hente det du har fixet igen ved hjælp af backup.

Kør Hijackthis igen, i stedet for at trykke scan trykker du på config, og så på backups, der markerer du en linie og trykker på Restore, det gør du
til der ikke er flere linier. Det er disse linier:

O4 - HKLM\..\Run: [Norman ZANDA] C:\NORMAN\Nvc\BIN\ZLH.EXE /LOAD /SPLASH
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE

så genstarter du og laver en ny logfil.
Scan, save log, kopier logfilen herind
Avatar billede zroll Nybegynder
10. november 2003 - 20:15 #10
Kun de 2 du nævner skal restores?
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 20:17 #11
ja, genstart og ny log
Avatar billede zroll Nybegynder
10. november 2003 - 20:18 #12
Her er ny log

Logfile of HijackThis v1.97.5
Scan saved at 20:18:24, on 10-11-2003
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\userinit.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\ZLH.EXE
C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NPFSVICE.EXE
C:\Norman\NVC\BIN\Zanda.exe
C:\WINDOWS\system32\pctspk.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\nvcoas.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NYMSE.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NIP.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\npfmsg2.exe
C:\NORMAN\Nvc\BIN\NJEEVES.EXE
C:\NORMAN\Nvc\BIN\cclaw.exe
C:\Driver\Gaobot\hijackthis\HijackThis.exe

O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [Norman ZANDA] C:\NORMAN\Nvc\BIN\ZLH.EXE /LOAD /SPLASH
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Programmer\WinZip\WZQKPICK.EXE
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 20:22 #13
De to 016 bliver automatisk gendannet, når du skal bruge dem, så det er ligemeget.

Du er ren nu og kan aktiver din systemgendannelse igen

For at sikre din fremtidige færden på nettet vil jeg foreslå at du henter følgende programmer :
Spywareblaster & Spywareguard & IE-SPYAD & Ad-aware

Alle programmerne finder du her http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm

Hvor der også er en beskrivelse af programmerne, samt en installations vejledning..

Alt sammen skal løbende opdateres, ligesom dit windows og IE..

Derefter kan du trygt surfe på nettet, uden at få alt det snavs på computeren.
Avatar billede arlet Juniormester
10. november 2003 - 20:22 #14
Takker for point*S*
Avatar billede zroll Nybegynder
10. november 2003 - 20:27 #15
Det var da det mindste, det er mig der takker.