Avatar billede weilsby Nybegynder
10. november 2003 - 14:09 Der er 11 kommentarer

Hvilket program til tryksager?

Hej

Jeg sidder i en offentlig forvaltning med biopgaver indenfor fremstilling af forskellige tryksager (annoncer, foldere mv.).

Jeg har adgang til Adobe Photoshop, Illustrator, In-Design og Acrobat... Jeg har altid brugt Photoshop og har samlet viden omkring opløsning, farver osv op undervejs. Men nu er jeg blevet i tvivl. Hvad bruger professionelle typsik hvis de vel og mærke bruger en eller flere af nævnte programmer?

Og er der nogen der kender et sted hvor man kan finde en nogenlunde kort huskeliste/intro til hvad man skal huske/gøre ift. filtyper, opløsning, farver osv osv. Jeg ved godt det sidste spørgsmål er lidt for krævende -men man har jo lov at prøve :-)
Avatar billede Spotgun Seniormester
10. november 2003 - 14:14 #1
Lav din tryksag i InDesign (evt. vha. photoshop og illustrator til at klare det grafiske). Det hele kan muligvis sendes til tryk som en PDF-fil - spørg hos dit trykkeri hvilke formater de godtager, samt hvilke opløsninger de vil have det i.

Normalt for tryksager er dog ca. 300 DPI i CMYK farver. Filtyper varierer fra trykkeri til trykkeri. Husk også at høre dem ad om fontene skal være inkluderet, om der skal være skæremærker osv.
Avatar billede weilsby Nybegynder
10. november 2003 - 14:17 #2
Jeg har tidligere mødt en del der gerne vil have pdf'er. Men -kan/skal jeg benytte distiller-funktionen (og med hvilke indstillinger? f.eks. Press?) til at lave disse med??
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. november 2003 - 14:22 #3
Hvis du ikke har købt endnu, så tal med det trykkeri de bruger, og husk så at der er stor forskel på MAC og Windowsversionerne, især på font området. Jeg vil også anbefale Inddesign, men hvis dit trykkeri ikke kan håndtere indesign filer er det er dårlig ide.
Avatar billede Spotgun Seniormester
10. november 2003 - 14:24 #4
Ja, benyt bare destilleren. Nogle trykkerier har deres egne indstillingsfiler du kan indlæse i distilleren, mens andre ikke har nogle. Til dem der ingen har, kan du godt køre med Press-indstillingerne.
Avatar billede weilsby Nybegynder
10. november 2003 - 14:24 #5
Programmerne har jeg (og de står ikke til at ændre) -så det er bare et spørgsmål om hvilket program jeg skal arbejde i og dernæst hvilket format jeg skal gemme i (og hvordan!)
;-)
Avatar billede weilsby Nybegynder
10. november 2003 - 14:45 #6
Spotgun: som totalt ny i ID -skal man sætte indstillingerne til PDF under filer/pdf-formater først og dernæst eksportere frem for gemme?
Avatar billede Spotgun Seniormester
10. november 2003 - 15:00 #7
Det setup vi bruger her hvor jeg arbejdet er således:

- Tryksagen laves i InDesign og printes ud i en PostScript fil.
- PostScript-filen sendes derefter igennem Distilleren, med trykhusets/egne indstillinger, og en PDF genereres.

Jeg har ikke fået testet hvordan InDesign håndtere eksport til PDF endnu, så jeg kan desværre ikke rigtigt hjælpe dig med, om du kan sætte alle de rigtige indstillinger dér.
Avatar billede weilsby Nybegynder
10. november 2003 - 15:04 #8
Ok Spotgun -jeg må vist lige lege lidt med det for at forstå det. Jeg vender tilbage -foreløbig tak.
Avatar billede miss-g Seniormester
20. november 2003 - 01:06 #9
Når man laver noget i f.eks. QuarkExpress (som svarer lidt til InDesign), så skal man huske at hvis der er billeder eller lign, som går til kanten, så skal det trækkes ud over kanten ca. 3 mm, så der ikke kommer en hvid kant i tilfælde af at noget rykker sig....

PDF fil med skæremærker....

Mange trykkerier har oplysninger på deres hjemmeside - ang. hvordan filerne skal leveres.
Avatar billede miss-g Seniormester
17. januar 2004 - 21:38 #10
Lægger da lige et svar, hvis jeg har bidraget med noget brugbart *S*
Avatar billede weilsby Nybegynder
19. januar 2004 - 08:33 #11
Jeg tror spotgun var den der ramte hovedet på sømmet.
W