Avatar billede martin_moth Mester
09. november 2003 - 12:34 Der er 51 kommentarer og
2 løsninger

USB-pen registreres ikke

Er ikke helt klar over om jeg er i den rigtige kategori - er jeg ikke det, guide mig venligst :o)

Jeg har win2000 Professional på Dansk, og smider en USB-pen i min USB-port på min gamle Compaq Presario 5716. Intet sker - der er intet ekstra drev i stifinderen. Genstart med USB-pennen siddende deri hjælper ikke. What to do?
Avatar billede mjl Nybegynder
09. november 2003 - 12:38 #1
Driver
Avatar billede netpxg Nybegynder
09. november 2003 - 12:41 #2
Prøv usb-pennen i en anden pc
Avatar billede zhark Nybegynder
09. november 2003 - 12:45 #3
Har du andre USB enheder som funker, jeg tænker på om USB er aktiveret i bios? Ofte er det sådan at: Man installere enheden - uden den er tilsluttet og så kommer den og sige... tilslut usb-enheden nu og resten opsættes automatis. Men erkender at der også skulle komme en reaktion "omvendt" når enheden sættes i.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. november 2003 - 12:46 #4
Nedenstående vil rette op på småfejl i filsystemet !

Start - Kør - og skriv så i promten -    sfc /scannow

Husk mellemrummet mellem    sfc og /

Din Windows cd skal ligge i drevet mens du gør det.
Avatar billede martin_moth Mester
09. november 2003 - 13:21 #5
USB-pennen virker i andre PC'er, og jeg har ikka andre USB-enheder. zhark er nok inde på noget fornuftigt mht. bios - jeg tjekker senere :o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. november 2003 - 13:28 #6
Prøv evt. guiden - Tilføj ny hardware.
Avatar billede martin_moth Mester
09. november 2003 - 18:40 #7
Hmm - det eneste sted jeg kunne se noget USB-relateret i min BIOS var ved noget USB-keyboard - halløj. Det var disabled, jeg enablede det, og det hjalp ikke :o(
(I en Compaq Presario er det begrænset hvad man kan "pille ved" - der er en eller anden Compaq-BIOS hvor man ikke kan pille så meget som man kan på en bambus-PC - det er i hvert fald min teori)

I tilføj/fjern hardware (liste over installeret hardware) er der en
"Ikke-understøttet VIA USB universel værtscontroller"
Klikker jeg på "næste" får jeg at vide at enheden fungerer korrekt...

Hvis jeg søger efter ny hardware finder den intet...

Hvis jeg vælger at tilføje hardware fra en liste, er der ikke noget der hedder USB.

Hvad skal jeg gøre - anyone?

Jeg vil gætte på, at smider jeg noget andet end en USB-pen i mit usb-stik, vil det heller ikke virke...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. november 2003 - 18:45 #8
Har du forsøgt det jeg skrev kl. 12:46:25 ?
Avatar billede zhark Nybegynder
09. november 2003 - 19:17 #9
Via USB? Hvad med at hente Via 4in1 drivere, jeg gætter på de hjælper.
Avatar billede martin_moth Mester
09. november 2003 - 19:54 #10
victor-1: Har ikke lige min win-CD ved hånden, derfor ikke prøvet endnu
zhark: Jeg ANER ikke hvad VIA USB er for noget. Er det det jeg skal have gang i? Nogen ide om hvor der findes drivere? Beklager, at jeg er så tungnem :o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. november 2003 - 19:56 #11
Opdater driverne til dit bundkort tror jeg han mener ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. november 2003 - 19:56 #12
Hent dette lille program, som du pakker ud et eller andet sted på din HDD, (jeg ville vælge skrivebordet) hvorefter du gemmer den udpakkede mappe hvor du finder det passende. (hos mig - C:\Programmer) Opret evt. en genvej til .exe-filen i mappen, som du placerer på dit skrivebord. Programmet er i stand til, at fortælle dig næsten alt om din pc. Og i de fleste tilfælde, vil der også ud for de enkelte dele i pc'en, være et link til steder på Internettet, hvor du kan finde den rigtige driver.

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

/victor-1
Avatar billede zhark Nybegynder
09. november 2003 - 20:49 #13
Jeg har altid skullet bruge Via 4in1 drivere, som er til alle mobo med via chipset, det er lidt svært med Compaq, hvad... men det du skrev indikerer stærkt det er Via chipset.
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/via.jpg
er nemme at finde på google, bare søg på "via 4in1"
Avatar billede victor-1 Nybegynder
10. november 2003 - 16:43 #14
Feedback ?
Avatar billede martin_moth Mester
10. november 2003 - 23:27 #15
sorry - en fejl at jeg fik afvist. Har endnu ikke testet - bruger efterhånden hele mit liv på arbejdet, og er ikke hjemme ved min pc. Hav lidt tånmodighed :o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
10. november 2003 - 23:30 #16
Du får et nyt svar i tilfælde du kan bruge det jeg HAR givet ;o)
Avatar billede martin_moth Mester
11. november 2003 - 07:48 #17
Skal nok få kikket på det i aften :o)
Avatar billede martin_moth Mester
11. november 2003 - 21:21 #18
Har installeret via 4i1

Stadig "Ikke-understøttet VIA USB universel værtscontroller"

Så har jeg installeret http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32  og det fortæller mig at jeg bør opdaterer min bios (ingen link) og at jeg bør ænderer min AGP Aperature størrelse (hvordan man så end gør det)

Intet om USB der ikke virker, men jeg må indrømme at jeg ikke ved ret meget om hvad jeg har med at gøre.

Men jeg skal nok give points - smid svar, dem der mener de har gjort sig fortjent til points.

Yderligere råd modtages meget gerne...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
11. november 2003 - 23:50 #19
Kender du ikke en der kan hjælpe dig med at opdatere din bios.
Du må også kunne se HVOR gammel den bios er. Og hvad den hedder.
Programmet fortæller også, hvilket bundkort der sidder i maskinen.

Læg oplysningerne herind :o)
Avatar billede martin_moth Mester
12. november 2003 - 08:25 #20
I aften...
Avatar billede martin_moth Mester
16. november 2003 - 18:06 #21
That is - søndag aften :o(

Her er lidt at kikke på

http://kite.mdk.dk/upload/Eksperten1.jpg
http://kite.mdk.dk/upload/Eksperten2.jpg

Jeg forhøjer til 200 points til den der kan hjælpe mig med at få gang i min USB-port - for nu har jeg fået et digitalt kamera der overfører billeder til min PC gennem - ja, gæt selv :o)
Avatar billede martin_moth Mester
16. november 2003 - 18:34 #23
Tredie gang er lykkens gang - HER er billederne...
http://worldzone.net/business/eksperten/
Avatar billede victor-1 Nybegynder
16. november 2003 - 22:36 #24
Kigger på det - men mangler stadig en oplysning om BUNDKORT-NAVN ;0)
Avatar billede martin_moth Mester
17. november 2003 - 07:09 #25
Doh - skaffer det i aften, når jeg kommer hjem...
Avatar billede victor-1 Nybegynder
17. november 2003 - 09:01 #26
Ja, ja - vi får se.
;o)
Avatar billede martin_moth Mester
17. november 2003 - 09:04 #27
Hrmpf - vent nu bare og se kl. 19:00 :o)
Avatar billede martin_moth Mester
17. november 2003 - 20:21 #28
Så er motherboardet også vist... (selvom klokken blev over 20:00)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 01:27 #29
Jahh - jeg har nu ledt over alt, men finder intet !

Ha, ha - det skulle vel ikke forholde sig sådan, at du har glemt en lille, men temmelig vigtig detalje ?
;o)
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2003 - 08:33 #30
Det samme link som før. http://worldzone.net/business/eksperten/
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2003 - 08:34 #31
Der står jo ikke meget om motherboardets navn, men hvis jeg ikke kan læse det der, hvor kan jeg så læse det?
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. november 2003 - 08:41 #32
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. november 2003 - 08:42 #33
Bare afvis... der er intet specielt til USB... :-(
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2003 - 08:43 #34
Jeg skriger bare på hjælp - jeg har ingen ide om hvad jeg skal gøre for at få det til at virke. Opdatere bios, måske?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 15:19 #35
Det ville være det helt rigtige sted at starte !
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2003 - 15:21 #36
OK - næste spørgsmål: Hvordan?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 15:24 #37
Guide:
Her er en slags guide som flere gange har været bragt på Eksperten.

Dette er en af måderne, man kan opdatere sin bios på.

Når du har hentet Bios opdateringen, skal den måske pakkes ud.
(Hvis det er en .BIN-, .ROM- eller .AWD-fil, skal den ikke pakkes ud) Hvis det er en
.ZIP fil, kan du f.eks. bruge winzip fra www.winzip.com Hvis det er en .EXE fil, skal man
normalt bare D-Klikke på filen, og så vælge det drev filerne skal pakkes ud på.

Hvis der ikke er noget opdateringsprogram med i pakken, skal du hente det, det samme sted,
som du hentede biosopdateringen.  Det kunne f.eks. hedde AWDFlash.exe eller AMIFlash.exe
Både bios-filen og opdaterings programmet, skal kopieres over på en formateret diskette.
Kører du ikke med NTFS filsystem, kan du også lægge filerne i f.eks. C:\Biosupd

Og du skal være 100% sikker på, at det er den rigtige opdatering du har hentet.

Lav først en startdiskette. I Windows 9x skal du bruge Start  - Programmer - MS-DOS-Prompt
> skriv 'Format A: /s'  (Husk at sætte en tom diskette i diskettedrevet)

I Windows ME kan du oprette en startdiskette, ved at gå ind i Start - Indstillinger
> Kontrolpanel - Tilføj/Fjern Programmer > Fanen Startdiskette.

Hvis du kører med Windows 2000, så kan du hente en på xxx.xxxxxxx.xxx
(Ikke en DOS/Windows 95  version)

Hvis du kører med Windows 9x, kan du også trykke på F8, når du starter computeren.
(Hold knappen nede)
I den efterfølgende Startmenu, skal du så trykke på 'SHIFT-F5'.

Hvis du vil starte på startdisketten, så sæt disketten i diskettedrevet, og genstart
computeren. Der bliver nu startet op på disketten.
Hvis der ikke bliver startet på disketten, skal du rette startrækkefølgen i bios til f.eks.
A,C,CD-ROM
For at komme ind i bios, skal man normalt trykke på  'Delete' ved opstart.
Punktet du skal rette, står normalt i menuen 'Bios Setup' og hedder 'Boot Sequence' Husk
'Save & Exit'

Hvis du hentede en startdiskette på xxx.xxxxxxxx.xxx , eller oprettede en i Windows ME,
så kommer der en startmenu frem, når du booter op på disketten. Når du ser den startmenu,
skal du trykke på 'SHIFT-F5'

Når du ser DOS Prompten A:\> skal du starte flash programmet.
(Hvis du lagde filerne i C:\Biosupd skriver du først '
C:' <Enter> og så 'CD Biosupd' <Enter>)

Det kan f.eks. gøres ved at skrive 'navnet_på_flash_programmet bios_fil_navnet.bin' og så
følge anvisningerne som programmet kommer med.
I andre tilfælde kan man nøjes med at skrive 'navnet_på_flash_programmet' og så bliver man
automatisk guided videre af programmet.
Den præcise kommando kan afvige, men det står enten i den readme fil, som de fleste
producenter vedlægger. Eller så står det helt sikkert på deres hjemmeside.

Imens bios opdateringen foregår, må du om ingen omstændigheder slukke eller genstarte
computeren.
Hvis opdaterings programmet fortæller dig, at bios opdateringen IKKE lykkedes, så gentag
proceduren indtil det lykkedes. Du må heller ikke her, genstarte eller slukke for
computeren.

Når bios opdateringen er fuldført korrekt, slukker du helt for computeren. Starter op igen,
og går ind i din bios.
Her vælger du så punktet 'Load bios defaults' eller lignende, og så Save & Exit.
Gå ind i bios igen, og ret eventelle indstillinger, du nu måtte bruge.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 15:25 #38
Du kan måske finde ud af det ved at kigge lidt på det her :o)

http://www.eksperten.dk/spm/382620
Avatar billede paraa Nybegynder
18. november 2003 - 15:26 #39
mener ikke du behøver at opdatere BIOS.
1. se om USB er aktiveret inde i BIOS, hvis ikke så aktivere det.
2. ved ikke om du har USB 1.1 eller 2.0 Men mener at usb 2.0 kan have nogen problemer i Windows2000, det har microsoft rettet ved at man installere Service Pack 4 til Win2k. DK versionen kan downloades her på dette link
http://download.microsoft.com/download/7/c/7/7c7b3abd-2bfc-4e0d-b808-f4abdfc1c5f1/w2ksp4_da.exe
3. Sørg for at du på din PC er logget på med en brugerkonti som har rettigheder til at "installere" software/hardware. evt. administrator eller powerusers.
4. hvis intet virker, så gå ind i "tilføj/fjern hardware" og manuelt installere det. Og genstart, efter da burde din Windows2k finde USB dimsen.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 15:29 #40
Selvfølgelig bør bios opdateres - den er 4 år gammel !
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2003 - 15:33 #41
paraa:

ad 1: Har gjort, se 09/11-2003 18:40:43
ad 2: Jeg installere SP4 når jeg kommer hjem - kan ikke huske hvilken SP jeg har på nu
ad 3: Naturligvis
ad 4: Har gjort, se 09/11-2003 18:40:43 og efterfølgende

victor: Meget fint - men hvor får jeg fat i en bios-opdatering? Det er ligesom det der er sagens kerne... Jeg aner intet om hvilket motherboard/bios jeg har (se de screenshots jeg har uploadet) i dag, og har på fornemmelsen, at hvis man gør noget galt ved en opdatering, ja så er der ingen vej tilbage :o(
Avatar billede victor-1 Nybegynder
18. november 2003 - 15:37 #42
Du har ret i det kan gå HELT galt, hvis du installerer en forkert bios. Derfor er mit råd, at du kontakter Compaq og får dem til at finde den helt rigtige bios til dig.
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2003 - 15:40 #43
OK - jeg forsøger (at kontakte compaq). Gider de mon at hjælpe med det..? Jeg forsøger
Avatar billede jepouls Nybegynder
18. november 2003 - 15:46 #44
Hvis det er et "ægte" VIA chipset der er i maskinen (både syd- og nordbro er via) skal der installeres en spec. via USB patch fra denne link. www.viaarena.com/?PageID=298.
Avatar billede jepouls Nybegynder
18. november 2003 - 15:48 #45
Undskyld. Det er kun til 98 og me at det gælder.
Avatar billede martin_moth Mester
19. november 2003 - 19:54 #46
Har opdateret bios, har hentet SP4, har gjort alt. Intet liv i USB'en.

Gode forslag modtages gerne - muligvis mangler jeg blit en driver? Eller hvad kan være galt?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. november 2003 - 22:26 #47
Hvis din USB-pen kræver en driver, så ha' den ved hånden/maskinen.

Sæt USB-pennen i USB-stikket.

Gå i enhedshåndtering og find den der.

Marker den og klik på egenskaber.

Klik på fanebladet "Driver"

Klik på "Opdater driver / Geninstaller driver"
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. november 2003 - 22:27 #48
Jeg bli'r snart sur på den ski.. pen ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. november 2003 - 22:43 #49
http://h20015.www2.hp.com/en/any/na/cpq/softwareList.jhtml?reg=&cc=us&prodId=compaqpres93575&lc=en&plc=&softitem=Microsoft%20Windows%202000&sw_lang=en&pagetype=software

Næsten det samme link blev smidt her af "jpvj" 18/11-2003 08:41:04.
Dette er dog 100% direkte.
Vælg det nyeste Diagnostic-værktøj - download det og installer det.

Helt ærligt aner jeg ikke hvad dette værktøj kan, men det ser ud til, at det kan køre en test af en Compaq-maskine og finde evt fejl.

Prøv det ;o)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
23. november 2003 - 20:19 #50
"martin_moth" - er der liv i dig ?
Avatar billede martin_moth Mester
24. november 2003 - 06:25 #51
Intet virker

Jeg deler lidt points ud som tak for indsatsen
Avatar billede victor-1 Nybegynder
24. november 2003 - 11:40 #52
Takker for point :o)

Jeg er rimeligt overbevist om, at du enten har noget hardware som ikke virker som det skal, eller også er det en brugerfejl.

Håber du får problemet løst alligevel - hejsa !
Avatar billede martin_moth Mester
24. november 2003 - 12:12 #53
Helt enig i ovenstående :o)