Avatar billede martinoerteby Nybegynder
08. november 2003 - 15:52 Der er 16 kommentarer

Install Win98 på ny computer

Jeg har en computer af nyere dato ("MYCOM"), som jeg gerne vil installere Windows 98 SE på. Harddisken er på 80 GB, og der er kun ét drev(har tænkt mig at partitionere med PartitionMagic efter installationen). Jeg booter med en gammel, men ellers velfungerende DOS-bootdiskette (Win95, men den plejer at boote hvad som helst).

Problem: Når jeg har bootet med disketten, indsætter Windows 98 SE-cd-rommen, går til D:\ og skriver Install, så kommer jeg kun til, at computeren "registrerer.... bla bla" og kører de sædvanlige scandisks. Derefter kommer meddelelsen "kan ikke læse disk osv."

Hvorfor siger den dét? Jeg har prøvet med to andre, ældre Windows 98, og der sker det samme.

Hvad er problemet?

Er harddisken for stor?
Er det noget i BIOS?

Eller hva...?

På forhånd tak!
Avatar billede fromsej Praktikant
08. november 2003 - 15:55 #1
Prøv at skifte til E: i stedet for D:
Avatar billede fromsej Praktikant
08. november 2003 - 15:57 #2
Men hvorfor ikke bruge Fdisk til at partitionere med inden du installerer Win98?
Det er meget sikrere end med PM.
Avatar billede c-holst Novice
08. november 2003 - 16:01 #3
en guide til fdisk der ligger på startdisketten fra windows 98
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/
Avatar billede arlet Juniormester
08. november 2003 - 16:03 #4
C-holst -> Du må ikke linke til bootdisketterne
Avatar billede thesurfer Nybegynder
08. november 2003 - 16:03 #5
Avatar billede fromsej Praktikant
08. november 2003 - 16:04 #6
C-holst>>Lige lidt info, det er forbudt at linke til www.støvledisk nu igen, Microsoft ønsker IKKE at vi hjælper deres kunder, de kan sq bare opgradere.
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
08. november 2003 - 16:04 #7
Mange tak for jeres hurtige reaktioner. Jeg vil kigge på sagerne og vender tilbage, når(?) alt er godt.
Avatar billede c-holst Novice
08. november 2003 - 16:15 #8
det trode jeg godt man måtte, måtte man ikke i sidste måned.

beklager min udåd, skal fremover nøjes med at henvise folk til at søge efter en på google eller på wintip.dk
Avatar billede c-holst Novice
08. november 2003 - 16:21 #9
eller sige til folk at alle startdisketter til win98 er ens, og kan laves på en hvilken som helst maskine med win98
Avatar billede fromsej Praktikant
08. november 2003 - 16:24 #10
Ja, det er dybt åndssvagt, så vil jeg rent ud sagt skide på deres Copyright til de MS-Dos filer, det er meningsløst at de så ikke selv laver en downloadable bootdiskette på microsoft.
Avatar billede c-holst Novice
08. november 2003 - 16:26 #11
nå...lad os holde os til sagen
Avatar billede c-holst Novice
01. december 2003 - 23:17 #12
har du fået det op at køre?

vi hører gerne hvordan det går med dit problem
Avatar billede martinoerteby Nybegynder
12. december 2003 - 20:59 #13
Undskyld - mwn jeg har været lidt afskåret(!) på det seneste.

Men situationen har udviklet sig sådan, at denne MYCOM-ting godt vil lade Win98 installere på sig alligevel - men uden flere vigtige filer og i fejlsikret tilstand.... Og det er jo ikke sk...smart. Men man kan så køre Win XP henover Win98, og det fungerer. Problemet var bare, at jeg netop ville have 98, men det har jeg droppet.

Hvordan kommer jeg af med mine 30 points?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
18. december 2003 - 04:37 #14
Point gives til de(n) løsning(er) der virkede. Hvis ingen af løsningerne virkede, lægger du selv et svar og accepterer det.
Avatar billede eagleeye Praktikant
18. december 2003 - 08:32 #15
Link til boot-disk siden fjernet.
eagleeye / CoAdmin