Avatar billede kheu_uou Nybegynder
09. januar 2001 - 09:09 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

photoshop

hvordan laver man sådan runde kanter i photoshop
altså en firkant med runde hjørner
ligesom toppen på www.webbyen.dk
Avatar billede mkjeldsen Nybegynder
09. januar 2001 - 09:14 #1
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
09. januar 2001 - 10:07 #2
hmmm jeg synes ikke jeg kan finde noget på det site der !
Avatar billede limemedia Nybegynder
09. januar 2001 - 10:15 #3
Hvilken version har du ? 5.5 eller 6.0
Avatar billede kheu_uou Nybegynder
09. januar 2001 - 10:19 #4
jeg bruger 5.5
Avatar billede Jman Praktikant
09. januar 2001 - 10:28 #5
Lav den i illustrator og inmporter den i photoshop
Avatar billede limemedia Nybegynder
09. januar 2001 - 10:31 #6
Så er det lidt mere besværligt... én metode er at bruge det såkaldte \"Marquee Tool\" (tool boksen øverst venstre) og så tegne dine runde hjørner som en komplet cirkel... Disse cirkler placerer du så de flugter de hjørner du skal bruge

Når du har dine fire hjørne cirkler, tegner du igen med dit marquee tool  to kasser der dækker resten, således at du nu har markeret din kasse med runde hjørner...

Lay et nyt layer og i [EDIT] menuen kan du vælge [STROKE] for omrids eller [FILL] for at fylde din boks.

Men vil lige pointere, at opgraderer du til version 6.0 får du et \"Rounded Rectangle Tool\" der gør det hele for dig :)))

/ Lars
ljweb.com
Avatar billede prodic Mester
09. januar 2001 - 13:12 #7
ret nemt.

Lav en cirkel først med Cirkel-værktøjet
Lav dernæst en firkant med Marquee-værktøjet.
Flyt nu cirkelen på plads så den flugter med firkanten.
Lav nu endnu en firkant og flyt den så den flugter med den cirkelen på den anden led.
Det var sådan set det.

En anden metode er at lave en cirkel og slice/dele den i 4 dele, cutte det ene hjørne væk og flytte det oven på 2 andre firkanter.

Der er mange måder at gøre det på. Hold øje med www.prodic.dk - jeg laver en tutorial til dig med dit problem. Selvfølgelig i stil med de andre på siden.
Jeg giver besked når den er oppe på siden.
Avatar billede limemedia Nybegynder
09. januar 2001 - 13:24 #8
prodic >> var det ikke det jeg skrev ?!? *gg*
Avatar billede prodic Mester
09. januar 2001 - 13:27 #9
var det? :) Jeg ville såmænd bare blære mig lidt LOL
Avatar billede limemedia Nybegynder
09. januar 2001 - 13:31 #10
prodic >> *gg* 2 timer 40 min om en omskrivning ?!? *gg* Skulle du ikke hellere sætte dig ned og tegne et flot forsidebillede af nogle runer eller lign :)))
Avatar billede prodic Mester
09. januar 2001 - 13:35 #11
lj->Jeg læser ikke så hurtigt. ;-)
Dig og dine runer...
Og du mener vel Runesten?
Avatar billede limemedia Nybegynder
09. januar 2001 - 13:38 #12
runer eller runesten... aner det ikke, point til bedste forslag... er blot ikke grafiker i den forstand...
Avatar billede motu Nybegynder
09. januar 2001 - 18:23 #13
gaaab .. besværligt prodic.

1. Åbn et nyt image.
2. Fill bg med sort
3. Åbn nyt channel
4. Lav din firkant
5. fill firkanten med hvid
6. gaussian blur med 6 eller whatver (jo højere jo rundere)
7. adjust levels, træk trekanterne sammen på midten
8. gå tilbage til layers og lav et nyt
9. ctrl+alt+f4
10. fill med den farve du vil ha.
sådan ..
Avatar billede prodic Mester
10. januar 2001 - 11:56 #14
motu dog...er den ikke for sjov hvis man ikke kan lave en cirkel i normal form? Men ja den virker også. ;-)
Ret fancy til Grunden i et Interface.
Avatar billede stroehm Nybegynder
10. januar 2001 - 13:40 #15
det er den gode gamle måde fra ps 3.5
;)
Avatar billede prodic Mester
10. januar 2001 - 13:43 #16
uha de gode gamle dage, dem var der noget ved. Bliver så nostalgisk når jeg installerer PS3.0.
Hvad skal vi dog med at det smarte... ;-)
Avatar billede stroehm Nybegynder
10. januar 2001 - 13:47 #17
jeg har lært at lave det hele uden computer - i de rigtige veterandage ! ( før indernettet rigtig blev commercielt - men husker datydeligt illustrator i første sppæde udgave på de der tv maccer  lol )
Avatar billede prodic Mester
10. januar 2001 - 14:09 #18
Der snakker vi jo først i sidste århundrede.... hehe
Avatar billede stroehm Nybegynder
10. januar 2001 - 14:14 #19
det er lige før - men jeg er også meget erfaren ! ;) ( og gråhåret )
Avatar billede motu Nybegynder
10. januar 2001 - 15:29 #20
:)
Avatar billede motu Nybegynder
10. januar 2001 - 15:30 #21
khen_nou >> extract med 4 pixels og fill med en eller anden farve i nyt layer .. så har du en fin border magen til www.webbyen.dk
Avatar billede ninko Nybegynder
10. januar 2001 - 20:39 #22
Hvis du har version 5.5 følger Image Ready 2.0 med i pakken.
Image Ready har også et \"Rounded rectangle tool\" (hold knappen inde på \"selection tool\" - så dukker den op).

Efter du har lavet din selection kan du:

1. trykke \"Edit\" -> \"Stroke\" (dette tegner en linie om din markering - dog ikke vildt elegant :o)

2. Fylde din selection med den ønskede farve (derefter kan du evt. lave en anden selection indeni og fylde den med baggrundsfarven, og voila! så har du en lidt pænere kant end hvis du bruger \"Stroke\")

Ikke så avanceret, men det virker :o)

++ NINKO ++
Avatar billede motu Nybegynder
11. januar 2001 - 16:18 #23
prodic>> han henviste til et banner, så er det nemmest på den måde ..
Avatar billede motu Nybegynder
11. januar 2001 - 16:21 #24
foresten, er det pengene værd at opdatere til 6.0, har hørt det lidt forskelligt om det.
Avatar billede stroehm Nybegynder
11. januar 2001 - 17:49 #25
6.0 er rigtig fedt - men op det kan betale sig at opgradere er et svært spørgsmål - det kommer vel an på hvad og hvordan du bruger programmet !
- jeg kunne ikke tænke mig at nedgradere fra 6.0 ihvertfald !
:)
Avatar billede motu Nybegynder
11. januar 2001 - 18:40 #26
stroehm > primært webgrafik ..
Avatar billede stroehm Nybegynder
11. januar 2001 - 18:55 #27
okie
tegner du meget fra bunden af selv og arbejder meget med typografi ?
for så kan du ruligt opgradere ellers er 5.5\'rn rimelig ok stadig !
Avatar billede stroehm Nybegynder
11. januar 2001 - 18:57 #28
Man kan vel lave det samme i de gamle versioner som i de nye - workflowet er bare blevet bedere samt at man kan nemmere komme frem til sine resultater uden at skulle kende photoshop særlig dybt !
Avatar billede hyperboy Nybegynder
12. januar 2001 - 14:29 #29
Opskrift på runde hjørner PhotoShop:

1) Lav en firkant (med rectangular marquee tool)

2) Vælg i menuen i toppen \"select\"

Vælg derefter:

--> Modify
--> Smooth
--> Sæt din radius til fek.s 5 pixels

Og du har runde hjørner.....